Șoferii, sufocați de taxe și drumuri proaste. Polițele RCA au fost modificate, ieri, de ASF

Șoferii, sufocați de taxe și drumuri proaste. Polițele RCA au fost modificate, ieri, de ASF

Hărmălaie de nedescris ieri în fața Palatului Victoria. Sute de şoferi de tir şi taximetrişti au strigat „Jos Guvernul!” şi au claxonat ore în şir. Tarifele exagerate la polițele RCA i-au scos în stradă, pentru că au umplut paharul

Deşi Guvernul a decis, miercuri seară, să plafoneze tarifele RCA, măsura nu i-a liniştit pe transportatori, care nu au renunțat ieri la proteste. Atât în Capitală, cât şi în țară, tiriştii au blocat străzile, pentru a atrage atenția că le-a ajuns cuțitul la os.

Transportatorii ar fi vrut ca în actul normativ să se precizeze clar plafoanele pentru primele RCA, nu să fie lăsat acest lucru la decizia Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), considerată responsabilă de dezastrul actual. „Nu au făcut nicio precizare legată de modul de calcul al tarifelor. Noi am cerut să fie stabilite la nivelul daunalității, frecvenței daunei, să ştim de mâine ce plătim. Nu putem aştepta 30 de zile, să intre alte firme în faliment”, a declarat Constantin Isac, vicepreşedinte al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri (UNTRR). El s-a plâns că au semnalat problemele în repetate rânduri autorităților, dar nu au fost ascultați, iar la negocierile din 3 august de la Guvern, au fost trimişi „la plimbare” de vicepremierii Vasile Dîncu şi Costin Borc. Aşa că „Jos Guvernul!” şi demiterea şefului ASF, Mişu Negrițoiu, au fost scandările de ieri ale protestatarilor.

Ne puteți urmări și pe Google News

FOTO: Doar o parte din fi rme au ales să mai protesteze. Unii au renunțat, altfel ieşea mult mai rău FOTO: MARIUS VLAD

„Muncim degeaba”

Şoferii veniți de prin țară în fața Palatului Victoria erau consternați de faptul că Negrițoiu a refuzat să îşi dea demisia. „Cum să-şi dea demisia la un salariu de 70.000 euro, cum să şi-o dea?”, ne strigă un şofer scandalizat.

„Lumea vrea să supraviețuiască. Nu e un moft al transportatorilor. Această creştere a RCA de la 1.000 de euro, din decembrie 2014, până la 5.000 euro pe un cap de tir, în iulie 2016, a majorat costul de operare al companiilor de transport cu peste 2%, care înseamnă de fapt marja de profit a companiilor de transport rutier din România”, a susținut Radu Dinescu, secretar general al UNTRR. De altfel, şoferii sunt nemulțumiți că RCA-ul nu e singurul cost care îi sufocă. La asta se adaugă rovinieta, accizele din carburanți, taxele pe muncă, dar şi asigurările la camion, şofer şi marfă. „Plătim roviniete fix degeaba, îs drumurile făcute de pe vremea lui Ceauşescu. Muncim degeaba, în pierdere”, spune un alt şofer.

Ce efect au avut protestele

Guvernul a transmis că problema RCA trenează de multă vreme, „din cauza incapacității instituțiilor responsabile de a gestiona această situație”. Instituția a mai precizat că miercuri au creat cadrul juridic care să permită rezolvarea acestor probleme. „Nu este în competența Guvernului să stabilească valoarea de plafonare a tarifelor RCA și este inadmisibil să ni se solicite acest lucru. Această chestiune trebuie clarificată de ASF”, a precizat Executivul. Până la urmă, transportatorii au convenit ieri, în urma discuțiilor avute cu reprezentanții ASF, un tarif maxim al polițelor RCA de 7.500 de lei/an.

Tiriştii spun că până şi la nemți RCA-ul e mult mai ieftin

EVZ a stat de vorbă cu unii protestatari, care se înghesuiau să îşi strige păsurile.

Printre altele, şoferii spun că în țări ca Germania, Olanda sau Bulgaria, asigurările auto sunt mult mai ieftine. „Letonia, Lituania au 400 de euro pe an RCA pe cap de tir. Guvernul să ne lase să ne asigurăm în ce țară vrem noi şi să fie valabile, dacă altceva nu sunt în stare să facă”, spune un protestatar. Potrivit mai multor şoferi, o poliță Euroins emisă în Bulgaria e 900 de euro pentru un cap de tir, iar în România aceeaşi firmă, bulgărească, o vinde cu peste 8.000 de euro, pe un an întreg. „În Germania, asigurarea costă 3.000 de euro pe un cap tractor, inclusiv CASCO şi tractările de pe autostradă. Şi ce salarii sunt acolo?”, se plânge un altul. Un alt şofer de tir spune că românilor li se resping dosarele de daună pentru accidente produse în alte țări. „Ce să mai vorbim de drumuri? Toata Europa am circulat şi la noi sunt cele mai rele drumuri. Mai rău ca la ruşi, ucraineni, bulgari”, spune un alt protestatar.