Editura Evenimentul si Capital

Sibiul candidează pentru o nouă capitală europeană. Una de nouă milioane de euro

Autor: | | 1 Comentarii | 241 Vizualizari

Regiunea Sibiului va afla în cursul zilei de joi dacă juriul internațional care vizitează orașul fostă Capitală culturală europeană apreciază că merită un nou titlu european: cel de Regiune Gastronomică în 2019.

Juriul Institutului internațional pentru gastronomie, cultură, arte şi turism (IGCAT) se află la Sibiu zilele acestea, iar joi, la prânz, va anunța dacă Regiunea Sibiu va primi titlul de ”Regiune gastronomică europeană” (SRGE) în 2019. Pentru acest titlu mai candidează și Regiunea Egeea de Sud (Grecia), cu care sibienii își propun prin dosar să colaboreze. ”Vom colabora îndeaproape cu partenerul nostru pentru anul 2019, regiunea Egeea de Sud, pentru a dezvolta acţiuni comune prin care să contribuim la atingerea obiectivelor programului Regiune Gastronomică Europeană. Ne vom împărtăşi experienţe şi vom căuta soluţii de valorificare a patrimoniului gastronomic şi a identităţii culinare, modelată de peisaje colinar-montane la Sibiu şi de peisaje marine în Egeea de Sud”, se angajează autoritățile din județ.

Brânza, în fruntea listei

Prin Regiunea Sibiu se înțelege aproape întreg județul, descris în dosarul de candidatură drept ”poarta de sud a Transilvaniei”. De altfel, dosarul de candidatură realizat de autoritățile județene pun brânzeturile în fruntea listei principalelor produse ale regiunii: telemea, brânza de burduf și urda. Mezelurile amintite sunt, însă, mult mai numeroase. ”Nimic nu se aruncă de la porc, iar gospodinele prepară cu pricepere mezeluri după rețete moștenite de sute de ani: caltaboși, cârnați, tobă, piftie, jumări, carne în untură la borcan, șorici cu sare. Un deliciu aparte este slănina ținută în sare şi afumată în podurile caselor la rece pentru o săptămână cu rumeguș de fag.

Evenimente gastronomice. Prezente și viitoare

Regiunea Sibiului găzduiește mai bine de 30 de festivaluri de cultură gastronomică, se arată în dosarul de candidatură al Sibiului. Între aceste evenimente aranjate în ordinea cronologică a organizării peste an sunt amintite inclusiv Fuga Lolelor din Agnita (pentru gogoșii care sunt oferiți pe stradă), Zilele culturale ale județului, dar și Bujorul de munte de la Gura Râului și festivalul Sus pe muntele din Jina sau târgurile de Crăciun din Sibiu și Mediaș.

Pentru anul 2019, dosarul de candidatură al Regiunii Sibiu enumeră mai multe programe care se vor desfășura sub eventuala titulatură de Regiune gastronomică europeană. Astfel, Agenda Culturală și Agenda Comunității ale municipiului Sibiu au alături programul ”Origini”. ”Patrimoniul culinar va fi în continuare cercetat pentru înţelegerea specificităţii bucătăriilor istorice, a condiţiilor care le-au generat şi a rolului pe care care îl au în noua bucătărie transilvăneană. Ingrediente, tehnici de producţie şi de conservare, instrumentar, reţete, amprente gastronomice, obiceiuri de consum, tradiții, credințe, comunități şi poveşti vor fi aduse în prim-plan”, este descrierea programului Origini. Sunt propuse ateliere tematice și degustări de fructe pentru susținerea alimentației în școli, dar și un program de promovare a alimentației sănătoase în instituții. ”Program de modernizare a infrastructurii şi de regândire a meniurilor din spaţiile colective de servire a mesei, adaptate pentru toate vârstele sau persoanelor cu restricţii alimentare”, este descrierea din dosarul de candidatură.

Piețe țărănești, restaurante cu meniu modificat

Printre cele aproximativ 25 de programe propuse pentru anul gastronomic 2019 mai intră și unele dedicate organizării de ateliere gastronomice tradiționale în satele regiunii, promovării gospodăriilor țărănești și promovării unor circuite gastronomice. Dosarul de candidatură promite și dezvoltarea piețelor agro-alimentare. ”Pieţele vor fi dezvoltate şi integrate în program pentru a susţine agrobiodiversitatea, sustenabilitatea produselor locale, a lanţurilor scurte de distribuție alimentară, pentru a le valorifica unicitatea atât pentru localnici și restaurante, cât şi pentru turişti”, se arată în dosarul de candidatură.

Același document susține că autoritățile își propun să influențeze și meniurile restaurantelor din zonă, printr-un program de dezvoltare a mărcii ”Gust local”. ”Vom aborda un proces participativ de adaptare a meniurilor din structurile de alimentaţie publică la specificul local. Marca va fi declinată pentru cele cinci teritorii istorice din regiune şi vor fi dezvoltate mărci dedicate copiilor şi persoanelor cu restricţii alimentare”. Această marcă, ”Gust local” va atesta și garanta proveniența produselor și preparatelor. Autoritățile își propun inclusiv dezvoltarea unui program de consiliere, certificare și promovare a unor mic-dejunuri cu produse locale și de sezon, dar și a unui program de ”reinterpretare a rețetelor tradiționale prin prisma noilor tendințe de consum”.

Sibiul, regiune gastronomică europeană ar include și un program de cercetare, botezat ”Banca de soiuri și resurse locale”. Programul își propune ”conservarea la fermă (in situ) a resurselor pentru alimentaţie şi agricultură, digitalizarea informaţiilor şi conlucrarea cu ale Băncii de Gene din Suceava şi institute naţionale şi internaţionale în domeniu”.

Bugetul estimat: 8.659.220 de euro

În vederea programului Sibiu Regiune Gastronomică, urmează înființată o asociație care să coordoneze acest proiect, asociație în care să devină membri toți factorii interesați, de la autorități la operatori economici privați. Membrii acestei asociații vor asigura finanțarea funcționării, estimată la un necesar de aproximativ 200.000 de euro. CJ Sibiu și municipiile Sibiu și Mediaș ar urma să aloce 4,47 de milioane de euro pentru finanțarea nerambursabilă a proiectelor inițiate de cetățenii din zonă în cadrul proiectului SRGE 2019. Alte 3,2 milioane de euro au fost bugetate ca reprezentând finanțări alocate de entități publice și private pentru alte evenimente organizate sub umbrela SRGE 2019, iar aproape 500.000 de euro urmează a fi alocate unor programe de cooperare cu alte regiuni ale Europei. În fine, 200.000 de euro ar urma cheltuite pentru marketing și comunicare.

Sursa foto: Dosarul de candidatură al regiunii Sibiu




Alte articole din categoria: Social

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
ziare.com
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate