Se schimbă Codul Fiscal. Ministerul Finanţelor: Noi facilităţi pentru companii şi persoane fizice

Se schimbă Codul Fiscal. Ministerul Finanţelor: Noi facilităţi pentru companii şi persoane fizice

Ministerul Finanţelor Publice vine cu al doilea pachet de măsuri de simplificare şi cu facilităţi acordate atât mediului de afaceri, cât şi anumitor categorii de persoane fizice.

Pachetul vizează modificări ale Codurilor fiscal şi de procedură fiscală, ale Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, şi OUG 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, precum şi modificări ale unor proceduri interne.

„Scopul acestui nou pachet de simplificare este să încurajeze plata online a tuturor taxelor şi impozitelor, dar şi să reducă povara administrativă pentru persoanele fizice şi pentru mediul de afaceri. Totodată, sunt incluse propuneri care vizează stimularea investiţiilor precum şi a formării profesionale”, a declarat Anca Dragu, Ministrul Finanţelor Publice.  

Măsuri de simplificare şi facilităţi fiscale propuse în sprijinul persoanelor fizice

Ne puteți urmări și pe Google News

Ministerul Finanţelor are în vedere extinderea documentelor acceptate ca dovadă a plăţii în relaţia cu instituţiile publice, pentru toate modalităţile de plată existente la nivel naţional(internet banking, mobile banking, terminale de plată şi ATM-uri aparţinând instituţiilor de credit). Măsura îşi propune să încurajeze utilizarea mijloacelor de plată moderne de către cetăţeni prin reglementarea acceptării ca dovadă a plăţii, de către toate instituţiile publice, a documentelor care atestă realizarea tranzacţiilor atât la ghişeu, cât şi în online.

Ex. O persoană care îşi plăteşte taxele de paşaport prin internet banking sau mobile banking, când merge la ghişeul instituţiei pentru depunerea documentelor şi ridicarea paşaportului, poate prezenta ca dovadă a plăţii un print de pe telefon sau calculator sau completa o declaraţie pe proprie răspundere cu detaliile plăţii. Dacă instituţia către care trebuie să facă dovada plăţii are dezvoltate aplicaţii interactive, atunci cel care face plata poate transmite electronic dovezi ale plăţii.

Totodată, MFP prin ANAF propune dezvoltarea metodelor electronice de blocare/deblocare a conturilor bancare în timp real între administraţia fiscală şi instituţiile de credit la care aceşti contribuabili au deschise conturi bancare. În acest fel pot fi înlăturate deficienţele legate de întârzierea ridicării măsurii popririi conturilor bancare în cazul stingerii obligaţiilor fiscale, întârzieri care, de cele mai multe ori, afectează activitatea contribuabililor.

Din toamnă, adeverinţele de venit şi certificatele de atestare fiscală vor putea fi cerute şi transmise online către instituţiile publice beneficiare.

Concret, de la 1 noiembrie 2016, ANAF va pune la dispoziţie  celorlalte instituţii publice, inclusiv primării, pe bază de protocol de schimb de informaţii, pârghiile necesare în vederea transmiterii, în format electronic, a documentelor ce atestă  situaţia fiscală a contribuabililor, în vederea  acordării, de către instituţiile respective, a unor drepturi legale.

Implementarea noului sistem creează premisele eliminării prezenţei unui număr semnificativ de contribuabili la ghişeele ANAF ţinând cont de faptul că, anual, administraţiile fiscale eliberează în medie peste 5 milioane de adeverinţe de venit şi peste 300 de mii de certificate de atestare fiscală.

În ceea ce priveşte facilităţile fiscale, MFP propune introducerea unui Regim special de TVA pentru agricultori.

Astfel, în urma dificultăţilor majore pe care le întâmpină agricultorii în aplicarea regimului normal de TVA, Ministerul Finanţelor Publice propune un regim simplificat. Pentru livrările de produse agricole/serviciile agricole, agricultorii nu vor avea obligaţiile ce revin celor care aplică regimul normal de TVA, respectiv: să se înregistreze în scopuri de TVA după depăşirea plafonului de scutire de 220.000 lei, să colecteze TVA, emită facturi, să ţină jurnale de vânzare/cumpărare sau alte evidenţe în scopuri de TVA, să depună decontul de TVA, etc.

Măsura se aplică atât în cazul persoanelor fizice, persoanelor fizice autorizate, cât şi a întreprinderilor individuale sau familiale.

La capitolul  „Impozite şi taxe locale”, propunerile MFP prevăd reintroducerea scutirii (aplicate până la 31 decembrie 2015) de la plata impozitului pe clădiri şi terenuri şi pentru soţii/soţiile persoanelor cu handicap grav, accentuat şi cele încadrate în gradul I de invaliditate.  

Totodată, de la începutul acestui an, beneficiază de scutire şi reprezentanţii legali ai minorilor cu handicap, motiv pentru care extindem scutirea şi pentru soţii/soţiile acestora.  

Măsuri de simplificare şi facilităţi fiscale propuse în sprijinul mediului de afaceri

Ministerul Finanţelor Publice propune extinderea perioadei de aplicare a facilităţii privind scutirea de impozit a profitului reinvestit. Sunt vizaţi toţi contribuabilii care investesc în active precum echipamente tehnologice, calculatoare şi echipamente periferice, programe informatice. Măsura este propusă pentru stimularea economiei prin susţinerea investiţiilor.  

 

Totodată, pentru susţinerea sistemului de învăţământ şi o mai bună pregătire profesională a tinerilor, Ministerul Finanţelor Publice propune acordarea de facilităţi societăţilor interesate de programe de calificare profesională. Concret, este vizată introducerea în Codul fiscal a unor prevederi referitoare la deducerea cheltuielilor efectuate de agenţii economici cu pregătirea teoretică şi/sau practică a elevilor şi studenţilor şi a altor categorii de persoane care urmează orice formă de şcolarizare sau perfecţionare într-un cadru instituţionalizat.

În prezent, există doar reguli care permit scăderea din impozitul pe profit a cheltuielilor cu burse private acordate de persoanele juridice elevilor, studenţilor şi doctoranzilor, în anumite limite.

Ministerul Finanţelor şi-a îndreptat atenţia şi spre societăţile care fac investiţii şi care, deşi nu au încă venituri, sunt obligate să aplice un regim ce nu le permite recuperarea pierderilor fiscale. În acest sens, în pachetul de măsuri propuse, Ministerul Finanţelor introduce posibilitatea de a renunţa la aplicarea regimului de impozitare pentru microîntreprinderi prin reducerea plafonului capitalului social la înfiinţare de la 25.000 euro la 10.000 euro (echivalentul a 45.000 de lei).

Pentru un regim fiscal echitabil, MFP propune facilităţi pentru cei care îşi redobândesc codul de TVA în sensul acordării beneficiilor pierdute în perioada aferentă anulării codului. Astfel, le acordă dreptul să refactureze cu TVA către clienţi toate vânzările pe care le-au realizat în perioada în care nu au avut cod de  TVA. Beneficiarii lor vor putea să deducă acest TVA pentru cumpărările aferente vânzărilor efectuate în perioada în care furnizorul a avut codul anulat.

Ex.: Un contribuabil are codul de TVA anulat începând cu data de 1 iulie 2016. La 1 august cumpără mărfuri de 5.000.000 lei plus TVA 1.000.000 lei. Nu deduce TVA de 1.000.000 lei. La data de 15 august vinde mărfurile respective la valoarea de 5.500.000 lei. Nu are dreptul să factureze cu TVA către client, dar va plăti la buget TVA aferent acestei vânzări în sumă de 1.100.000 ( 5.500.000 *20%= 1.100.000 lei). Beneficiarul nu primeşte o factură cu TVA şi nu are ce să deducă.

Soluţia propusă: dacă contribuabilul va fi reînregistrat ca plătitor de TVA, va avea dreptul să factureze cu TVA către client : 5.500.000 plus TVA20% -1.100.000= 6.500.000.

Totodată, beneficiarul va deduce acest TVA de 1.100.000, iar furnizorul (care a avut codul anulat) va deduce după înregistrare TVA de 1 mil lei aferent achiziţiei de mărfuri din 1 august 2016.

 

În egală măsură, alături de aceste facilităţi fiscale, Ministerul Finanţelor vine cu un pachet de măsuri de simplificare destinat mediului de afaceri. Propune eliminarea obligaţiei de înregistrare în Registrul operatorilor intracomunitari a contribuabililor care efectuează operaţiuni intracomunitare (livrări intracomunitare, achiziţii intracomunitare ş.a). Este o prevedere existentă acum care presupune prezentarea a numeroase documente, în condiţiile în care  au fost dezvoltate alte pârghii, mai eficiente, pentru prevenirea evaziunii fiscale.

Totodată, are în vedere suspendarea până la data de 31 decembrie 2019 a obligaţiei depunerii a trei declaraţii informative (cod 392A, 392B şi 393) prin care se reduc sarcinile administrative ce revin contribuabililor cu o cifră de afaceri mai mică de 220.000 de lei sau care prestează servicii de transport internaţional.

În ceea ce-i priveşte pe comercianţii angro şi en detail de produse accizabile pentru care accizele sunt deja plătite, aceştia nu vor mai avea obligaţia de înregistrare la autoritatea competentă. Măsura conduce la simplificarea activităţii lor nu doar prin eliminarea obligaţiei de înregistrare, ci şi prin eliminarea posibilelor sancţiuni pecuniare (amendă) sau a suspendării activităţii pe o perioadă de la 1 la 3 luni.

Antrepozitarii autorizaţi pentru producţia de vin liniştit nu vor mai avea obligaţia de constituire a garanţiei minime şi nici obligaţia de respectare a condiţiei referitoare la existenţa unui capital social minim, stabilit în funcţie de nivelul producţiei.

În prezent, producătorii de vin trebuie să constituie o garanţie minimă, care să acopere riscul de neplată al accizelor şi să facă dovada deţinerii unui capital social minim stabilit în funcţie de nivelul producţiei. Acest lucru presupune indisponibilizarea nejustificată a unor sume.

Propunerile MFP sunt în consultare pe site-ul instituţiei, la rubrica Priorităţi strategice şi planuri de acţiuni ale MFP