Editura Evenimentul si Capital

Regata Mării Negre, la final. Când a căzut vântul, velierele s-au învârtit ca musca după bec

14-05/17-regata2-evz-465x390
Autor: | | 2 Comentarii | 1470 Vizualizari

La 75 de ani de la lansare, Nava Școală Mircea s-a luptat cu cele mai mari veliere din lume. Nava noastră amiral a demonstrat, de-a lungul timpului, că este cel mai bun ambasador al României.

După 26 de zile de navigat de-a lungul şi de-a latul Mării Negre, periplul Navei Şcoală Mircea s-a încheiat, pe 24 mai, în portul Constanţa. Acesta a fost punctul terminus al SCF Tall Ships Balck Sea Regatta 2014, eveniment nautic fără precedent în apele Pontului Euxin – ce a început la Varna și a avut ca escale porturile rusești Novorossiysk și Soci. Reporterul Evenimentului zilei, acreditat pentru acest eveniment, a relatat pe larg despre fiecare etapă.

Dacă în prima parte a competiţiei, dintre Varna şi Novorossiysk, N.S. Mircea a terminat pe locul al treilea, pe drumul de întoarcere, „bricul” s-a clasat pe locul cinci, la clasa sa, şi pe locul zece în clasamentul general. Poziții onorabile, în condițiile în care, la startul competiției s-au aliniat 19 veliere, iar la final au mai rămas doar 11, restul de opt părăsind competiţia din varii motive.

În buricul Mării Negre

Oricum, momentul cel mai emoţionant a fost, pentru echipajul navei şi pentru cadeţii Academiei Navale Mircea cel Bătrân şi ai Şcolii de Maiştri de Marină Amiral Ion Murgescu, aniversarea vârstei de 75 de ani a „Lebedei Mării Negre”, eveniment petrecut pe 17 mai, la Soci. Ultimele cinci zile ale regatei au transformat Marea Neagră într-un veritabil ţintar de veliere. La început puternic, vântul şi-a pierdut încet din intensitate, spre bucuria celor cu rău de mare şi dezamăgirea iubitorilor de navigat cu vele.

Mircea și rivalii săi

Apropierea de „wait-point- ul” – punctul de aşteptare – de la sud de Crimeea părea un deziderat de neatins. Aproape toţi comandanţii au ales să navigheze către sud, înspre apele turceşti, pentru ca apoi să o ia spre nord-est cu un vânt cât-de-cât favorabil. S-a navigat în volte, cu multe schimbări de drum. Cam cum fac muştele în jurul unui bec...

Cu circa 36 de ore înainte de termenul limită de sosire, organizatorii au ales să oprescă regata și să anunțe clasamentul final. După aceea, toate navele rămase în concurs, printre care marile veliere ruseşti Nadezhda, Mir şi Sedov, brigantinele bulgăreşti Kaliakra şi Royal Helena, eleganta goeletă românească Adornate – clasată pe locul trei la clasa sa – precum şi celelalte nave mai mici au pus prova spre rada portului Constanţa, unde au intrat în port sâmbătă dimineaţă.

Puţină lume ştie că Mircea nu e nicidecum un „clipper”, un velier de viteză, precum legendarul Cutty Sark, vedeta corăbiilor britanice de acum aproape 150 de ani. Mircea este o navă lentă, dar sigură, capabilă să adăpostească până aproape 200 de oameni, din care jumătate pot fi studenți.

Spre deosebire, velierele ruseşti Kruzenshtern şi bătrânul Sedov – de 91 de ani – au fost construite ca nişte cargouri. Printre ultimele cargouri cu vele din lume. Confiscate după al II-lea Război Mondial de ruşi, ca pradă de război, cele două veliere nemţeşti au fost transformate în nave-şcoală. Pe lângă faptul că au o velatură mult mai mare, având şi patru catarge – în loc de trei ca „bricul” – au două punţi, mai mulţi mateloţi şi sunt mai uşoare, pentru talia lor, ca Mircea.

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: EVZ Special

Alte articole din categorie

marţi, 23 ianuarie 2018 Autor: Vergil Matei

Trei ipostaze de mitingeală

marţi, 23 ianuarie 2018 Autor: Florian Bichir

Masoneria şi Mica Unire

marţi, 23 ianuarie 2018 Autor: Adrian Pătruşcă

Mucenicul din Ankara. SFÂNTUL ZILEI

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro
Loading...

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI

Articole salvate