Reclame "manipulatoare" la posturile TV pentru copii

Reclame "manipulatoare" la posturile TV pentru copii

Jucării promovate prin reclame la posturile TV dedicate copiilor sunt uneori la limita legalităţii. Copiii sunt manipulaţi prin mesaje care le induc ideea că pot fi cei mai buni numai dacă au o anumită jucărie.

Spoturile în care apar fetiţe iubitoare, alături de mamele lor şi imaginează o familie perfectă în compania unor produse la care se face reclamă sunt periculoase atât pentru copii, dar şi pentru buzunarul părinţilor, spun specialişti în psihologie.

Pe de altă parte, cei din industria reclamelor cred că spoturile respectă prevederile legale şi nu reprezintă un pericol pentru nimeni. Jucăria care te face "cel mai bun"

"Cu acest pătuţ poţi fi cea mai bună mamă" sau "Cei mai buni piloţi au avionul X" sunt textele multor reclame difuzate pe posturile dedicate copiilor. "Reclamele acestea "nevinovate" reuşesc să aibă efectul dorit de cele mai multe ori prin manipulare, apelând la visele copiilor. Ce fetiţă nu şi-ar dori să semene cu mama ei?", comentează Adina Pîrvu, psiholog la Paradox Consulting.

Ne puteți urmări și pe Google News

Determinarea copilului apare în momentul în care atingerea idealului (să fii o mama bună) este condiţionată subtil de cumpărarea produsului. "Astfel de reclame manipulează în primul rând copilul, iar în al doilea rând părinţii, care nu au timp să se mai joace cu copii lor. Astfel apare frustrarea: nu acord timp suficient copilului atunci nu sunt o mama bună, iar această lipsă poate fi suplinită prin nevoia compulsivă de a cumpăra tot ce-şi doreste copilul", subliniază psihologul.

"O practică comercială agresivă, ce constituie contravenţie"

În ce priveşte legalitatea unor astfel de reclame, părerile diferă, iar instituţii precum CNA-ul îşi declină responsabilitatea în anumite cazuri.

"Includerea într-o reclamă a unui îndemn direct adresat copiilor să cumpere produsele promovate sau să îşi convingă părinţii ori alţi adulţi să cumpere produsele promovate reprezintă o practică comercială agresivă, ceea ce constituie contravenţie şi poate fi sancţionată de autorităţile competente", este de părere Mihai Titichi, şef serviciu juridic la Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România.

Experţi în publicitate sunt mai rezervaţi. "Nu putem spune că aceste reclame reprezintă o formă de agresiune. Important e ca ele să nu exploateze credulitatea şi lipsa de experienţă a copiilor sau să sugereze că posesia sau folosirea unui produs va oferi copilului un avantaj fizic sau social asupra celorlalţi copii de vârsta lor sau că lipsa acelui produs va avea efect opus", comentează Georgiana Grecu, director executiv al Consiliului Român pentru Publicitate.

Reprezentanţii postului Disney Channel, unde apar frecvent spoturile în cauză spun că "au reguli interne stricte legate de tipurile de mărci ce pot fi promovate pentru a fi siguri că toate reclamele difuzate corespund audienţei noastre. Respectăm şi regrementările stabilite prin lege cu privire la numărul şi durata intervenţiilor".

Instituţiile ce pot fi interveni atunci când la televizor apar reclame manipulatoare sau lipsite de etică sunt Consiliul Naţional al Audiovizulaului (CNA) sau Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

În cazurile posturilor care nu sunt din România (cum este cazul Disney Channel) CNA-ul nu poate interveni, iar reclamaţiile pot fi făcute doar la ANPC.