Radu Mazăre a “acceptat” să preia portul Constanţa. Vrea prin hotărâre de guvern, nu prin lege

Radu Mazăre a “acceptat” să preia portul Constanţa. Vrea prin hotărâre de guvern, nu prin lege

Consilierii locali ai PSD Constanţa au aprobat astăzi, la propunerea primarului Radu Mazăre, “Proiectul de hotărâre privind acordul de transmitere cu titlu gratuit a unui pachet suplimentar de acţiuni deţinute de stat la Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” –S.A. Constanţa, reprezentând minim 13% din capitalul social către Consiliul local al municipiului Constanţa”.

Consilierii PNL şi PDL s-au opus. Primarul Radu Mazăre  a explicat că acordul de preluare a acţiunilor portului Constanţa a fost discutat în prealabil cu ministrul Transporturilor, Dan Şova.   „Guvernul urmează să elaboreze fie o Hotărâre de Guvern, fie un proiect de lege pe care să-l înainteze parlamentului, prin care să fie transferate aceste 13% acţiuni către autoritatea locală, urmând ca un pachet de 14% să fie listat pe Bursă. În acest mod, Portul va fi deţinut în proporţie de 33% de căte stat prin Ministerul Transporturilor, 33% de către autoritatea locală Constanţa şi 34% de către privaţi (20% Fondul Proprietatea şi 14% acţiuni listate pe Bursă). În acest fel, toate activităţile societăţii care administrează portul, vor intra sub incidenţa legii care priveşte societăţile listate la Bursă şi totul va fi transparent” a explicat Radu Mazăre.   Preluarea acţiunilor de către primăria Constanţa se efectuează, susţine Mazăre, în urma unui „război mare şi dur” cu operatorii din portul Constanţa care ar fi încercat prin toate metodele să împiedice transferul de acţiuni. „Operatorii sunt speriaţi nu atât de administraţia locală cât de faprul că 14% vor ieşi pe Bursă şi că statul nu va mai deţine controlul majoritar. Un exemplu este că tarifele pe care o parte dintre aceşti operatori, cu relaţii foarte sus puse, prin Servicii, mergând până la preşedintele Băsescu, le plătesc, au fost stabilite încă odată, printr-un ordin al ministrului liberal Eduard Helvig, la valorile de acum 10-20 de ani” acuză primarul Constanţei. Radu Mazăre se jură că nu are şi nici nu va avea interese în portul Constanţa. „Pentru că eu urmăresc ca din profitul pe care îl va avea societatea să măresc subvenţiile la energia termică şi să ajut păturile defavorizate să treacă iarna”.   "Doamne ajută să fie prin hotărâre de guvern şi să ocolească preşedinţia"   Transferul gratuit al acţiunilor Portului de către primăria Constanţa s-a putea efectua prin hotărâre de Guvern, aşa cum vrea ministrul Dan Şova. „Pe mine mă avantajează hotărârea de guvern, că e mai rapidă. Şi ocoleşte preşedinţia. Doamne ajută. Preşedintele poate să -şi exprime dezacordul, aşa cum a făcut şi în 2008 , şi o trimite iar la parlament”. Numai că secretarul de stat de la Transporturi, Iulian Matache, „mi-a spus că vrea să facă lege pentru că cei de la Juridic i-au zis că transferul gratuit se poate face numai prin lege, să vedem, dacă se poate prin hotărâre de guvern ar fi bine, dacă se face prin lege, trece prin  parlament, asta e viaţa”. Oricum, Radu Mazăre  vrea să se înţeleagă şi cu operatorii portuari, „care până acum i-au năimit pe cei de PDL şi PNL şi le-au finanţat campaniile electorale”.   O parte a operatorilor ar fi fost deja lămuriţi de către edil, după ce i-ar fi convins că „eu vreau ca acest port, prin puterea pe care o avem noi de 33%, să funcţioneze bine, eu nu am interese acolo, vreau să meargă bine, să câştige şi ei, dar să câştigăm şi noi”. Operatorii din portul Constanţa şi sindicatele portuare au transmis un comunicat prin care îşi exprimă „totalul dezacord cu planul autorităţilor locale şi centrale de a schimba strctura acţionariatului Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa”