PULSUL PLANETEI. Responsabilitatea pentru reformele din Republica Moldova nu poate fi externalizată de Guvernul Streleț

PULSUL PLANETEI. Responsabilitatea pentru reformele din Republica Moldova nu poate fi externalizată de Guvernul Streleț

Guvernul Streleț a început greoi guvernarea, dar cu un program foarte bun pe hârtie și cu o idee salvatoare: externalizarea marilor teme controversate către comisii externe.

 Chiar și soluția economică până la urmă se va găsi cu sprijinul FMI - care vine în septembrie, Băncii Mondiale – care a anunțat disponibilitatea reluării proiectelor, și Uniunii Europene, așteptată și ea să redeschidă programele suspendate. Iar în vederea acestui pas, Guvernul Streleț – la nivelul unei comisii speciale executive, nu numai guvernul singur – a luat decizia lichidării celor trei bănci afectate de jaful de un miliard de euro și transferul conturilor spre băncile sănătoase. O decizie așteptată, care trebuia luată. Depinde cum se face preluarea datoriei, pentru a nu da naștere, din nou, la controverse.

Și în acest context, Valeriu Streleț a avut consilieri buni. Varianta găsită a fost contactarea unor firme străine care trebuie să găsească sumele furate și mecanismele de recuperare de prin țări și off shore- uri, unde au fost duși banii, sau din conturile beneficiarilor reali. O asemenea variantă nu face decât să externalizeze responsabilitatea și să permită începerea unui nou acord cu FMI, care va cere și reguli mai stricte de prudențialitate pentru a evita jefuirea deponenților băncilor de sumele ținute acolo și folosirea abuzivă a banilor din bancă de către proprietar sau acționar majoritar. Mai mult, faptul că firmele în discuție vor fi plătite procentual, doar după găsirea banilor, e un pas înainte în credibilitatea în raport cu cetățenii.

Mai există un punct în care s-au făcut câțiva pași, măcar declarativi, dar unde se poate distinge și o relativă confuzie, dar și un potențial pericol: chestiunea nistreană. Dincolo de păstrarea fostului vicepremier, cu declarații cel puțin discutabile în raport cu partenerii ucraineni, care au întărit frontiera ce nu se află sub controlul autorităților legitime de la Chișinău, luptând contra traficului și contrabandei, premierul Streleț a vorbit despre un plan de acțiuni de reintegrare a regiunii separatiste nistrene, în special în perspectiva încheierii la 31 decembrie 2015 a perioadei de moratoriu a aplicării Acordului de liber schimb cu UE și menținere a Preferințelor comerciale pentru intreprinderile din stânga Nistrului. Foarte bine, excelent gândit, de salutat, dar nu se potrivește deloc cu afirmațiile noului/ vechi vicepremier pentru reintegrare Victor Osipov, chemat să aplice aceste politici.

Ne puteți urmări și pe Google News

Spuneam că există și o capcană aici, o capcană eternă: ce se va aplica mai întâi, reforma pentru Acordul de asociere sau Acordul de liber schimb sau negocierile de reintegrare teritorială? Nu cumva prea multă atenție spre reintegrare poate duce la abandonarea pașilor decisivi și necesari pentru reforma și apropierea de Uniunea Europeană? Aici coerența reclamă o strategie clară, acceptată și susținută într- un format mai larg decât actuala Alianță pentru Integrare Europeană pentru a putea răzbi. Și, probabil, primii pași vor trebui să fie cei de control deplin pe afacerile politicienilor din RM cu Tiraspolul și profituri, respectiv venituri, ce nu pot fi explicate decât prin activitățile neverificabile din stânga Nistrului. Dar poate punctul cel mai important, și care va fi referința viitoare a UE și a statelor membre, spre a califica eficiența și orientarea actualului guvern, este reforma în drumul spre aplicarea Acordului de Asociere, acordului de liber schimb cu UE, combaterea corupției, independența justiției și edificarea statului de drept. Adică descătușarea CNA și a Procuraturii spre a-și face treaba nepolitic. Câteva semnale au apărut, dar fragile, iar aici nu se mai poate externaliza decât, poate, formula de selectare a procurorilor capabili să constituie, profesional, dosarele luptei anticorupție.

Deși e încă devreme pentru a trage concluzii asupra acțiunii guvernamentale în Republica Moldova, un lucru se poate spune clar: un guvern cu susținere politică serioasă, chiar dacă mai puțin prizat și care stârnește mai puțină atracție și emoție, poate acționa cu o capacitate administrativă mai importantă pentru a aplica reformele decât, poate, un guvern ce acumulează emoția pozitivă, susținerea publică largă, speranța cetățenilor, dar care are mai puține instrumente și cunoștințe ale sistemului de administrare a statului. În plus, nu stârnește nici atâtea așteptări care să antreneze deziluzii ultimative, dacă acțiunea sa se dovedește formală și superficială. Totul e ca actualul Executiv Streleț să treacă urgent la treabă și aceste acțiuni să fie vizibile și cuantificabile de către cetățean.

Opiniile exprimate în paginile ziarului aparțin autorilor.