Editura Evenimentul si Capital

Provocările anului 2016 | CHIRURGUL POLITIC

Sebastian Lăzăroiu
Autor: | | 3 Comentarii | 1643 Vizualizari

Anul 2016 este an electoral. Pentru a doua oară de la decalarea mandatelor prezidențial și parlamentar, se va alege un Parlament care e nevoit să lucreze aproape un mandat întreg cu un Președinte deja ales: Klaus Iohannis. Prima oară s-a lăsat cu o suspendare.

 La alegerile locale, marea schimbare este diminuarea puterilor președinților Consiliilor Județene. Nemaifiind aleși prin vot direct, aceștia vor fi de la început până la sfârșit la discreția majorităților formate la nivel județean. La alegerile parlamentare sunt două noutăți: revenirea la votul pe listă, așadar creșterea puterilor liderilor centrali și votul prin corespondență pentru Diaspora, care poate ajuta în special partidele mici, antisistem.

Guvernul Cioloș

Pentru Cioloș sunt câteva probleme la care va trebui să se raporteze. Prima este chiar organizarea alegerilor. Dacă de la un guvern politic sunt așteptări scăzute atunci când vine vorba de „micile” ilegalități specifice scrutinelor de la noi, pentru un guvern apolitic asemenea derapaje se vor magnifica de câteva ori.



De asemenea, partidele mici și cele nou apărute vor face presiuni uriașe asupra Guvernului spre a asigura echitabilitate în timpul alegerilor, chiar prin modificarea regulilor și cutumelor existente. Nu va fi nicio îndoială că Cioloș va ține partea celor mari, adică PSD și PNL.

De altfel, Cioloș are o agendă personală care se întâlnește cu cea a marilor partide pentru 2017 și anume păstrarea poziției de premier peste un guvern de mare coaliție PSD-PNL, care nici nu e așa greu de ghicit în intențiile lui Iohannis. Cioloș se va mai confrunta cu spirala populismului în Parlament, care va avea un impact semnificativ asupra bugetului din 2017, respectarea promisiunilor de depolitizare a administrației, măcar prin introducerea unei grile de selecție pe bază de competențe și numirea șefilor de parchete, atribuție a Ministrului Justiției în cooperare cu CSM și Președintele României.

Klaus Iohannis

Președintele are cel puțin două mari hopuri în anul 2016. Primul: numirea șefilor de parchete, care stă în semnătura ultimă a șefului statului. Experiențele anterioare arată că procedura, așa cum e acum, nu are cum să nu provoace scandal. E drept că actualul ministru al Justiției nu are apartenență politică, dar a fost suficient un interviu neinspirat ca să se abată un val de acuzații asupra ei. Mai e apoi audierea deschisă a candidaților la CSM, iar experiențele anterioare au arătat, de asemenea, că orice bâlbe și nesiguranțe aruncă serioase îndoieli asupra numirilor făcute și asumate de președinte.

Dacă despre ultimele numiri la parchete, din 2013, s-a spus că a fost un troc politic, numirile din 2016 vor fi puse doar în responsabilitatea lui Iohannis.

Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: Opinii EVZ

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate