PROSTEASCA COALIȚIE. Despre transformarea lui Dacian Cioloș după chipul și asemănarea lui Victor Ponta. EDITORIAL de DAN ANDRONIC

PROSTEASCA COALIȚIE. Despre transformarea lui Dacian Cioloș după chipul și asemănarea lui Victor Ponta. EDITORIAL de DAN ANDRONIC

Un cor al trubadurilor Puterii, vremelnic intitulați analiști ai vieții politice, trag un semnal de alarmă privind soarta guvernului Dacian Cioloș. Văd o Monstroasă Coaliție menită să pună piedici peste piedici guvernului de tehnocrați, adus să salveze România de sub guvernarea mult prea lungă și mult prea apăsătoare a lui Victor Ponta. Uitându-mă la primele zile de existență ale noului guvern aș putea spune că într-adevăr există o mare primejdie, dar ea vine dintr-o atitudine prostească, care vede riscul în sensul descris mai sus.

Sunt convins că Dacian Cioloș este un om de bună credință. Care a reușit să ajungă la vârful Comisiei Europene prin forțele proprii, dovedind de fiecare dată, în posturile în care a fost numit, că are resursele necesare să gestioneze domenii dificile. Ceea ce l-a făcut extrem de simpatic celor care vedeau salvarea României prin aportul unui tehnocrat. Așa că a fost numit prim-ministru, susținut de PSD, UNPR, PNL, UDMR, adică cam de tot Parlamentul. Numai că așteptarea unei noi direcții, mult mai responsabilă, complet ruptă de politică, axată pe competență și responsabilitate, ca să folosesc cam toate atributele dezirabile pentru un astfel de cabinet, se lasă așteptată. Ba chiar ajungi să te întrebi, de ce a acceptat Dacian Cioloș să-i ia locul lui Victor Ponta. 

Ca să fiu mai clar: un guvern este definit în primul rând de programul și buget. Programul de guvernare reprezintă setul de principii și proiecte concrete, iar bugetul de stat, instrumentul de finanțare. Un guvern de tehnocrați, condus de un tehnocrat, așa cum este prezentat guvernul lui Dacian Cioloș, are în primul rând o responsabilitate față de situația economică și strategia de dezvoltare, față de aspirațiile celor care au investit speranță și deloc către clasa politică, fiind un demers apolitic prin definiție. Cu alte cuvinte, un guvern de tehnocrați își permite să spună: Așa credem noi că trebuie conduse treburile României, iar ție, clasă politică, dacă nu-ți convine, nu-ți rămâne decât să ne dai jos! Numai că aici, în mod ciudat, lucrurile stau exact pe dos!

Prosteasca Coaliție, de care vorbeam mai sus, ar trebui până să vadă cum unii oameni răi îi caută pricină noului guvern, cum și-a calculat următoarele 12 luni de guvernare însuși Dacian Cioloș. Iar aici ar avea o surpriză: o face după modelul Victor Ponta. Mai precis, după bugetul construit de guvernul anterior, răsturnat de masele înfuriate. Un buget în care investițiile vor fi cifrate undeva la 4 la sută din PIB, cel mai mic procent din ultimii 15 ani, făcând aproape imposibilă absorbția fondurilor europene în intervalul de 12 luni până la alegeri și până la momentul unui nou buget. 

Ne puteți urmări și pe Google News

Potrivit unei surse din Ministerul de Finanțe există încă o problemă: avem o socoteală a veniturilor care calculează acciza la combustibil la un curs valutar de 4,75 lei pentru un euro, curs care încalcă legea pentru că nu a existat vreodată. Primul semn de disperare. Ca să nu mai vorbim de gradul prognozat de încasare impozitelor și taxelor care depășește cele mai optimiste intenții ale ANAF. Al doilea semn de disperare. Dacă se va dovedi adevărat, va fi un șoc uriaș pentru credibilitatea construcției bugetare. 

Însă, indiferent de cele de mai sus, vorbim de un buget în care este inclusă reducerea TVA la 20 la sută, dar și de creșterea salariilor tuturor bugetarilor cu 10 la sută, ca să discutăm doar de măsurile cu cel mai mare impact. Ceea ce va duce deficitul undeva la 2,9 la sută, cum ni se spune oficial, dar peste 3 la sută în mod real. În condițiile în care România se angajase la un deficit de 1,2 la sută pentru 2016. În absența unor proiecte majore, construcția de autostrăzi sau oricare altul capabil să genereze locuri de muncă și creștere economică, vorbim de măsuri cu impact permanent menit să mărească deficitul bugetar. 

De aceea, Prosteasca Coaliție ar trebui să aibă curiozitatea să-și definească riscul eșecul noului guvern punând măcar trei întrebări: Unde-i contribuția guvernului Cioloș la construcția noului Buget? Unde sunt măsurile din programul de guvernare care-i poartă amprenta tehnocratică? Care-i diferența între Cioloș și Ponta? 

Să fie clar, ne dorim ca Dacian Cioloș să reușească, pentru că reprezintă ultima redută necucerită de politicieni. Guverne tehnocrate au mai fost, au fost înaintea sa două exemple care au rămas în memoria oamenilor ca fiind de succes: Theodor Stolojan și Mugur Isărescu. În locul sfaturilor celor care-l învață să țină discursuri televizate din sala de ședințe a guvernului (ca și Ponta, ptiu, drace!) m-aș concentra pe ceea ce poate fi realizat în următoarele 12 luni. Nu mai mult de trei proiecte, dar care pot purta marca Dacian Cioloș! Altfel se mai risipește un munte de speranță...