Editura Evenimentul si Capital

„EDUCAREA copilului începe din BURTA MAMEI” - Prof. dr. Florian Colceag, antrenorul de genii | Puterea cuvântului

Autor: | | 1 Comentarii | 4768 Vizualizari

Se spune că toți copiii se nasc cu aripi și doar profesorul îi învață să zboare. Dar neputința sistemului educațional românesc de a valorifica talentul și pasiunile copiilor care se nasc super inteligenți îi transformă, pe mulți, în ratații de serviciu ai unei societăți debusolate, este de părere profesorul Florian Colceag, considerat unul dintre părinții spirituali ai multor copii supradotați din țară. Într-un interviu pentru Evenimentului zilei, antrenorul olimpicilor la matematică vorbește despre motivele pentru care sistemul de educație din România este un dezastru, dar dezvăluie și câteva tehnici de născut copii deștepți.

- Evenimentul zilei: România, corigentă la Educație – e concluzia celui mai amplu top mondial al sistemelor de învățământ, realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică. Avem o problemă de sistem, reavoință sau neputința de a găsi o soluție?

- Florian Colceag: Mai multe. În primul rând este o problemă care ține de alcătuirea noastră umană, care pe anumite domenii a rămas în urmă. Noi, omenirea, am dezvoltat foarte multă tehnologie, multă știință. E foarte mare decalajul între straturile de inteligență, de voință, care sunt în societate. Au fost câțiva oameni care au produs tot ce înseamnă avansare și evoluție, dar foarte mulți din ceilalți au rămas în feudalism, alții sunt în epoci și mai îndepărate, până la primitivismul total, pe care îl găsim și în orașe, nu neapărat în junglă sau în savană.

- Ce ne-a viciat?

- Gândirea simplistă. De exemplu, avem un sistem de leadership în care cineva este pus de alți oameni să îi conducă. Asta înseamnă că persoanele cărora le e lene să gândească și să-și bată capul deleagă pe altcineva să facă totul.

- Spuneți că sistemul de delegare nu e bun, pentru că tu nu te ocupi de nimic?

- Da, îți păstrezi mintea amorțită, nu vrei să o dezvolți, nu vrei să o salți, nu vrei să-i dai orizonturi. Și întâlnim acest sistem peste tot. Nu mai creștem noi copiii, nu ne mai preocupăm de ei, îi lăsăm pe mâna bonelor, îi trimitem la grădiniță, la școală, adică i-am delegat pe alții să se ocupe de viitorul lor.

- De ce suferă educația românească: lipsă de reforme radicale? Investiții?

- La noi a fost o politică salarială mizerabilă, foarte mulți oameni de vocație și capabili au plecat, alții s-au corupt, în sensul că, în loc să se ocupe de copii la clasă, fac meditații la greu și mai salvează câțiva. Nu poți să-i acuzi pentru că salariul nu le ajunge oricum ar fi, s-a corupt sistemul, mai e și jocul cu nota. Deci, demotivarea profesorului e una dinte marile probleme, la fel ca și selecția.

- Adică în loc să fie încurajate persoanele capabile, la noi sunt date la o parte? Oameni remarcabili sunt trecuți cu vederea, iar nonvalorile sunt ridicate în slăvi.

- Deprețuirea valorilor - doctori, profesori, pensionari - asta e partea noastră fragilă. Iar dacă suntem manipulați și vânduți și cumpărați este pentru că nu ne prețuim. Nu funcționează nici transferul de cunoaștere cum trebuie, nici respectul față de omul devotat unei cauze. Pentru că dacă stai și te uiți un pic, profesorul trebuie să fie un corifeu, el este un formator. Profesorii fac spiritual formare, dar în realitate nu o fac deoarece cursul lor de existență e deviat în altă parte. Corupția nu este doar un act de genul că vine cineva și îți bagă în buzunar niște bani ca tu să-i dai o semnătură. Corupția începe de la distrugerea idealurilor. Acum ai mâncat niște fructe din grădină și ți s-au părut foarte bune, dar când mănânci acelelași fructe din supermarket mai au același gust?

- Nu chiar.

- Corupția a început de la înlocuirea cu surogate. Pierdem autenticul. Toți suntem copii de la țară, dar majoritatea au pierdut, din păcate, bucuria pământului, i-a corupt asfaltul. Dai autenticul pe surogat, dai fericirea pe plăcere, dai înțelegerea pe note, dai descoperirea pe premii. Când judec după ce-mi spune sufletul e una, când judec după ce spune eticheta și portofelul, e altceva. Coruperea înseamnă că eu îmi deformez propriile percepții și mă duc și iau o pilulă, dacă vreți. Avem pilule antistres, dacă ar fi una și pentru fericire ar fi grozav. Dar nu ar fi fericire autentică, pentru că nu mi-aș câștiga-o.

- Adică în această lume globalizată, super-tehnologizată și foarte dinamică efortul de a obține ceva este dat de-o parte și tot ce vreau la un moment dat devine o jucărie?

-Exact. Nu mai vreau să fiu om adevărat, vreau să am jucării. Și apare acum marea problemă de corupere a sufletelor: nu mă mai interesează părinții, pentru că sunt invizibili, lucrează la multinaționale sau în străinătate și îi văd doar în somn. Nu am niciun fel de contacte cu ei, sau prea puține, sunt niște umbre, sunt prea ocupați ca să aibă grijă de mine, copilul lor. Și atunci măcar să am niște jucării care să îmi înlocuiască părinții, naturalețea.

- Și cum reușești să te menții integru și intact într- o societate superficială și în continuă degradare?

- Cu ajutorul celor care nu se degradează. Ne trebuie un sistem de repere. Dacă îți lipsesc reperele, treaba devine complicată.

„Încercăm să-l transformăm pe copil într-un roboțel”

- Evenimentul zilei: Educația nu mai formează per sonalități, ci vinde diplome. Nu sunt mulțumiți nici copiii, nici părinții, nici profesorii, de unde acest dezastru în educație sau această nemulțumire generală? E un haos total...

- Florin Colceag: Marea problemă pe care o avem acum cu educația este că nu valorificăm calitățile umane. Profesorii sunt doar agenți informaționali, nu se mai ocupă și de formarea personalității copilului. Încercăm să-l transformăm pe copil într-un roboțel. Și el refuză. El îți cere să-i asculți gândirea și tu îi spui, da, dar eu ți-am spus altceva. Educarea înseamnă să dai copilului puterea să-și maximizeze potențialul natural. Să folosească tot ce a pus Dumnezeu în el. Să aibă curaj, voință, curiozitate, încredere, responsabilitatea de a duce la capăt ceea ce are de făcut în lumea asta.

- În România, 1 din 4 copii este supradotat, însă mai mult de jumătate dintre aceștia nu reușesc să se autodepășească din cauza limitelor impuse de societate și a mediului în care cresc. Cum îi salvăm?

- Trebuie programe educaționale speciale și avută în vedere instruirea copiilor care au abilități înalte, dar și ridicarea nivelului copiilor care doresc să-și mărească abilitățile. Să facem niște centre atractoare, niște școli pilot, care să folosească sistemele inteligente. Știți cât costă statul unul care a abandonat școala și devine întreținut, nu producător? Un milion de euro pe an. Astea sunt calcule făcute de finalandezi. El nu dă bani la buget, doar cheltuie o grămadă, iar grămada asta înseamnă mulți oameni implicați ca să-l țină pe ăsta viu. E interesantă întrebarea, pentru că se referă la salvare. Pe de altă parte, trebuie să înțelegem că educarea copilului începe din burta mamei. - Cum așa? - Mama trăiește, simte, fibrează, are dorințe, pasiuni, o grămadă de trăiri interne pe care copilul aflat în burta ei le simte. Ele sunt primul reper existențial din viața proprie. Mama este telescopul prin care el privește lumea de departe. Dacă mama trage un chef, de exemplu, și bea alcool, fumează sau se droghează, copilul va trăi stările induse chimic de ceea ce a consumat mama și astea rămân pe harta sa mentală. Asta contribuie mult la comportamentele viitoare. Există țări în care se practică tehnici de născut copii deștepți, care presupun activități ale mamei

Loading...
Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: EVZ Special

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate