Editura Evenimentul si Capital

Primul pret al autostrazii a fost stabilit dupa ureche

3226c17c9fd2d1aa28df40d7dd9c221f
Autor: | | 14 Comentarii | 0 Vizualizari

Seful autostrazilor din Romania explica de ce s-a dublat pretul tronsonului Brasov - Bors.

Mihai Grecu, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale explica, intr-un interviu acordat „Evenimentului zilei”, de ce creste pretul autostrazii Transilvania. Totodata, el sustine ca in urmatorii trei-patru ani, regiunile vestice ale Romaniei, de la Satu Mare si Baia Mare, pana la Oradea, Arad sau Sebes, vor fi impanzite de drumuri expres care vor interconecta autostrazile. 

Vor fi finalizate la timp lucrarile pe tronsonul Turda - Gilau al autostrazii Transilvania?Lucrarile se vor termina mai repede. Ele trebuiau sa se finalizeze pana la 28 februarie 2010, insa, datorita planurilor de lucrari accelerate, realizate in acest an, noi estimam ca portiunea intre Turda si Gilau, 42 de km, va fi deschisa traficului in toamna anului viitor, prin septembrie sau octombrie.

Ce va insemna finalizarea acestui tronson pentru Cluj?Pe langa faptul ca vom avea o autostrada, se va realiza ocolirea municipiului Cluj-Napoca, pe relatiile Targu-Mures - Oradea si Turda - Oradea. La fel si traficul dinspre Alba Iulia va folosi aceasta autostrada. Problema va fi total rezolvata la sfarsitul anului 2009, cand va fi deschisa si bucata Campia Turzii - Turda si vom scapa de acest calvar: traversarea celor doua orase, Campia Turzii si Turda. La sfarsitul anului 2010 cand se va finaliza tronsonul Gilau - Nadasel, va fi asigurat traficul spre Zalau si Baia Mare.

Spuneati in primavara lui 2007, ca toate drumurile din Transilvania se vor uni la Zalau. Cum se va realiza practic acest lucru?Acum deplasarea pe ruta Baia Mare-Cluj se face pe la Dej, pe drumuri nationale. Dupa finalizarea autostrazii, mare parte din trafic se va muta pe la Zalau deoarece jumatate din drumul spre Baia Mare va fi pe autostrada. La fel pe relatia Baia Mare - Oradea care se desfasoara pe ruta Baia Mare - Satu Mare - Oradea se va muta pe ruta Baia Mare-Zalau-Oradea. Pretul final al autostrazii este inca necunoscutCum de a ajuns autostrada Transilvania sa coste de doua ori mai mult fata de nivelul anului 2004 cand au demarat lucrarile?Contractul a fost semnat in baza unui studiu de prefezabilitate care a fost facut pe hartie, fara sa se iasa in teren. Sa o spunem pe aia dreapta: s-a facut un studiu pe portiunea dintre Codlea si Cristian, judetul Brasov, care a fost extrapolat pentru toti cei 416 de kilometri. Pe masura ce s-a ajuns la studiile de fezabilitate si la proiectul tehnic, cifrele au inceput sa fie altele. Pretul final nu va putea fi stiut decat dupa ce terminam proiectarea pe toate cele opt sectoare ale autostrazii. Contractul cu Bechtel a fost negociat prost sau foarte repede?Nu pot sa ma pronunt din punct de vedere juridic cat de prost sau nu a fost negociat. Putea fi negociat un contract mai bun, intr-adevar, cu mai multe responsabilitati pentru constructor. Nu stiu daca mai are rost acum sa analizam ce s-a intamplat acum patru ani.

In comparatie cu lucrarile la autostrada Brasov - Bucuresti cum se lucreaza la Autostrada Transilvania?Pe Brasov-Bucuresti nu se prea lucreaza. Ce am vazut la Bechtel este ca si o armata si nu se poate compara cu nimic (din Romania – n.r.) ceea ce este aici la Cluj. Eu la Bechtel nu am vazut oameni care sa stea.Taxa pe autostrada Brasov-Bors nu ar fi rationala Care a fost istoria memorandumului ce propunea relicitarea mai multor tronsoane din autostrada Transilvania?Un angajat din companie aplicand o regula de trei simpla, dar nu prea logic, a produs acest document si estima el ca autostrada ar fi costat cu nu stiu cat mai mult. Incerca el sa explice ca, daca am relicita tronsoanele, ar costa mult mai putin amestecand preturile de pe autostrada Bucuresti - Constanta cu ce ii aici, unde sunt alte preturi si unde nu este campie.

Cine i-a cerut functionarului sa faca documentul?Eu nu i-am cerut. Cred ca functionarul respectiv s-a autosesizat pentru ca exista in cultura functionarului chestia asta: hai sa ne acoperim de hartii.

Cum vedeti dvs. chestiunea introducerii taxelor de autostrada?Este o discutie care are loc la nivelul Guvernului si a Ministerului Transporturilor. Nu stiu care politicieni isi vor asuma responsabilitatea de a taxa autostrazi deja construite. Este o masura tare nepopulara. Pe de alta parte, nu ar fi rational ca autostrada Brasov-Bors care este construita cu bani de la buget sa fie taxata, pentru ca deja contribuabilul a platit pentru ea.

PROIECTEDrumuri expres fara finantariExista, in Transilvania, mai multe proiecte de constructie a unor drumuri expres (sosele cu patru benzi, asemanatoare autostrazilor, dar mai inguste, care ocolesc localitatile). Primul dintre acestea ar fi drumul expres Baia Mare - Satu Mare - Petea, care se va continua in Ungaria...Noi suntem mai avansati ca ungurii. Pentru tronsonul Petea -Baia Mare a fost predat studiul de fezabilitate. Acum suntem in reverificarea studiului, pentru ca este vorba de niste valori neasteptat de mari. Pana la sfarsitul anului vom demara si licitatia pentru desemnarea constructorului. In prezent, suntem in curs de selectie a firmei care se va ocupa de exproprierea terenurilor pe unde va trece acest drum.

Pagina 1 din 2


Tag-uri:

Alte articole din categoria: Administratie Locala

libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate