Povestea oamenilor care aduc Festivalul „George Enescu” la televizor

Povestea oamenilor care aduc Festivalul „George Enescu” la televizor

Regizorul Lucian Bujor a renunțat la dirijat pentru a sta în carul TVR. I-a cunoscut însă pe cei mai mari artiști ai lumii, printre care Yehudi Menuhin, Vasily Petrenko și Horia Alexandrescu

Pentru iubitorii muzicii clasice, Festivalul Internaţional „George Enescu” este regalul așteptat din doi în doi ani. Biletele concertelor la Sala Palatului și Ateneul Român se epuizează cu luni înainte, iar spectacolele transmise în direct, sau înregistrare, pe TVR 3, TVR + și enescu.tvr.ro sunt urmărite de sute de mii de melomani din țară și străinătate. Există oameni care își trăiesc fiecare zi alături de Festivalul „George Enescu”, iar din spatele camerelor de filmat nu au lipsit de la niciun concert. „Echipa TV „Enescu” este formată din peste 150 de oameni, care lucrează zilnic 10 ore, fără pauză de weekend, timp de o lună. Este un maraton, în sensul propriu al cuvântului. Și numai cei foarte pasionați și excelent antrenați, ajung pe podium”, spune Diana Pascal (foto), producătorul executiv al TVR.

Echipă de melomani

Ne puteți urmări și pe Google News

Diana își amintește că s-a alăturat echipei în urmă cu cinci ani, „cu nodul în gât și genunchii tremurând”. Avea atunci puține legături cu muzica clasică, dar experiență în festivaluri mari, precum Callatis și Cerbul de Aur. „Nu exagerez când spun că echipa de producție a programelor dedicate acestui eveniment este formată exclusiv din melomani. Și nu mă refer la echipa editorială și artistică ci mai ales la colegii din tehnică pentru că asta m-a surprins pe mine. Dovada este prezența constantă a acelorași echipe în această producție și nerăbdarea cu care este așteptat o dată la doi ani. De exemplu, colegii mei sunt curioși să afle programul ediției viitoare, când cea în derulare nici nu s-a terminat”, spune Diana Pascal.

Filmează festivalul de 25 de ani

Printre oamenii cei mai vechi ai TVR din echipa festivalului se numără  regizorul de emisie Lucian Bujor. „Am venit în Televiziunea Română pentru astfel de transmisiuni muzicale. În 1993, aveau nevoie de un om de specialitate, nu am transmis însă concertele Festivalului George Enescu până în 1995, deoarece nu s-a ținut mereu la o distanță de doi ani. Țin minte că în 1995, în Sala Ioan Cuza din Palatul Parlamentului, a fost prima mea experiență la festival. Eram emoționat, dar și încântat când la deschidere l-am cunoscut pe marele dirijor Yehudi Menuhin. Am transmis cu carul cinci, care tocmai se întorsese de la Cerbul de Aur și era considerat cel mai modern car TVR, avea cinci camere. A ieșit foarte bine”, a povestit Lucian Bujor.

Bărbatul a urmat Conservatorul și visa să ajungă dirijor. Cânta în paralel în orchestra Teatrului de Estradă, la trompetă, dar a renunțat pentru a veni să lucreze în redacția lui Iosif Sava, la departamentul de muzică simfonică. „Nu am reușit să obțin un post de redactor, dar am aflat de un post de regizor de emisie. Mi-a plăcut atât de mult ceea ce aveam de făcut, încât, când s-a eliberat un loc de redactor, nu am mai plecat”, spune el.

Încântat de întâlnirea cu Horia Alexandrescu

După atâția ani, îi vine greu să se gândească la cea mai frumoasă amintire. „Mi-a plăcut întotdeauna să interacționez cu dirijorii, să vorbesc cu ei înainte de fiecare emisie… Unii sunt mai ușor de abordat, alții sunt total dezinteresați de latura vizuală. Una dintre cele mai plăcute amintiri e legată de șeful Royal Liverpool Philharmonic Orchestra și Oslo Philharmonic Orchestra, Vasily Petrenko. Celebrul dirijor a fost foarte cooperant și dornic să iasă bine totul. De la noi, am lucrat extraordinar cu maestrul Horia Andreescu”.

E prins într-o lună de foc, dar spune că nu este greu să lucreze la Festivalul „George Enescu”. „ Echipa are cameramani creativi și aproape toți sunt melomani. Nu numai că ei cunosc instrumentele, dar au și simț muzical. Asta ajută fantastic la filmări, pentru că orice mișcare de cameră trebuie să se coreleze cu fraza muzicală. Operatorul începe să transmită când îl bag eu în emisie, dar e meritul lui când sfârșește cadrul”, adaugă Lucian Bujor.

Felicitări de la Mezzo

„Îmi amintesc de un concert transmis în direct și pe Mezzo. La pupitru se afla maestrul Mariss Jansons șeful Royal Concertgebouw Orchestra din Amsterdam. În 2011, cunoscutul dirijor a susținut două concerte la București, iar unul dintre ele s-a transmis și pe Mezzo. A fost o mare satisfacție, iar toată echipa a primit felicitări de la parte franceză. Distractiv este că francezii nu au bănuit că nu s-a făcut nicio repetiție, din lipsă de timp”.

Program / concertele săptămânii transmise în direct

MARTI 12 SEPTEMBRIE

SALA PALATULUI

ORA 20.00

ROYAL PHILHARMONIC ORCHESTRA                                                        

Dirijor: CHARLES DUTOIT

Solistă: MARTHA ARGERICH – pian

Program:                    

Enescu – Rapsodia Română nr. 1 în La major op. 11 nr. 1

Ravel – Concertul pentru pian și orchestră în Sol major

Debussy – „Marea" (Trei schițe simfonice: Din zori până la amiază pe mare, Jocul valurilor, Dialogul vântului cu marea) 

Ravel – Bolero

JOI 14 SEPTEMBRIE

ATENEUL ROMÂN     

ORA 22.30

            

REMUS AZOIȚEI – vioară

ALEXANDRA DARIESCU – pian

Program:                    

Bach – „Ciaccona” din Partita nr. 2 pentru vioară solo în re minor BWV 1004

Beethoven – Sonata a V-a pentru vioară şi pian în Fa major op. 24 „Primăvara”

Lipatti – Sonatina pentru mâna stângă (pian solo)

Enescu – Sonata a II-a pentru vioară şi pian în fa minor op. 6

Bartók – Jocuri populare româneşti pentru vioară şi pian Sz. 56/BB 68