Piloţi de elită, omorâţi de o rablă

Piloţi de elită, omorâţi de o rablă

Doi militari cu sute de ore de zbor la activ şi căliţi în misiuni internaţionale au murit ieri, după ce MiG-ul pe care îl pilotau s-a prăbuşit "din senin" lângă baza de la Câmpia Turzii.

Doi dintre cei mai buni piloţi ai Forţelor Aeriene Române şi-au pierdut ieri viaţa după ce MiG-ul 21 Lancer pe care îl pilotau s-a prăbuşit, în jurul prânzului, la câteva sute de metri de pista de aterizare de la Flotila 71 Aeriană de la Câmpia Turzii, judeţul Cluj.

Comandorii Laurenţiu Chiriţă şi Sorin Avram aveau la activ peste 1.000 de ore de zbor şi participaseră la numeroase misiuni şi exerciţii internaţionale.

Anchetatorii nu au stabilit cauzele tragediei, însă surse din rândul armatei dau vina pe starea tehnică depăşită a aparatelor de zbor.

Ne puteți urmări și pe Google News

"A picat ca o piatră"

Piloţii Laurenţiu Chiriţă şi Sorin Avram efectuau o misiune de cercetare meteo pentru buna desfăşurare a unui exerciţiu militar comun româno-american, la care ar fi trebuit să participe ieri avioane de tip MiG 21 Lancer şi F15.

Potrivit localnicilor din satul Călăraşi Gară şi ofiţerilor din turnul de comandă al aeroportului militar, avionul s-ar fi prăbuşit din senin, fără ca piloţii să fi avut timp să comunice cu solul prin sistemul radio.

Martorii audiaţi de un procuror militar de la Parchetul Militar din Cluj-Napoca au declarat că motorul avionului s-a oprit brusc. "În jurul orei 13.10, am observat un MiG 21 Lancer, care s-a prăbuşit fără nicio explicaţie logică. La un moment dat, s-a ridicat cu botul în sus şi s-a răsucit cu carlinga spre pământ după care a picat ca o piatră", ne-a declarat Grigore Martin, proprietarul casei lângă care s-a prăbuşit MiG-ul.

Surse din cadrul comisiei de anchetă susţin că declaraţiile localnicilor au fost confirmate şi de ofiţerii din turnul de zbor, care au declarat la audieri că MiG-ul cu dublă comandă s-a prăbuşit foarte repede, iar Laurenţiu Chiriţă şi Sorin Avram nu au mai apucat să comunice cu solul sau să se catapulteze.

19 MiG-uri prăbuşite

În ultimii 20 ani, 19 avioane de tip MiG 21 Lancer s-au prăbuşit din cauza unor defecţiuni tehnice, puse de specialişti pe seama uzurii avionului, iar 11 piloţi şi-au pierdut viaţa, potrivit unor surse militare. Avioanele MiG 21 Lancer aflate în dotarea Flotilei 71 Aeriană de la Câmpia Turzii au o vechime de peste 30 de ani.

În urmă cu zece ani, MiG-urile 21 au fost modernizate la fabrica de avioane din Bacău, când au fost instalate echipamente de bord de ultimă generaţie. Însă, surse din rândul aviaţiei susţin că motorul şi celelalte componente ale părţii mecanice au rămas neschimbate.

De altfel, există mai multe voci în rândul piloţilor militari care susţin că aşii aviaţiei militare mor la datorie din cauza unor avioane vechi.

"Aşa s-a întâmplat şi la Tuzla (în urma accidentului din luna iulie, 12 militari şi-au pierdut viaţa - n.r.), aşa s-a întâmplat şi acum la Câmpia Turzii. Îmi pare nespus de rău, nu am cuvinte să descriu prin ce trec, dar trebuie să înceteze o dată pentru totdeauna să moară oameni în care ţara asta, aşa săracă cum e ea, a investit enorm. Chiru (Laurenţiu Chiriţă - n.r.) a participat la burse în tot felul de ţări puternice din lumea asta, Statele Unite sau Marea Britanie, fiind considerat un as al manşei", a declarat un pilot militar de la Câmpia Turzii.

LOCUL TRAGEDIEI. Rămăşiţele avionului MiG 21 Lancer s-au împrăştiat pe mai multe sute de metri FOTO: MIHAI ŞOICA "Adevăratul motiv este insuficienţa fondurilor"

La rândul său, Teodor Meleşcanu, fost ministru al apărării, a declarat ieri că adevăratul motiv al tragediei de la Câmpia Turzii este cel al "reducerii fondurilor".

"Meseria de pilot militar e cu riscuri şi niciodată nu vom putea spune că e exclusă întâmplarea unui accident. Această meserie de risc devine şi mai periculoasă atunci când tehnica e veche sau când condiţiile de pregătire şi an tre nament ale personalului sunt afectate de reduceri bugetare".

Meleşcanu a mai declarat ieri la Senat că "aparatele au beneficiat de un proces de modernizare, dar nu la lucrurile care ţin de abilitatea de a zbura". Preşedinte al Comisiei pentru apărare, Meleşcanu a mai precizat că "indiferent care va fi rezultatul anchetei, este clar că nu pot fi decât două cauze - deoarece am înţeles că nu sunt cauze de natură meteorologică: de natură tehnică sau eroare umană. În ambele cazuri, adevăratul motiv este insuficienţa fondurilor". (A contribuit Ana Zidărescu)

PILOT CU EXPERIENŢĂ

Comandorul Laurenţiu Chiriţă, despre care EVZ a scris acum doi ani, a participat la exerciţii militare în SUA, dar şi la misiuni în cadrul NATO

În luna mai 2008, reporterii EVZ au stat de vorbă, la baza aeriană de la Câmpia Turzii, cu comandorul Laurenţiu Chiriţă, unul dintre cei mai buni piloţi din România.

La vremea respectivă, Chiriţă era comandat adjunct de escadrilă şi singurul pilot român care zburase atât cu F16, cât şi cu Gripen, cele două tipuri de aeronave aflate în cărţi pentru dotarea armatei române.

Laurenţiu Chiriţă a zburat prima oară cu un F16 în 1999, la Escadrila 160 de aviaţie din Garda Naţională a SUA. Avea 29 de ani. "A fost un vis, o experienţă fantastică. Autonomia de zbor este impresionantă. Într-o misiune de aproape o oră şi jumătate am abordat cu F16 toate categoriile de misiune pe care noi le facem separat: navigaţie tactică la mică înălţime, simulări de atacuri la sol, lupta aeriană, acrobaţie", declara pilotul Laurenţiu Chiriţă în mai 2008.

Comandorul de la Câmpia Turzii avea la activ aproape 1.300 ore de zbor, din care 940 pe MiG-21, şi era pilot de avioane supersonice, categoria I, şi instructor de zbor ziua şi noaptea.

De asemenea, comandorul Laurenţiu Chiriţă a fost comandantul Detaşamentului "Baltica", care în urmă cu trei ani a participat la misiunea NATO de asi gurare a spaţiului aerian al Ţărilor Baltice. Laurenţiu Chiriţă avea 40 de ani, era căsătorit şi avea un copil.

MAI 2008. Laurenţiu Chiriţă, la baza de la Câmpia Turzii FOTO: CĂLIN ILEA

SORIN AVRAM 1.000 de ore de zbor la activ

Comandorul Sorin Avram, în vârstă de 40 de ani, era, la fel ca şi colegul său, pilot pe avioane supersonice, clasa I, instructor de zbor ziua şi noaptea şi avea la activ aproape 1.000 ore de zbor, din care 830 pe MiG-21.

Pilotul a absolvit mai multe cursuri de specialitate în ţară şi în străinătate şi a participat la numeroase exerciţii internaţionale.

Sorin Avram era căsătorit şi avea un copil. RESTRICŢII BUGETARE

Nu sunt bani pentru investiţii

Oficialii Ministerului Apărării Naţionale (MApN) au refuzat să precizeze câte avioane de tip MiG 21 Lancer mai are în dotare aviaţia militară. Lt. col. Constantin Spânu, purtător de cuvânt al MApN, a declarat că această cifră nu poate fi făcută publică deoarece este considerată "secret de stat".

Neoficial, surse militare susţin că în dotarea armatei române mai există 109 aparate de luptă de tipul MiG 21 Lancer. Resursa de zbor a acestor aparate a fost prelungită până în anul 2013, după acest termen avioanele nemaiputând zbura.

Pe de altă parte, în luna martie, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a aprobat achiziţionarea a 24 de avioane F16 second hand de la guvernul SUA. În luna august însă, premierul Emil Boc a declarat că România nu dispune de resursele financiare necesare acestei achiziţii.