Piaţa auto s-a dus în cap în 2013

Piaţa auto s-a dus în cap în 2013

Autovit.ro, cea mai mare platformă de anunţuri auto din România, parte a Grupului Allegro, a prezentat zilele trecute evoluţia pieţei auto din România în anul 2013. Specialiştii Autovit.ro au realizat şi o analiză comparativă cu anul 2012, au prezentat efectele timbrului de mediu precum şi cele ale programului Rabla asupra pieţei.

Autovit.ro a realizat analiza pieţei auto luând în calcul datele oficiale puse la dispoziţie de DIRECŢIA REGIM PERMISE DE CONDUCERE  ŞI  ÎNMATRICULARE  A  VEHICULELOR (DRPCIV) precum şi datele înregistrate de platforma Autovit.ro.

Anul 2013 a fost unul nefast pentru vânzările de autoturisme, atât la capitolul maşini noi, dar mai ales la tranzacţiile interne cu maşini rulate. Piaţa maşinilor noi a avut al şaselea an consecutiv de scădere, în timp ce importurile de maşini second-hand au crescut cu aproape 50.000 de unităţi faţă de 2012. Cea mai mare schimbare a fost însă la reînmatriculări, unde scăderea a fost extrem de mare: 150.000 de unităţi.

Numărul de maşini înmatriculate în ţară în ultimii cinci ani, pe tipuri (sursa – DRPCIV)

Ne puteți urmări și pe Google News

Anul/Tip înmatriculări    Maşini noi    Maşini SH import    Reînmatriculări 2009    116.012    212.836    349.404 2010    94.541    214.606    377.947 2011    81.709    94.488    411.439 2012    66.436    174.950    356.607 2013    57.710    221.852    205.553

La toate cele trei categorii de autoturisme analizate, semestrul al doilea a fost mai bun decât primul, însă diferenţele sunt mici şi nu s-a produs o revenire spectaculoasă în a doua parte a anului.    

Semestru/Tip Înmatriculări    Maşini noi    Maşini SH import    Reînmatriculări S1 2013    24.549    100.684    97.846 S2 2013    33.161    121.168    107.707

Piaţa maşinilor noi a scăzut începând din 2008 şi, deşi la început de 2013 era greu de crezut că mai este loc de scădere, cifrele finale au arătat contrariul. În trei din cele 12 luni vânzările au fost de sub 4.000 unităţi. Maximul de tranzacţii a fost atins în august (6.300 de maşini), aceasta fiind în general o lună slabă din punct de vedere al tranzacţiilor auto. În 2013 nu s-a mai putut vorbi de o sezonalitate cu maxim de vânzări primăvara şi toamna şi minim în mijlocul verii şi în decembrie. Piaţa a avut o evoluţie ştearsă tot anul.

Analizând înmatriculările de maşini second-hand din import se poate vedea un avans de peste 47.000 de unităţi, totalul de 221.000 fiind de patru ori peste valoarea pieţei maşinilor noi.

În primele zece luni din acest an cifrele au fost peste valorile din 2012, iar în iulie diferenţa a fost chiar de 70%. În primele trei luni importul de maşini second hand în ţară a crescut cel mai probabil ca o masură de precauţie privind efectele noului timbru de mediu, neştiindu-se ce schimbări nefaste ar putea aduce. După intrarea în vigoare a noii taxe au fost favorizate mai ales maşinile produse înainte de 2000.

Aceste maşini de peste 14 ani vechime au reprezentat în unele luni şi peste 30% din maşinile second-hand aduse în ţară, depăşind 8.000 de unităţi în iulie, faţă de doar 5.700 înmatriculări de maşini noi.

Va fi interesantă evoluţia importurilor de second-hand în 2014, dat fiind că în ultimele luni din 2013 acestea au fost sub nivelul din noiembrie şi decembrie 2012, semne ale unei posibile temperări a creşterii din segment.

La reînmatriculări se văd cel mai bine efectele timbrului de mediu introdus la 15 martie fiindcă, dacă în 2012 nu a fost nicio lună cu mai puţin de 20.000 de tranzacţii cu maşini second-hand pe plan intern, anul trecut doar o lună a trecut de acest prag.

Dinamica pieţei a avut mult de suferit, oamenii au preferat să-şi păstreze maşinile fiindcă ar fi pierdut mult la revânzarea unei maşini mai vechi de 2007 pentru care trebuie plătit timbrul de mediu, sau chiar la maşinile de după 2007 care au fost scutite de taxă. Tranzacţiile cu maşini second-hand pe plan intern au fost afectate puternic şi au scăzut de la 356.000 în 2012, la 205.000 anul trecut, evoluţie negativă ce anihilează creşterea cu câteva zeci de mii a importurilor second-hand.

Înmatriculări lunare în 2013 (sursa – DRPCIV)

Luna/Tip maşini    Maşini noi    Maşini SH Import    Reînmatriculări Ianuarie    4.436    17.964    14.060 Februarie    3.473    16.255    18.190 Martie    3.324    18.810    16.155 Aprilie    5.242    18.295    17.865 Mai    4.107    14.637    15.924 Iunie    3.967    15.774    15.652 Iulie    5.714    26.769    20.232 August    6.319    19.077    17.574 Septembrie    4.491    18.469    16.886 Octombrie    5.594    20.920    18.989 Noiembrie    5.474    18.066    17.560 Decembrie    5.569    16.789    16.466

Analizând cotele de piaţă se constată că la maşinile noi Dacia rămâne lider detaşat, câştigând cota de piaţă în 2013, pe locurile următoare fiind Volkswagen, Skoda şi Ford, mărci aflate tradiţional pe locuri fruntaşe.

Top 5 mărci ca şi număr de maşini noi înmatriculate

Marca    Cota 1.Dacia    30,4% 2. Volkswagen    10,4% 3. Skoda    8,9% 4. Ford    6,3% 5. Renault    5,3%

Top 5 mărci ca şi număr de maşini second-hand din import înmatriculate

Marca    Cota 1.Vokswagen    25,8% 2. Opel    17,7% 3. Ford    11,7% 4. Audi    6,8% 5. BMW    6,2%

Top 5 mărci ca şi număr de maşini second-hand tranzacţionate în ţară

Marca    Cota 1.Volkswagen    20% 2. Opel    12% 3.Dacia    10% 4.Ford    8% 5.BMW    6%

Evoluţia ofertelor de maşini pe Autovit.ro în 2013

Datorită numărului mare de maşini scoase la vânzare pe Autovit.ro, cifrele prezentate pot constitui chiar o oglindă a întregii pieţe auto second-hand din România. Analiza ofertelor de pe platforma Autovit.ro arată acelaşi trend precum cel sesizat în urma analizei datelor DRPCIV: dispariţia sezonalităţii, a lunilor de maxim al tranzacţiilor la început de primăvară şi de toamnă.

Anunţurile postate pe Autovit.ro, în funcţie de preţ

Ca şi pondere din totalul autoturismelor prezente la vânzare pe Autovit.ro, 36% au fost cu preţuri sub 3.000 euro, 60% au reprezentat maşinile sub 5000 Euro iar 84% au reprezentat maşinile sub 10 000 Euro. Peste pragul de 10 000 de Euro au fost doar 16% dintre anunţuri.

Numărul de anunţuri în funcţie de preţul la care maşinile sunt puse la vânzare pe platforma Autovit.ro

Palier preţ    Procentaj din numărul total de maşini în anul 2013 Până în 3000 euro    36% 3-5000 euro    25% 5-10.000 euro    24% 10-20.000 euro    12% Peste 20.000 euro     4%

Efectele timbrului de mediu asupra tranzacţiilor cu maşini second-hand se văd cel mai clar analiând variaţia numărului de anunţuri în funcţie de norma de poluare a maşinilor scoase la vânzare pe Autovit.ro. Numărul de anunţuri a scăzut puternic la maşinile Euro 2 şi Euro 3 (cu peste 20%) şi cu 9% la maşinile Euro 4, care sunt subiectul a peste jumătate dintre anunţurile de autoturisme de pe Autovit.ro. Timbrul de mediu i-a determinat pe posesorii de maşini deja înmatriculate şi care nu au taxa plătită să renunţe la a le mai vinde, iar acest fapt este confirmat de statisticile Autovit.ro. Singurele categorii care au înregistrat creşteri au fost maşinile Euro 5 şi Euro 6, cu precizarea că ele reprezintă puţin din totalul anunţurilor şi nu au putut influenţa rezultatele finale.

Norma    Structura anunţurilor postate în 2013 pe norme de poluare    Variaţia numărului de anunţuri postate (2013 faţă de 2012) Non Euro    1%    -14% Euro 1    0,9%    -16% Euro 2    12,4%    -20% Euro 3    20,4%    -23% Euro 4    52,9%    -9% Euro 5    12,2%    +70% Euro 6    0,2%    +81%

Maşinile Euro 5 şi Euro 6 sunt singurele categorii care au înregistrat creşteri, avansul fiind semnificativ (70%, respectiv 81%). Totuşi, Euro 5 reprezintă sub 12,2% din total, iar Euro 6 doar 0,2%. Explicaţia creşterii constă în faptul că taxa este mai mică pentru Euro 5, iar la Euro 6 este zero.

Printre datele pe care utilizatorii Autovit.ro le pot trece când listează un anunţ sunt şi cele legate de plata (sau neplata) taxei auto pentru automobil, informaţia fiind esenţială pentru potenţialii clienţi fiindcă influenţează preţul final. Datele Autovit.ro arată că în primăvara anului 2013 era mai mare numărul de anunţuri care includeau informaţia că taxa era plătită, spre vară balanţa s-a echilibrat, iar spre final de an era mai mare numărul de anunţuri pentru maşini la care taxa nu era plătită.

Cele mai tranzacţionate maşini pe platforma Autovit.ro în 2013

Modelele puse cel mai des la vânzare Model    Număr de anunţuri 1.Volkswagen Golf    33.200 2.Opel Astra    28.521 3.Volkswagen Passat    22.620 4.Ford Focus    18.134 5.Audi A4    16.674 6.BMW 320    12.201 7.Opel Corsa    11.861 8.Dacia Logan    10.969 9.Skoda Octavia    10.255 10.Audi A6    9.366 11.Opel Vectra    8.740 12. Volkswagen Polo    8.311 13.Skoda Fabia    7.528 14.Renault Megane    6.868 15.BMW 318    6.842

Evoluţia numărului de anunțuri de maşini postate pe platforma Autovit.ro în 2013 şi a numărului de maşini înmatriculate în România în 2013.

Pe o piaţă internă în scădere, de - 27% a ofertei de maşini deja înmatriculate în România, numărul de anunţuri postate pe Autovit.ro a scăzut cu 15% anul trecut. Cea mai bună lună ca număr de anunţuri a fost, în mod suprinzător, decembrie, o explicaţie fiind şi vremea mai caldă ca de obicei.

Scăderea cu 15% a numărului total al anunţurilor de autoturisme reflectă foarte bine scăderea drastică reînmatriculărilor ca urmare a timbrului de mediu.

În 2013 au fost postate în total 870.000 de anunţuri, dintre care 466.018 au fost pentru autoturisme, iar restul pentru celelalte categorii ale platformei Autovit.to, precum utilitare şi camioane, utilaje agricole, utilaje de construcţii, piese din dezmembrări, motociclete.

Concluzii: •    Tranzacţiile interne de maşini second-hand s-au „prăbuşit”, iar termenul nu este unul exagerat, din moment ce reînmatriculările au scăzut cu 150.000 de unităţi anul trecut.

•    Mulţi proprietari de maşini Euro 3 şi Euro 4 produse înainte de 2007 au renunţat pur şi simplu să le vândă din cauza noului timbru de mediu. În prezent piaţa este blocată, fără speranţe de revigorare în viitorul apropiat. Indirect a avut de suferit din această cauză şi piaţa maşinilor noi fiindcă o parte dintre posesorii de maşini second-hand au refuzat să le mai vândă pentru a achiziţiona maşini noi sau mai noi decât cele pe care le vând.

•    Varianta de timbru de mediu introdusă în primăvară a fost se pare cea mai neinspirată propunere din lungul şir de schimbări ale taxei auto. A creat confuzie în piaţă, nu a stimulat atât de mult achiziţionarea de maşini nepoluante şi a blocat tranzacţiile cu maşini second-hand pe plan intern.

•    Piaţa maşinilor noi a ajuns la al şaselea an consecutiv de scădere (2008-2013), iar această situaţie este atât din cauza puterii scăzute de cumpărare, dar şi programului Rabla, care a fost extrem de ineficient, deoarece a început târziu, abia în iunie, şi până la final de an s-au cumpărat prin el doar 13.000 de maşini noi.

•    Scăderea puterii de cumpărare a populaţiei a afectat grav piaţa maşinilor noi şi a dus la diminuarea drastică a preţului mediu al maşinilor second-hand vândute în ţară. Astfel, dacă în urmă cu câţiva ani preţul mediu al unei maşini second-hand tranzacţionate în ţară era de 6.000 euro, acum a scăzut la doar 3.500 euro.

•    Analiza din 2013 arată că piaţa auto este foarte instabilă şi imprevizibilă. În contextul discuţiilor despre renunţarea la programul Rabla după 2014, marea întrebare este dacă anul acesta nu va fi o ediţie “muribundă” caracterizată printr-un interes scăzut din partea celor implicaţi în program.

•    La nivel declarativ s-a lăsat de înţeles că timbrul de mediu va suferi schimbări şi în 2014, însă este greu de crezut că aceste modificări vor apărea la început de an, astfel că efectele nefaste ale timbrului de mediu vor persista, iar oamenii vor mai păstra maşinile, ceea ce înseamnă o prelungire a blocajului pe piata internă.

•    Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro, adresează soluţiile posibile pentru revitalizarea pieţei auto în 2014 : „O piaţă auto sănătoasă, stabilă şi predictibilă poate fi creată la intersecţia a trei factori: mediul legal favorabil, stoparea micilor înşelătorii care decredibilizează piaţa auto internă şi nu în ultimul rând crearea cadrului pentru o concurenţă loială”.