Pasaj vândut cu 700.000 de lei, răscumpărat cu 3.700.000 de lei

Pasaj vândut cu 700.000 de lei, răscumpărat cu 3.700.000 de lei

Prostie sau corupție? Primăria și-a dat singură țeapă aproape un milion de euro, plătind pentru un pasaj pe care îl vânduse în 2008 și în care nu s-a investit nimic, la un preț de peste cinci ori mai mare. Asta, în condițiile în care piața imobiliară s-a prăbușit. Curtea de Conturi acuză.

Primarul Nicolae Robu a promis în campania electorală că scoate din centrul orașului „Acvariul”, o construcție din metal și sticlă apărută deasupra Pasajului Victoria, ocupată cu spații comerciale de tip fast-food și care, potrivit unora, strica estetica urbană. Apoi, edilului i-a venit ideea de a transforma pasajul pietonal de sub „Acvariu” într-unul rutier și a inițiat demersuri prin care s-a ajuns la un păgubos schimb de terenuri.

Răscumpărarea Pasajului Victoria prin schimburile de terenuri făcute de Primărie a însemnat un prejudiciu de 3.767.455 lei pentru bugetul local, după cum a stabilit Curtea de Conturi în raportul emis luna trecută ca urmare a controlului efectuat.

Cum a fost pasajul supraevaluat cu 534%

Ne puteți urmări și pe Google News

În 2008, în timpul ultimului mandat de primar al lui Gheorghe Ciuhandu, Primăria Timișoara a vândut către Art SRL construcția pasajului subteran, adică 894,14 mp, din care 709,07 suprafaţă utilă, la preţul de 700.000 lei + TVA, fără însă a se vinde şi terenul, acesta constituind proprietatea publică a statului.

Imediat după ce a ajuns primar, Robu şi-a arătat interesul ca municipalitatea să elimine „Acvariul” din centrul orașului și să redevină proprietatea pasajului. În urma unui proces de negocieri, în 2013, Primăria a plătit pentru pasaj, către Art SRL, suma de 3.738.270,53 lei + TVA, sub forma a două terenuri.

„În acest interval, la subpasaj nu s-au efectuat investiţii şi practic construcţia nu avea cum să aibă o valoare de piaţă mai mare decât cea pe care a avut-o în anul 2008.

Între 2008 și 2013, piața imobilliară în România, implicit în Timișoara, a înregistrat o scădere drastică a prețurilor, de aproximativ 50%, ceea ce arată că, sub nicio formă, nu se justifică achiziţionarea de către administrația Timişoara a unui obiectiv al cărui preţ în anul 2013 este cu 534% mai mare faţă de preţul cu care, în anul 2008, tot Primăria Timişoara a vândut respectivul obiectiv”, se arată în raportul Curții de Conturi.

Culmea: Primăria nu poate folosi pasajul

Pe lângă afacerea păguboasă, Primăria a rămas blocată în proiectul de realizare a pasajului rutier, întrucât tranzacția cu Art SRL acoperă doar 88.07% din suprafaţa totală a pasajului. Restul de 11,93% din pasaj aparține Al Fer Com SRL. Firma s-a înțeles cu Primăria să-i cedeze această parte, în schimbul unui teren din zona Sfinților Apostoli Petru și Pavel, deși acesta se află în proprietatea statului, astfel că Primăria nu dispune de el. Totuși, Primăria s-a angajat să preia respectivul teren de la stat și să-l dea Al Fer Com SRL.

A apărut alt „Acvariu”, și mai mare

Marele câștigător al tranzacțiilor rămâne Art SRL, care îşi exercită din plin toate drepturile legale pe care i le oferă calitatea de proprietar al celor două terenuri primite de la municipalitate pentru a părăsi Piața Victoriei. Pe suprafaţa terenului situat în Piaţa 700, compania a ridicat deja o clădire comercială, de câteva ori mai mare decât era „Acvariul”, în care închiriază spații comerciale.

„Posibile fapte de corupție”

Reprezentanții Curții de Conturi concluzionează că „există indicii cu privire la săvârșirea unor fapte prin încălcarea legilor penale, sau chiar a unor posibile fapte de corupție. Cauzele și împrejurările se datorează nerespectării normelor legale în vigoare, cu privire la vânzarea unor bunuri imobiliare subevaluate, dar și nerespectării normelor legale în vigoare cu privire la achiziționarea unor bunuri imobiliare la prețuri supraevaluate”. Auditorii menționează că pe lângă prejudiciul adus bugetului local, primarul Niciolae Robu, fostul primar, Gheorghe Ciuhandu și Smaranda Haracicu, directorul economic al municipalității, se fac vinovați și de majorarea fără temei legal a cheltuielilor și a plăților instituiei, denaturarea rezultatului patrimonial al exercițiului bugetar, respectiv denaturarea situațiilor financiare. În consecință, auditorii cer autorităților statului „stabilirea întinderii prejudiciului și luarea măsurilor ce se impun în vederea recuperării integrale a acestuia”. „Din perspectiva mea, singurul lucru important a fost să readuc obiectivul în domeniul public, cu scopul menționat mai sus, și să o fac respectând legea și la prețul corect al momentului, preț stabilit la nivel de referință de evaluatori, prin prisma criteriilor și legilor pieței, iar apoi ca preț final de membrii Comisiei de negociere și de reprezentanții proprietarilor săi, respectiv de către Consiliul Local”, explică primarul Nicolae Robu, într-un răspuns transmis auditorilor.