Editura Evenimentul si Capital

Nu cumva Cuplul SRI-DNA a divorțat doar de ochii lumii?! | ROMÂNIA LUI CRISTOIU

Ion Cristoiu
Autor: | | 0 Comentarii | 3156 Vizualizari

Pe cristoiublog.ro, la Gîndul de duminică, 13 martie 2016, am comentat Ordonanța de Urgență privind interceptările sub titlul Criza interceptărilor s-a rezolvat printr-o cîrpeală tipic românească, gen Merge și așa!

Reprodus și de Evenimentul zilei în ediția sa online, textul are ca punct de plecare evidenta notă de  improvizație  în rezolvarea Crizei interceptărilor:

Folosirea mai departe a infrastructurii SRI pentru interceptările în cercetările penale DNA și DIICOT, cu singura deosebire că acum operațiunile sunt făcute de procurori sau polițiști judiciari și nu de ofițeri SRI.

 Măsura are trei mari hibe:

1.    Lasă impresia de improvizație tipic românească, gen Merge și așa!

2.    Contrazice flagrant esența Deciziei CCR: de a scoate SRI complet din cercetarea penală în dosarele DNA și DIICOT.

3.     Nu înlătură suspiciunea că SRI are acces la convorbirile telefonice ascultate și transcrise de către polițiștii judiciari.

Ar fi fost normal ca Președintele să țină cont de aceste hibe și să anunțe pe români că:

1.    Dat fiind că e o soluție pe moment, el, ca garant al libertăților individuale, dar și al Siguranței naționale, va începe de săptămîna următoare discuții cu partidele parlamentare, cu societatea civilă ba chiar și cu facebookiști privind  găsirea unei soluții permanente.

2.     A fost asigurat în CSAT de către conducerea SRI că accesul la interceptările DNA și DIICOT e imposibil din punct de vedere tehnic sau măcar din punct de vedere juridic, chiar dacă e folosită mai departe infrastructura SRI.

Din cîte s-a văzut Președintele n-a scos un cuvînt în legătură cu aceste chestiuni care preocupă opinia publică după  soluționarea Crizei. La trecerea neîntîrziat la găsirea unei soluții permanente nu s-a referit nimeni: nici prea agitata șefă a DNA, nici obscurul șef al DIICOT, nici nefericita Raluca Prună, nici premierul, altfel deosebit de activ pe toate canalele de comunicare publică. Despre  poziția SRI față de Ordonanța de Urgență nu știm nimic. După ce a lansat alarma privind punerea la îndoială a Siguranței naționale prin Decizia CCR, SRI n-a dat nici un Comunicat din care să aflăm dacă Ordonanța a rezolvat chestiunea supravegherii tehnice în cazurile de Siguranță națională și mai ales dacă  garantează  că nu va asculta mai departe convorbirile.

În aceste condiții, am intrat la bănuieli:

Nu cumva măsura temporară e una eternă, ivită nu din graba de a rezolva Criza, ci mai demult gîndită ca o măsură de a rebrendui Binomul SRI-DNA?

E o întrebare ivită  din experiența mea de gazetar care a trăit 26 de diversiuni, de la cea cu Teroriștii pînă la cea cu Demonstrațiile care au dus la căderea Guvernului Victor Ponta.

Desigur, s-ar putea să mă înșel. S-ar putea ca din  chiar ziua de luni, 14 martie 2016, președintele, premierul, șefii Parlamentului, șefii DNA și DIICOT să se înceapă să se agite pentru găsirea unei soluții permanente.

 Dar dacă nu se va agita nimeni?

Dar dacă soluția prezentată ca provizorie  e în realitate o soluție permanentă, gândită mai demult ca permanentă, dar prezentată acum drept provizorie socotind că opinia publică va uita Criza, că nici un lider politic nu va cuteza să  atragă atenția că avem o soluție temporară, că nici CCR nu va scoate un cuvînt  împotriva soluției  zise și temporare?

Dacă luăm aminte la cîteva ciudățenii ale procesului de rezolvare a Crizei, ipoteza unei diversiuni merită atenție.

Una dintre ciudățenii constă în prestația unor televiziuni de știri și a unor site-uri suspectate ca ținînd de Divizia Presă a Binomului vineri seara, cînd atenția opiniei publice era  concentrată de rezolvarea Crizei. Soluția Ordonanței de Urgență a fost trecută sub tăcere. Mai mult, Criza a dispărut brusc din preocupările unei Prese care în ultimele zile  devenise isterică în abordarea Deciziei CCR.

Parcă la Ordin, istericii s-au calmat, ba chiar sunt fericiți.

La această ocolire a subiectului numit  Ordonanța de Urgență a contribuit o abilă diversiune.  Vineri seara, tocmai cînd discuția despre soluția găsită de Guvern și de Președinție risca să fie radiografiată la sînge, s-a lansat  știrea că Dan Mihalache pleacă de la Cotroceni. De ce s-a aflat asta  tocmai vineri seara, cînd se discuta Ordonanța, și dacă știrea e adevărată, sunt chestiuni pe care e inutil să le discutăm dacă ne gîndim la uriașul talent al Poporul român de a fi tras pe sfoară nu numai de deștepți, dar chiar și de proști, ca orice Popor încă de grădiniță în materie de spirit critic. Tare mă tem c-a fost vorba de o tentativă reușită de deturnare a atenției de la șmecheria tipic moldo-valahă prin care s-a rezolvat ceea ce mulți au zis că e o criză majoră a Justiției, în realitate, o furtună într-un borcan cu apă,  dacă ne gîndim la soluția găsită.

Soluția cu folosirea infrastructurii SRI de către DNA și DIICOT în efectuarea supravegherii tehnice pe parcursul instrucției penale nu e una de moment, cum  ne-a aburit textul citit de Klaus Iohannis, proaspăt întors dintr-un voiaj peste hotare pe banii statului, ci una permanentă. Semnificativ rămîne că nici președintele, nici premierul nu s-au implicat în  dialogul cu Poporul asupra Crizei, lăsînd o chestiune de importanță națională- echilibrul dintre lupta împotriva corupției și lupta pentru respectarea drepturilor omului pe seama nefericitei Raluca Prună, nici ea prea harnică în materie de explicare, deoarece e doar detașată de la Bruxelles la București.

Soluția cu închirierea de către SRI a unor spații pentru DNA și DIICOT e una permanentă. Ea nu  a ieșit din disperarea provocată de o decizie a CCR intempestivă, ci dintr-un calcul politic abil. Toată lumea s-a întrebat cum se face că, deși Decizia CCR a fost dată pe 16 februarie 2016  printr-un Comunicat care dezvăluia limpede că e vorba nu de clarificarea unei sintagme, ci de  implicarea SRI în  cercetarea penală în dosarele DNA și DIICOT, nimeni dintre cei responsabili cu soluționarea problemei, în frunte cu președintele, nu s-a grăbit să caute o soluție de constituire a unei unități independente încă din 16 februarie 2016, dacă nu chiar de mai înainte. Nu-ți trebuia tehnică de spionaj ca să-ți dai seama că Daniel Morar pregătea de mult  lovitura, încă de cînd o excepție de neconstituționalitate a fost  trimisă la CCR  de Tribunalul București, într-o speță cu niște arabi și iranieni, față de ale căror drepturi statul român și- a arăta brusc preocuparea.   Dacă s-ar fi luat încă de pe atunci măsuri, Motivarea CCR ar fi găsit  țara în plin proces de mutare totală a supravegherii tehnice de la SRI la Ministerul Public sau la o unitate independentă. 

Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: Opinii EVZ

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate