Noul sistem unic de informații va fi de fapt cel al CNAS, dar extins

Noul sistem unic de informații va fi de fapt cel al CNAS, dar extins

Anunțul MAI privind introducerea unei noi cărți electronice de identitate a declanșat o isterie. S-a spus că se aruncă pe geam milioanele de euro date de Casa de Sănătate pe cardul de sănătate și pe sistemul ei electronic și că se vor fura informații confidențiale. Exclusiv pentru EVZ, un inginer de sistem din Ministerul de Interne spune că, de fapt, sistemul CNAS va fi extins cu informațiile de la evidența populației și că vom avea un card unic pentru toate

În ciuda opoziției publice vehemente față de unificarea cărții de identitate cu carnetul de sănătate, expertul consultat de EVZ, care a dorit să-și păstreze anonominatul, spune că măsura „va fi, cu siguranță, un lucru bun, care va spori securitatea cetățeanului, dar și pe cea a instituțiilor publice. Este, de fapt, un lucru civilizat, modern, care încearcă să elimine, cu timpul, birocrația care ne sufocă. Normal, va fi un proces de durată”.

Nu fac un nou sistem, îl extind pe cel al CNAS!

El ne-a explicat că, de fapt, nu va fi construit un alt sistem informatic, ci va fi extins cel care funcționează deja la Casa Națională de Sănătate (CNAS). „SIUI (Sistemul CNAS, n.r.) se va menține, normal, a costat sute de milioane de euro! Este destul de bine pus la punct, doar că merge prost din două motive. Unul - că este supersecurizat, dar mai intervine și problema determinată de terminalele vechi. Sunt o grămadă de calculatoare de generație matusalemică în rețeaua națională, care merg greu. Firește, ca orice sistem informatic, va putea fi spart, cu toate că este greu de crezut că datele stocate vor prezenta cine știe ce interes pentru terți. Majoritatea cetățenilor, cei cinstiți, care nu au nimic ilegal de ascuns, nu au de ce să se teamă, ba din contră. Cu timpul, se va elimina birocrația, statul pe la cozi”, explică inginerul de sistem. Dar cum va funcționa efectiv acest sistem după unificarea informațiilor și ce va conține această nouă carte de identitate electronică?

Ne puteți urmări și pe Google News

Vor accesa doar datele la care au dreptul

În primul rând, spune inginerul de sistem, datele personale ale unui om nu vor fi „la liber” pentru toată lumea: spre exemplu, medicii vor vedea doar strict ce le trebuie lor ca să-și facă meseria, nu informații care n-au legătură cu sănătatea pacientului, explică inginerul de sistem.

„Practic, noua carte de identitate va conține, pe același cip, atât datele medicale, cât și pe cele personale. (...) Dosarul medical nu poate fi văzut decât în sistemul de sănătate, în timp ce datele personale referitoare la evidența populației, amenzi, taxe și impozite etc, în celălalt compartiment. Se pot vizualiza, deci, numai informațiile din domeniu. De pildă, prin codul lui de acces, un polițist nu o să poată vedea informațiile din dosarul medical”, ne-a precizat interlocutorul nostru.

Excepția de la regulă

El a adăugat că, „numai personalul de la un anumit compartiment superior, aflat la Direcția Informatizată a Persoanei, va avea acces la absolut toate datele. Dar, pentru a se putea acest lucru, este nevoie de o cerere anterioară și numai în cazul anchetării unor infracțiuni majore”.

Inginerul ne-a dat și un exemplu: „Pe cei de la Direcția de Combatere a Criminalității Organizate îi interesează toate datele lui X, inclusiv dosarul medical, individul fiind suspectat de trafic de medicamente. Trebuie făcută o verificare, în acest sens, ca să vadă dacă persoana care introduce în țară acele medicamente nu suferă cumva de anumite boli și pastilele nu cumva nu sunt sunt pentru uzul personal. Deci, cam la nivelul acesta de cercetare se pot accesa toate informațiile unei persoane”.

Ce date va conține dosarul

„Să nu credeți că dosarul personal va cuprinde cine știe ce informații, cum erau cele de la Securitate! Cu date despre prieteni, rude, relații etc. Nu! Este strict un dosar cu datele personale obișnuite: unde te-ai născut, când, dacă ești căsătorit, numele parinților, CNP-ul securizat - ca să nu fie folosit de alte persoane în scopuri ilegale, unde ai adresa, dacă ai mai multe locuințe în proprietate, dacă o ai declarată pe cea de bază, dacă ai carnet de conducere, mașină, una, două, dacă ai plătit taxele și impozitele”, a enumerat specialistul din Ministerul de Interne.

Tot el concluzionează: „Nu este nimic spectaculos, nu sunt lucruri cu care să poți fi șantajat sau compromis”.

Nici depanatorii n-or să vadă toate datele

S-ar mai pune problema celor care lucrează la sistemul SIUI actual, la mentenanța lui. Se presupune că și aceștia ar putea accesa bazele de date, pentru că lucrează direct cu ele, dar... „e puțin probabil, pentru că sistemul este celularizat. Persoana care execută sau repară soft-ul nu are acces la date. Cum ar fi Windows-ul 10, de pildă, un soft pe care mii de persoane îl au instalat în computerul personal, dar un utilizator nu poate vedea decât datele lui. Așa este și în această situație. Firma care vine să depaneze soft-ul, nu are acces la bazele de date”, a explicat inginerul de sistem.

De ce se blochează sistemul CNAS

Actualul sistem informatic (SIUI) al Casei de Sănătate, care conține și „cardul de sănătate”, poate fi accesat doar de către operatorii autorizați, care au semnat contracte de confidențialitate și au, fiecare, propria parolă, așa că se poate vedea cine și unde s-a uitat. Dar de ce se blochează săptămânal? „Pentru că este foarte bine securizat, sistemul este greu de pătruns din afară. Este, de fapt, unul dintre motivele pentru care SIUI merge prost, are sincope. El nu se defectează în dauna securității, ci din cauza ei! Mai mult, un autorizat nu poate intra în sistem decât de pe calculatorul arondat în rețeaua internă, adică în Intranet, un anume terminal. Nu poate face operațiunea de pe calculatorul de acasă”, a ținut să ne lămurească inginerul.