Norme aberante care obligă instructorii militari să se angajeze la poligoane. Noua lege a armelor și munițiilor poate îngropa tirul sportiv

Norme aberante care obligă instructorii militari să se angajeze la poligoane. Noua lege a armelor și munițiilor poate îngropa tirul sportiv

O inițiativă a Ministerului Afacerilor Interne de modificare a Legii privind regimul armelor și munițiilor poate dăuna grav unei discipline sportive olimpice. Mai mulți instructori și sportivi de performanță au rămas șocați atunci când au aflat că ar putea fi nevoiți să se angajeze la un poligon, nu să fie membri ai unui club, pentru a-și continua activitatea. Uimitor este că modificările dau mai multe drepturi unui vânător amator decât unui militar profesionist. Prevederile încalcă Constituția României, dar contravin și unei directive a Comisiei Europene

Guvernul României urmează să promulge, printr-o hotărâre, normele de aplicare a Legii 295/2004, privind regimul armelor și munițiilor. Propunerile de aprobare a acestor norme au fost în dezbatere publică, iar acum sunt transmise, spre analiză, instituțiilor din domeniul ordinii publice și siguranței naționale, așa cum au transmis, pentru „Evenimentul zilei”, oficiali din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Spre surprinderea multora dintre profesioniștii mânuirii armelor, în speță sportivi sau instructori, unii fiind militari de carieră, propunerile care se regăsesc în forma inițiată de MAI are lacune grave, care pot îngropa tirul sportiv. Mai mult decât atât, aberațiile regăsite în forma inițiatiorului obligă un instructor care antrenează sportivi de performanță, dar care lucrează la Armată, Interne, SPP sau este magistrat să se angajeze la un poligon particular. „E ca și cum ai obliga un antrenor de fotbal să încheie un contract cu terenul de fotbal, nu cu clubul”, ne-a explicat unul dintre instructorii chestionați de „Evenimentul zilei”.

Normele încalcă standardul ocupațional

Una dintre propuneri, de e xemplu, (Cap II / art 5 / al.1 / lit f / vi) prevede „contract individual de muncă înregistrat în Registrul de Evidenţă a Salariaţilor care să ateste, în cazul instructorilor în poligonul de tragere, că sunt în activitate şi desfăşoară efectiv activităţi de instruire, îndrumare şi supraveghere a trage rilor efectuate în poligoanele autorizate”. Adică, instructorii care, în mare parte, sunt militari, ar trebui să își de demisia din MApN, MAI sau SPP ca să se angajeze la patronul poligonului. În această situație, nu toți instructorii pot încheia contracte individuale de muncă cu poligoanele autorizate din mai multe motive.

Ne puteți urmări și pe Google News

Dezvoltarea sportului cu arme ar avea de suferit, în forma legii inițiată de MAI, deoarece se limitează accesul la arme al pasionaților de tir ca sport. Baza de selecție și popularizarea pentru discipline precum tir dinamic, tir defensiv, tir precizie calibru mare, tir Long Range va fi si mai mică, iar România în loc să își consolideze mișcarea sportivă în acest domeniu, o va îngropa definitiv.

În primul rând, instructorul de tragere în poligon este o profesie liberală, susțin specialiștii consultați de noi. Apoi, unii dintre instructori sunt cadre militare sau polițisti și, prin statut, au anu mite interdicții la încheierea acestor tipuri de convenție, precum contractul individual de muncă cu alt angajator. O bună parte dintre aceștia practică activitatea de instructor în poligon temporar, pe parcursul unei anumite perioade din an, sau ocazional cu prilejul competițiilor de tip OPEN. Un alt motiv este lipsa poligoanelor civile - pentru arme scurte cu glonț/lungi cu glonț, așa cum se cere în competițiile sportive - autorizate la ni vel național. În prezent, sunt în număr de 8-9 în toată țara. De asemenea, exista instructori care în cadrul asociațiilor sportive execută aceste activități vo luntar în beneficiul sporti vilor amatori sau afiliați organizatiilor sportive naționale sau internaționale.

Vânătorii, mai tari ca instructorii de tir

Actul normativ propus spre aprobare Guvernului încalcă egalitatea stipulată în articolul 4 din Constituția României, susțin instructorii. Mai exact, vânătorii au dreptul să procure și să dețină arme de tir cu țeavă lungă, fără contract de muncă sau alt act care să ateste nevoia lor pentru așa ceva, chipurile pentru antrenament, în condițiile în care unii dintre aceștia nu calcă în poligoane ani de zile. Instructorii, în schimb, nu au nevoie de asemenea antrenament, deși sunt mult mai activi din acest punct de vedere – vezi competiții, cursuri internaționale, demonstrative etc. Colecționarii au voie, de asemenea, să procure acest tip de arme, fără vreo convenție civilă de muncă. Există instructori care, în cadrul asociațiilor sportive execută aceste activități voluntar, în beneficiul sportivilor amatori sau afiliați organizațiilor sportive naționale sau internationale.

Prin obligarea instructorilor la angajarea în cadrul celor opt poligoane existente și forțarea acestora de a avea o activitate permanentă și principală cu acest obiect de activitate se încalcă alte două articole din Constituția României: art.41, privind dreptul la muncă și art.42 - Interzicerea muncii forțate. În cazul magistraților, militarilor , polițiștilor este imposibil ca aceștia să mai practice această ocupație de instructor, în condițiile normelor propuse spre aprobare Guvernului.

Și colecționarii de arme au mai multe drepturi

Instructorii sportivi susțin că nota de fundamentare privind normele metodologice pentru aplicarea Legii 295/2004 actualizată a fost întocmită superficial și tendențios. De e xemplu, la Secțiunea a 2-a pct. 1 s precizează că Legea 319/2015, care modifica Legea 295/2004, a fost adoptată „pentru a înăspri condițiile care trebuie îndeplinite cumulativ, pentru acordarea autorizației de procurare, port, deținere și folosință a armelor neletale, având în vedere numărul mare de evenimente produse în ultimul timp cu armele deținute legal”. Formularea lasă să se interpreteze faptul că mulți deținători legali de arme au folosit armamentul ilegal – și pun pe acelasi nivel pe instructorii de tir, vânătorii, colecționarii și utilizatorii de arme neletale pentru autoapărare. În realitate, instructorii deținători legali de armă sunt cei mai disciplinați, nu au incidente cu armele deținute legal și nu provoacă incidente. Dimpotrivă, educă și responsabilizează pe cei cu care intră în contact. De cealaltă parte, cu incidente „în număr mare” sunt posesorii de arme de autoapărare neletale și vânătorii.

Propuneri, fără consultarea specialiștilor

Prin limitatarea dreptului la arme a instructorilor, statul va încasa mai puțini bani proveniți din taxe și impozite (TVA-ul pentru muniții care nu poate fi „fentat”, existând o evidență strictă), poligoanele vor avea de suferit pe termen lung și dezvoltarea acestor activități sportive – recreaționale va intra într-un regres ireversibil. Instructorii mai atrag atenția și asupra faptului că cei implicați direct în aceste activități nu au fost consultați înaintea propunerilor centralizate de specialiștii MAI.

Profesioniștii propun un regim adaptat la cerințele UE

Instructori atestați au transmis MAI o serie de propuneri, menite să corecteze forma inițială. Astfel, în prevederea legată de obligarea la un contract de muncă, profesioniștii (Cap II / art 5 / al.1 / lit f / vi) au propus următoarea modificare: „Contract individual de muncă înregistrat în Registrul de Evidenţă a Salariaţilor, convenție civilă de prestări servicii, P.F.A. sau contract de voluntariat cu asociații spor tive de profil afiliate la federații naționale sau internaționale, sau cu societăți comerciale, ori dovada că au organizat sau arbitrat competiții de gen naționale sau internaționale, care să ateste, în cazul instructorilor în poligonul de tragere, că sunt în activitate şi desfăşoară efectiv activităţi de instruire, îndrumare şi supraveghere a tragerilor efectuate în poligoanele autorizate.”

Propunerea se aliniază, astfel, demersurilor făcute la Consilul Europei de instructori și sportivi din străinătate, atunci când au fost adoptate o serie de reglementări menite să clarifice controlul armelor de foc. Conform noilor reglementări ce urmează a fi supuse la vot în Parlamentul European, țările UE vor fi obligate să introducă mecanisme de control mai puternice pentru armele cu muniţie oarbă, pentru prevenirea transformării lor în arme cu muniţie activă.

Modificări transmise Parlamentului European

Numai că propunerea a generat o serie de îngrijorări legate de redactarea inadecvată şi posibile consecințe neintenționate pentru cetăţenii care respectă legea. Propunerea Comisiei Europene ar fi adăugat multe arme de foc, utilizate în mod legal de către vânători sau practicanţi ai tirului sportiv, pe lista celor din „Categoria A”, interzise uzului civil. Textul Comisiei IMCO (Piaţa internă şi protecţia consumatorilor) restricţionează „Categoria A” la acele arme cu caracteristici specifice, precum armele semiautomate care pot să tragă peste 21 de cartuşe fără reîncărcare, dacă un încărcător cu peste 20 de cartuşe este parte componentă a armei sau este adăugat acesteia şi anumite arme de foc pliabile sau telescopice.

„Practicanţii tirului sportiv au fost îngrijoraţi de propunerea Comisiei Europene, aşa că textul Parlamentului propune să se dea posibilitatea Statelor Membre de a-i excepta pe aceştia, cu condiţia să fie membri ai unui club de tir sportiv recunoscut, care participă la competiţii”, a explicat raportorul Vicky Ford.

Instructorii, eficienți atât pentru sport, cât și în caz de război

Instructorii în poligonul de tragere pot fi folosiți în interes național, în situații de criză, precum un război, pentru instruirea rezerviștilor și pot asigura o pregatire eficientă, în timp scurt și de un înalt nivel al acestora. De asemenea, au un rol important în creșterea bazei de selecție pentru sporturile cu arme și, implicit, o mai largă prezență a României pe scena internațională în astfel de sporturi. Au, de asemenea, un rol în educația și responsabilizarea populației dar și stimularea activității economice în acest domeniu, cu beneficii pentru stat, prin colectarea impozitelor și taxelor.