Editura Evenimentul si Capital

Mărturia unui marinar român care a salvat din mare 15 arabi și nu i-a mulțumit niciunul

Un echipaj demn de toată isprava
Autor: | | 18 Comentarii | 17945 Vizualizari

Căpitanul de Cursă Lungă Eduard Troian, născut pe malul Nistrului, a adus în port, pe o furtună groaznică, un vapor care avea toate șansele să ajungă precum epava de la Costinești

În noapte de 29 spre 30 decembrie 2016, la Sud de Portul Constanța, era să se producă cea mai mare tragedie navală din ultimii 22 de ani. Ultimele două au avut loc în zilele de 4 și 5 ianuarie 1995, atunci când vapoarele Paris și Iu Xiu au naufragiat lângă digul de nord al acvatoriului constănțean. Au murit atunci 54 de marinari străini. Dar poate că amintirea cea mai remanentă din memoria oamenilor mării din flota noastră este scufundarea cargoului Sadu, în 2 decembrie 1988, când au pierit înecați, exact în același loc, 15 navigatori, toți români. Cu o zi înainte de Anul Nou, alți 15 marinari au fost salvați, împreună cu nava lor, pe o furtună groaznică, pentru că un om n-a vrut să-i lase să moară. Norocul lor a avut trei componente: comandantul Eduard Troian, remorcherul GSP King și echipajul acestuia format din 14 super-profesioniști. Jurnalele de știri au anunțat doar o știre banală, cum că un vapor, Basel Express, cu pavilion panamez, a fost salvat de la înec. Cam atât, că primau știrile despre chiolhanurile de Revelion și desemnarea ipoteticului premier. Ce s-a întâmplat în acea noapte, pe Marea Neagră, cu valuri de opt metri și vânt de 110 kilometri pe oră, e de domeniul fantasticului.

Nimeni nu i-a luat un interviu comandantului erou Eduard Troian! Nici nu se putea că a plecat, pe 31 decembrie, într-o nouă misiune și s-a întors abia ieri noapte. Și tot ieri a plecat, din nou, pe mare.


FOTO: Basel Express la remorca lui GSP King. Comandantul Troian a remorcat cargoul aflat în derivă de propriul său lanț de ancoră FOTOGRAFII: MARIUS VLAD



Căpitanul de Cursă Lungă Eduard Troian, născut pe malul Nistrului, a adus în port, pe o furtună groaznică, un vapor care avea toate șansele să ajungă precum epava de la Costinești. O idee genială și o pregătire excepțională au salvat niște sufl ete de marinar

Valuri de șapte metri și vânt de 100 km/h

Dramatica poveste a început, pentru comandantul de pe King și echipajul său, pe 29 decembrie dupăamiaza. „Eu eram acasă, dar echipajul era la bord. Se bucurau că e portul închis de două zile și sperau să facem Revelionul la cheu. Afară era o furtună groaznică. Vântul era de forța 8 la 9 și marea de gradul 7 la 8!”, povestește marinarul. Adică vântul sufla cu 100 km/h și valurile erau de 6-7 metri! La ora 16.20, Dispeceratul de de Urgență al Grupului de Servicii Petoliere, holding proprietar al navei, anunță comandantul să pregătească nava pentru o operație de salvare. La bord nimeni nu știa ce se întîmpla în afara portului. Cargoul de 7870 tdw Basel Epress, cu pavilion panamez, comandant sirian și echipaj egipteano-sirian, încărcat în Ucraina cu porumb vrac, solicitase să intre în rada interioară a portului Constanța, să îmbarce motorină. Eduard Troian se înfioară: „Îi aștepta pilotina și o barjă de bunkeraj, dar fix între farurile de intrare în port au avut un «blackout». De la o defecțiune le căzuse curentul, propulsia și nu mai puteau guverna nava. Se întâmplase ce putea fi mai grav, pe o mare ca aceea!”.


FOTO;Cargoul Basel este acum la loc sigur în Portul Constanța



Basel Express, cu ancora lăsată, grapa cu 2,6 noduri

„Allah a avut, însă, grijă de arabii săi de pe Basel Express. Norocul era că vântul sufla din Nord-Nord Est și nu i-a urcat pe dig!”, comentează unul dintre ofițerii de cart. Serviciul de Control al Traficului Naval (VTS) a început să-l someze pe comandantul de pe Basel din 15 în 15 minute, cu întrebarea dacă are nevoie de asistență și dacă și-au rezolvat problemele cu motoarele. Căpitanul arab a amânat, două ore, cererea de salvare. Edi Troian explică: „Ancorase de urgență și lăsase la apă o ancoră cu șapte chei de lanț, adică circa 160 de metri. Dar ancora navei - împinsă de vânt și curenți - a început să grapeze către Sud cu o viteză de 1,6-2,4 noduri (n.a. – un nod = o milă marină pe oră, o milă marină = 1.852 metri). Noi am plecat la șase seară din dana 35 și am ajuns la ei la 19.20. Erau deja între Eforie Sud și Tuzla!”.

Până să ajungă GSP King în zonă, LRS Europa, un alt remorcher aflat mai aproape, a încercat să dea un prim-ajutor. Tentația primei de salvare era mare. Cutuma spune că în caz de salvare circa 70% din valoarea mărfii și a navei aparține salvatorului. „Da’ n-avea ce să facă Europa... El are 360 de tone și 38 de metri și noi 2.670 de tone și 70 de metri!”.

Cât-p-aci să ajungă, din lup de mare, lăcătuș

Căpitanul de Cursă Lungă Eduard Troian abia a împlinit 40 de ani. S-a născut în satul Dubăsarii Vechi, Raionul Criuleni, pe malul drept al Nistrului, în Republica Modova. Maică- sa, profesoară de rusă, a crescut la orfelinat, că era fiică de „dușmani ai poporului”, și taică-său, român getbeget, este profesor de matematică. Durul marinar are lacrimi în ochi: „Când eu aveam 13 ani și fratele meu 15, ai mei au mai înfiat cinci copii cu vârste între unul și șase ani”. Prima oară a vrut să se facă matematician, dar a picat examenul la facultatea din Chișinău, că doar ce se trecuse de la alfabetul chirilic la cel latin și s-a încurcat. Ca să nu piardă timpul, a făcut o școală profesională de unde a ieșit „lăcătușasambleur de radio-electronice”. Numai că gazda unde locuia, fostă bucătăreasă pe vase de crozieră, și bărbatăsău, și el marinar i-au împuiat capul cu viața pe mare. Așa că și-a luat trista în băț și a plecat la Constanța la Academia Navală, să se facă marinar. Râde: „Primul meu șoc a fost când am văzut macarale pe vapoare. Io credeam că sunt toate pasagere...”.

Două parâme cât brațul unui bărbat s-au rupt ca niște ațe

Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: EVZ Special

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate