Editura Evenimentul si Capital

Marile proiecte de infrastructură au rămas pe hârtie | România 4 you

Pista Aeroportului de la Ghimbav FOTO: NEWSBV.RO
Autor: | | 1 Comentarii | 807 Vizualizari

De ani întregi, brașovenii visează să aibă șosea de centură și aeroport. Ambele sunt blocate în diferite stadii de dezvoltare. Tot la Brașov a fost îngropat visul de aur al guvernării Ponta, autostrada Comarnic- Brașov, mult prea scumpă pentru România

În 2007, Guvernul a dat Consiliului Judeţean Braşov o suprafață de 200 de hectare care aparținea Institutului de Cercetare a Cartofului.

Pista aeroportului se degradează

Terenul se află lângă Ghimbav, unde se fabrică elicoptere. Scopul: finalizarea unui aeroport, dorință veche a brașovenilor. Legea dădea o limită de cinci ani pentru finalizarea investiţiei, însă termenul a fost depăşit în urmă cu mult timp.


Brașov - un județ cu un potențial imens, sufocat de corupție | România 4 you


Până acum au fost finalizate doar gardurile de delimitare și pista aeroportului, dar și aceasta din urmă a început să se degradeze. Pentru această investiție - pista are 2800 de metri - se cheltuiseră, în aprilie 2015, peste 20 de milioane de euro. Ar mai fi nevoie, însă, de cel puţin alte 25 de milioane de euro pentru ca aeroportul să înceapă să funcţioneze, susține un reportaj realizat de Digi 24.

Premierul Victor Ponta își declara, în primăvară, susținerea pentru acest proiect. „Din partea guvernului și a mea personal există tot sprijinul pentru că e o idee bună și necesară. Trebuie să integrăm aeroportul Braşov în strategia regională”, spunea fostul prim-ministru. În schimb, prefectul județului, Mihai Mohaci, părea mai sceptic. „La un an după expirarea actului normativ nu mai poţi să faci decât un nou act normativ, cu un nou termen de 10 ani, dar cu începere de la data la care apare actul normativ în Monitorul Oficial”, a explicat el cum se poate evita riscul ca CJ să piardă terenul.

Centura, gata 50%

Braşovul are aproximativ o jumătate de centură ocolitoare, din cei 20 de kilometri planificați. Un tronson a fost inaugurat în 2014 şi are regim de autostradă.


Brașovenii au cheltuit peste 20 de milioane de euro pentru un aeroport al cărui scop este neclar, având în vedere că există unul internațional la Sibiu


Al doilea este în lucru, iar al treilea este gata în procent de 50%, după ce firma care făcea lucrările a dat faliment, iar construcţia a trebuit scoasă, din nou, la licitaţie, arată tot digi24.ro.

Lucrările la centura ocolitoare a Brașovului au început acum nu mai puțin de 15 ani. Ultimul termen de dare în folosinţă a expirat în mai 2013.


Brașov - un județ cu un potențial imens, sufocat de corupție | România 4 you


Poiana Brașov, ieftină pentru britanici

Prin 2008, un reportaj al unei televiziuni centrale susținea că Poiana Brașov este „cea mai ieftină stațiune de schi din România”.


FOTO: Telecabina de pe Postăvarul, din Poiana Brașov 



Era citat un clasament al celor de la ”The Telegraph”, care arăta că în Poiana Brașov, un sejur de șapte zile, cu pachete complete de schi, mâncare și băutură incluse, costă aproximativ 257 de euro.

Concurență din Bulgaria

Între timp, presa română a descoperit că stațiunile din Bulgaria sunt mai ieftine. În ianuarie 2015, o publicație online arăta că de Revelion, tarifele au ajuns „la niveluri ce i-ar fi făcut invidioși pe mai toți hotelierii din stațiunile de sporturi de iarnă din Austria”.

De la 80-90 de euro/zi/ persoană într-un hotel sau pensiune de 3 stele, doar cu mic dejun, masa festivă şi eventual focul de artificii din noaptea dintre ani se ajunge până la 2.100 de euro/ persoană sejurul de 6 zile/5 nopţi de cazare într-un hotel de 5 stele.

În schimb, la Bansko, în Bulgaria, pentru un weekend la un hotel de 5 stele, poți plăti 250/300 de euro pe cameră sau 350/450 euro all inclusive. Un hotel de 3 stele, în Bulgaria, are o ofertă considerabil mai scăzută, 150/200 euro. În Brașov se mai află o stațiune superbă, Bran, dar aceasta nu are infrastructura necesară.

„Principala problemă este că stațiunea Bran nu are stație de ambulanță și, de asemenea, DN73 între Bran și Râșnov, în lungime de 12 km, nu este reabilitat”, a explicat primarul Branului, Gheorghe Hermeneanu.

Sibiu-Pitești sau Comarnic-Brașov?

Marea problemă a stațiunii Poiana Brașov este accesul dificil: drumul național spre București se blochează în fiecare week-end, iar planurile pentru autostradă au fost abandonate.


Brașov - un județ cu un potențial imens, sufocat de corupție | România 4 you


Oponenții acestei investiții susțin că ea ar fi o „autostradă de week-end”, doar pentru cei care merg la munte sâmbăta și duminica. De altfel, UE nu vrea să finanțeze acest traseu și preferă să dirijeze banii spre Sibiu-Pitești. Potrivit unei evaluări, autostrada Comarnic-Brașov nu şi-ar acoperi banii din taxe nici în 30 de ani, chiar dacă prețul ar fi cel comparabil cu standardele europene, de aproximativ 30 de milioane de euro pe kilometru.

  • MUNCĂ Ș I ȘOMAJ

Un județ cu tradiție industrială. Pensionarii brașoveni au printre cele mai mari pensii din țară

În total, în județul Brașov sunt 144.796 pensionari, care primesc o pensie medie de 1.049 lei, cu aproape un sfert mai mare decât pensia medie din România, de 886 lei pe lună. Pensiile mari ale brașovenilor se explică prin faptul că mulți dintre actualii pensionari au lucrat la uzinele din Brașov, acesta fiind un important centru industrial în perioada comunistă.

Tradiția industrială s-a păstrat, astfel încât în ultimele decenii investitorii străini și-au dezvoltat afaceri pe teritoriul județului. În luna iulie a acestui an, în județ erau 169.559 salariați, în creștere cu circa 3.750 față de anul anterior. Salariul mediu net al angajaților brașoveni era, în luna iulie, de 1.761 lei/lună, sub leafa medie pe țară de 1.849 lei/lună.

Valoarea ratei șomajului din județul Brașov era, la finele lunii septembrie 2015, de 3.77%. Este cea mai redusă rată a șomajului în luna septembrie din 2009 până în prezent. La AJOFM Braşov erau înregistrați în septembrie 2015 9.551 șomeri. În primele nouă luni, 5.826 persoane și-au găsit un loc de muncă.

Promovabilitate 100% la Bac în patru licee

În județul Brașov, populația școlară era, anul trecut, de 80.510 persoane. Rata de promovabilitate la sesiunea de Bacalureat din vara acestui an a fost de 78,74%, în creștere cu peste 10 puncte procentuale față de anul trecut. Patru licee din județ au avut promovabilitate de 100%.



Colegiul Tehnic „Aurel Vijoli” din Fagăraş participă la un proiect din fonduri europene de integrare și creștere a participării la învățământ.

  • SĂNĂTATE

În județul Brașov, 491.250 de persoane plătesc asigurările de sănătate. Pentru acestea, au fost tipărite 434.151 carduri de sănătate, 269.880 de carduri fiind deja activate. „Mai sunt peste 8.900 de carduri la casa de asigurări și așteptăm ca acestea să fie solicitate de către asigurații pe numele cărora au fost emise”, a declarat Mihaela Tănase, purtătorul de cuvânt al CNAS. În județ funcționau, la finele anului trecut, 23 spitale, dintre care 12 spitale de stat. În total, în unitățile medicale din județul Brașov, erau 3.571 paturi de spital, în creștere cu 10% față de anul 2011, conform cifrelor INS. În sistemul sanitar din județ lucrează 1.533 medici și 2.529 asistenți medicali.


Brașov - un județ cu un potențial imens, sufocat de corupție | România 4 you


Citiți analiza economică a județului Brașov în revista „Capital”!




Alte articole din categoria: Romania 4 YOU

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
ziare.com
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate