Măcel după rezultate la bacalaureat 2011. Adevărata valoare a "Generaţiei Google"

Măcel după rezultate la bacalaureat 2011. Adevărata valoare a "Generaţiei Google"

Jumătate dintre cei peste 200.000 de elevi au picat prima sesiune a examenului de Bacalaureat 2011. Sunt cele mai proaste rezultate din ultimii 21 de ani.

La cea mai dezastruoasă ediţie a examenului de bacalaureat din ultimii 20 de ani, au picat circa jumătate dintre candidaţi. Vina se îndreaptă către toţi: minister, elevi şi profesori dezinteresaţi.

A fost jale mare ieri în toată ţara, după ce au început să apară rezultatele primei sesiuni a examenului de bacalureat 2011. Din peste 200.000 de elevi care s-au înscris pentru examen, jumătate vor intra în cea de-a două rundă de evaluare. Numărul celor "picaţi" este ameţitor: peste 100.000, aproape 56% dintre candidaţi. Măsura implementată anul acesta, aceea de a instala în multe săli de examen camere de supraveghere şi ameninţările la adresa supraveghetorilor, au tăiat elanul celor care au vrut să copieze.

Mulţi părinţi şi elevi au reclamat însă "stilul poliţienesc" din timpul evaluărilor, dar şi subiectele mult prea dificile. Profesori, actuali şi foşti şefi din Educaţie comentează hibele şi beneficiile examenului de bacalaureat 2011 şi oferă soluţii pentru a nu ne opri doar la o constatare, că avem mulţi elevi slab pregătiţi.

Ne puteți urmări și pe Google News

Bacalaureat 2011: "Nivelul elevilor a scăzut dramatic în ultimii cinci ani"

Directorul unuia din cele mai bune licee din judeţul Hunedoara, Dan Ştefan Marinescu, crede că situaţia de la examenul de bacalaureat de anul acesta are două cauze importante: dezinteresul pentru studiu al elevilor şi rigiditatea exagerată a sistemului de învăţământ.

"După Revoluţie, în primii 10 ani, lucrurile au stat binişor. Între 2000 şi 2005, elevii prezentau un interes mulţumitor pentru învăţătură, dar în ultimii cinci – şase ani, nivelul a scăzut dramatic. Ei sunt afectaţi de schimbarea sistemului de valori, de această ignorare a lucurilor importante, de esenţă, cum ar fi satisfacţiile sufleteşti pe care ţi le poate oferi învăţătura. Acum, din 100 de elevi mai găseşti unul care să vrea cu adevărat să înveţe matematică. La fizică acest proces e şi mai greu. Fenomenul se înregistrează şi în ţările Occidentale. Nu se mai pune atâta preţ pe matematică sau fizică. E o realitate! Totuşi, la fizică şi informatică subiectele au fost năucitor de grele", e de părere profesorul.

În judeţul Hunedoara, fizica pare să fi fost materia care a pus "sub linie" majoritatea candidaţilor.

Noii intelectuali ai României: cei care au doar examenul de bacalaureat

Profesorul din Hunedoara mai crede că, în anii ce vor urma, intelectuali se vor numi cei care au diplomă de Bac. "Rezultatele nu reflectă realitatea, pentru că pe la 60 – 70% ar fi trebuit să se situeze procentajul promovaţilor. Dar, pe de altă parte, nu este obligatoriu să ai liceu absolvit cu diplomă de bacalaureat. În ultimii ani, s-au tot acumulat probleme grave ale sistemului care acum încep să iasă la iveală", spune Marinescu. De acord cu el este şi Andrei Marga, ministru al învăţământului în perioada 1997 - 2000, care reclamă faptul că reformele începute de el au fost abandonate şi că nici până acum sistemul românesc de învăţământ nu are un curriculum european.

"Pentru anii următori, singurele soluţii rămân schimbarea acestei legi a educaţiei, revenirea la o programă normalizată şi aducerea profesorului în centrul procesului de învăţare. De câţiva ani, noi îl marginalizăm. Cum vrem să avem copii învăţaţi?", spune Marga.

Bac 2011: "I-au tratat ca pe infractori"

Preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor pentru Părinţi, Mihaela Gună, crede că situaţia din acest an de la bacalaureat este cauzată de faptul că învăţământul nu este o prioritate naţională şi că subiectele sunt foarte dificile pentru un copil care trebuie să dobândească la şcoală nişte com petenţe, nu să înveţe teorie. Mihaela Gună mai crede că sistemul de supraveghere inaugurat anul acesta mai mult a dăunat decât a ajutat: "A fost o debusolare, pentru că un copil care se simte urmărit se emoţionează. Nu mai spun că i-au tratat ca pe nişte infractori, iar profesorii au fost gardieni la puşcărie".

Bacalaureat 2011: "Un rezultat apropiat de adevăr"

Şeful Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, Cristian Alexandrescu, este de părere că rezultatele de anul acesta reflectă în totalitate nivelul de pregătire a elevilor.

"Introducerea unui sistem de supraveghere a fost o măsură printre alte măsuri. Camere de luat vederi sunt şi în magazine, şi în spitale, şi nimeni nu se plânge că nu-şi poate face treaba", a spus Alexandrescu. Inspectorul mai crede că, odată cu aceste rezultate slabe, fiecare director de liceu trebuie să facă o evaluare, atât a cadrelor didactice, cât şi a întregii activităţi pe care acestea o desfăşoară: "Dacă un profesor nu-şi face treaba, se vede. Aşa cum s-a văzut acum".

EXTREMELE EXAMENULUI DE BACALAUREAT 2011

În 23 de licee nu a promovat niciun elev, în trei au trecut toţi

În peste 23 de licee din ţară, niciun elev nu a luat examenul de bacalaureat. În foarte puţine, numărul celor promovaţi a fost de 100% sau s-a apropiat de această cifră.

"A luat 3,45 la matematică după un an de meditaţii"

Liceul "Miron Nicolescu" din Giurgiu (fostul Liceu de Chimie) este unul din cele 23 în care niciun elev nu a promovat examenul. Majoritatea celor 218 elevi "se laudă" cu note de unu, doi sau trei.

Ieri, la avizierul liceului domnea relaxarea şi nimeni nu avea de gând să facă contestaţie. "Copilul meu a luat la matematică nota 3,45 după un an de meditaţii. Cei mai mulţi au luat note de unu şi doi. De vină pentru notele astea este pregătirea slabă care se face în şcoală şi dezinteresul profesorilor", spune o mămică.

De altfel, în Giurgiu, s-a înregistrat cel mai slab rezultat la Bac 2011, doar 20% dintre elevi reuşind să promoveze. Şi în Timiş, rezultatele au fost cu mult sub aşteptări. Promovabilitatea la examenul de bacalaureat 2011 a fost de numai 31,79%, faţă de peste 80% anul trecut.

Există chiar patru licee din Timiş unde nu a luat nimeni examenul:

  • Grupul Şcolar "Tudor Tănăsescu"
  • Grupul Şcolar Industrial CFR
  • Liceul Silvic
  • Liceul Agricol 

O situaţie apropiată s-a întâmplat şi la alte unităţi şcolare din Timiş, respectiv la Colegiul Tehnic "Ferdinand", unde, din cei aproximativ 300 de elevi care au susţinut examenul doar unul singur l-a promovat, sau la Grupul Şcolar Industrial Electro Timiş, unde au promovat doar doi elevi.

"Niciodată în ultimii 20 de ani nu s-a mai întâmplat aşa ceva", a declarat inspectorul şcolar general din Timiş, Marin Popescu. Şi în Bucureşti, a existat un liceu unde doar trei elevi au trecut de Bac, Colegiul Tehnic "Edmond Nicolau". Cei care au promovat erau însă din generaţii anterioare. La Constanţa, în schimb, la Colegiul Naţional "Mircea cel Bătrân", promovabilitatea a fost de sută la sută, ca şi la Colegiul Naţional "Doamna Stanca" din Făgăraş şi la Colegiul Naţional "Spiru Haret" din Bucureşti.

La liceul bucureştean şi în cel din Constanţa nu au existat însă camere de supraveghere. SOLUŢII DE LA TIMIŞOARA

Elevii să înveţe concret, să revină şcolile de arte şi meserii

Camelia Moţ, profesor cu o vechime de 21 de ani în învăţământ, oferă câteva soluţii pentru reformarea învăţământului românesc:

  • Schimbarea curriculei. Ar trebui ca elevii să înveţe concret. Programa şcolii româneşti este foarte încărcată, are noţiuni care nu neaparat converg spre o bună cultură generală şi cu atât mai puţin spre o bună cultură de specialitate.
  • Reînfiinţarea şcolilor de arte şi meserii. Elevii care înainte vreme ar fi urmat o şcoală profesională, unde dobândeau o meserie, au ajuns obligatoriu la liceu, pentru că nu se putea altfel, în calcul intrând şi posibilitatea închiderii sau comasării şcolilor cu puţini elevi. În final, după patru ani de studiu liceal abstract, copiii nu promovează bacalaureatul, aşa cum se vede la liceele unde s-a picat în masă.
  • Ajustarea salarizarilor dascălilor şi eliminarea clientelismului politic din şcoli. Retribuţia unui dascăl ar trebui să înceapă de la o sumă decentă, pentru ca acesta să fie suficient de motivat să facă performanţă.
  • Implicarea societăţii. La televizor, tinerii văd exemple de oameni care "au reuşit în viaţă", dar nu pentru că au învăţat, ci pentru că au "şmecherit" diverse. (Georgeta Petrovici)

CITIŢI ŞI:

  • REZULTATE BACALAUREAT 2011. EVZ.RO ÎŢI PREZINTĂ REZULTATELE ONLINE PE JUDEŢE. Tu ce notă ai luat?
  • Rezultate Bacalaureat 2011: Peste 100.000 de elevi au picat examenul
  • Rezultate bacalaureat 2011. Există și un liceu cu sută la sută promovabilitate. Află în ce județ
  • Rezultate bacalaureat 2011. La patru licee din Timişoara nu a luat nimeni examenul, în altul a promovat doar un elev
  • Rezultate bacalaureat 2011: Doar 20% dintre elevi au luat examenul la Giurgiu
  • Rezultate bacalaureat 2011. Note mediocre la unul dintre cele mai bune licee din Bucureşti
  • Rezultate bacalaureat 2011. La Colegiul „Edmond Nicolau" din Capitală doar trei elevi au trecut de Bac. Jumătate au rezolvat greşit subiectul la română