Editura Evenimentul si Capital

Iohannis, DISPUTĂ cu Dragnea. DECIZIA de ULTIMĂ ORĂ a președintelui

Autor: | | 1 Comentarii | 1645 Vizualizari

Preşedintele Klaus Iohannis a trimis o solicitare șefului Camerei Deputaților, pentru reexaminare proiectul care modifică legea de funcţionare a MApN prin care se elimină CSAT din procedura de demitere a şefului Direcţiei Generale de Informaţii a Apărării (DGIA).

Şeful statului a solicitat şi clarificarea prevederii conform căreia ministrul Apărării este abilitat să emită ordine şi instrucţiuni legate de mobilizarea Armatei Române. Legea pe care președintele a cerut să fie reexaminată este cea cu nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării vizează redefinirea unor termeni, precum şi modificarea unor structuri, atribuţii şi responsabilităţi ale Ministerului Apărării Naţionale.

Redăm textul cererii de examinare a președintelui Klaus Iohannis: 

"Considerăm că este necesar ca aceste intervenții legislative să fie reanalizate de către Parlament, pe de o parte, din perspectiva respectării principiului bicameralismului prevăzut de art. 61 din Constituție, iar pe de altă parte, întrucât acestea nu se corelează cu alte dispoziții în materie, golind de conținut instituții constituționale fundamentale și fiind susceptibile să genereze disfuncționalități în sistem.

La data de 28 februarie 2017, Camera Deputaților a adoptat tacit, în forma înaintată de inițiator și avizată de Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT), Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 346/2006 privind organizarea și funcționarea Ministerului Apărării Naționale. În ședința din 2 mai a.c. Senatul, în calitate de Cameră decizională, a adoptat actul normativ menționat, cu modificări și completări majore față de forma primei Camere, ce însumează un număr total de 38 de amendamente din cele de 56 de puncte de intervenție asupra Legii nr. 346/2006, ce se constituie în tot atâtea modificări adoptate de Senat față de forma Camerei Deputaților.

Aceste modificări și completări majore sunt, totodată, de natură să contribuie la crearea unei configurații semnificativ diferite față de forma primei Camere competente cu privire la atribuțiile Ministerului Apărării Naționale, funcționarea structurilor din cadrul acestuia, precum și cu privire la rolul CSAT. Principiul constituțional al bicameralismului, care nu permite ca o singură Cameră, respectiv Camera decizională, să legifereze în mod exclusiv, impune ca și prima Cameră să se pronunțe cu privire la intervențiile legislative adoptate de Senat.

Intervențiile legislative asupra actelor normative ce vizează structuri cu atribuții în domeniul securității naționale impun o atentă analiză din perspectiva rolului și prerogativelor CSAT. Potrivit art. 119 din Constituție, CSAT organizează și coordonează unitar activitățile care privesc apărarea țării și securitatea națională, participarea la menținerea securității internaționale și la apărarea colectivă în sistemele de alianță militară, precum și la acțiuni de restabilire a păcii. În scopul îndeplinirii rolului său constituțional, CSAT exercită o serie de atribuții, stabilite atât prin legea sa organică, cât și prin alte legi speciale. În exercitarea atribuțiilor sale, CSAT adoptă hotărâri, care sunt obligatorii pentru autoritățile sau instituțiile publice la care se referă și care răspund, în condițiile legii, de măsurile pe care le-au luat pentru punerea în aplicare a lor.

Totodată, potrivit art. 6 alin. (1) din Legea nr. 51/1991 privind securitatea națională a României, printre organele de stat cu atribuții în domeniul securității naționale este menționat expres Ministerul Apărării Naționale. De asemenea, în conformitate cu art. 6 alin. (2) din același act normativ, activitatea acestor organe de stat, inclusiv a Ministerului Apărării Naționale, este organizată și coordonată de către CSAT. Pentru aceste argumente, semnalăm că unele dintre modificările și completările aduse Legii nr. 346/2006 privind organizarea și funcționarea Ministerului Apărării Naționale, prin faptul că elimină CSAT din procesul decizional, sunt de natură să afecteze funcționarea acestei instituții constituționale fundamentale din perspectiva îndeplinirii tuturor acțiunilor concrete de organizare și coordonare unitară a activităților care privesc apărarea țării și securitatea națională.

Potrivit art. I pct. 14 din legea transmisă la promulgare - alin. (3) al art. 13 din Legea nr. 346/2006 - directorul general al Direcției generale de informații a apărării este numit de către ministrul apărării naționale, cu avizul CSAT, iar eliberarea acestuia din funcție urmează a se realiza numai prin ordin al ministrului apărării naționale.

Direcția generală de informații a apărării reprezintă o structură din domeniul de apărare a țării, organizată în cadrul Ministerului Apărării Naționale. În acest sens, art. I pct. 14 din legea transmisă la promulgare - art. 13 alin. (1) din Legea nr. 346/2006 - prevede că Direcția generală de informații a apărării asigură obținerea, prelucrarea, verificarea, stocarea și valorificarea informațiilor și datelor referitoare la factorii de risc și amenințările interne și externe, militare și non-militare, care pot afecta securitatea națională în domeniul militar, acționează pentru prevenirea, descurajarea și contracararea oricăror riscuri sau amenințări care pot afecta securitatea națională a României în domeniul militar, coordonează aplicarea măsurilor contrainformative și cooperarea atât cu serviciile/structurile departamentale naționale și de informații, cât și cu cele ale statelor membre ale alianțelor, coalițiilor și organizațiilor internaționale la care România este parte și elaborează politicile, coordonează și controlează, la nivelul Ministerului Apărării Naționale, potrivit legii, activitățile referitoare la protecția informațiilor clasificate naționale, NATO, UE și a informațiilor clasificate care fac obiectul tratatelor, înțelegerilor și acordurilor bilaterale sau multilaterale în domeniul apărării la care România este parte.

Intervențiile legislative operate în cuprinsul legii transmise la promulgare asupra art. 13 din Legea nr. 346/2006 sunt susceptibile de cel puțin două observații. În primul rând, din modul în care au fost regândite atribuțiile Direcției generale de informații a apărării rezultă că aceasta se află în slujba apărării țării și nu numai a armatei, în general, conferindu-i-se astfel poziția logistică și structurală a unităților din sfera entităților aparținând apărării țării și securității naționale. O asemenea sferă de competență nu justifică opțiunea legiuitorului pentru schimbarea procedurii de numire/eliberare a directorului acestei direcții în sensul diminuării rolului CSAT. În al doilea rând, soluția legislativă preconizată la art. 13 alin. (3) din Legea nr. 346/2006 este în evidentă discordanță și cu prevederile legale incidente raportului dintre CSAT și structurile de informații cu atribuții specifice domeniilor lor de activitate (art. 9 din Legea nr. 51/1991).

Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: Politica

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate