Orban vrea să facă din Ungaria o putere maritimă. Investițiile în portul Trieste vor fi gata în 2026
- Ionel Sclavone
- 24 iulie 2023, 11:06
În trei ani, Ungaria va avea acces la Marea Adriatică, prin Portul Trieste unde deține un terminal. Autoritățile portuare au aprobat planurile de fezabilitate tehnică și economică pentru realizarea unui chei nou ce va fi deservit de companiile maghiare. Lucrările de construcție urmează să fie atribuite printr-o licitație publică și se estimează că se vor încheia în 2026. .
Autoritățile din Ungaria au aprobat amenajarea unui chei pe terminalul deținut de Budapesta în portul italian Trieste. Budapesta estimează că viitoarea construcție va fi dată în folosință peste trei ani, în 2026, când va fi pusă la dispoziția companiilor comerciale din Ungaria,
Potrivit Index.hu, planurile de fezabilitate tehnică și economică pentru realizarea unui chei pe terminalul deținut de statul maghiar au fost aprobate de autoritatea portuară Trieste. Concomitent, pentru a nu întârzia termenele de finalizare, a început evaluarea ofertelor primite de la constructorii interesați de lucrare. Iar în viitorul apropiat, statul maghiar va decide cine va prelua lucrarea de construcție pentru investiția din portul din Italia.
Constructorul care va fi desemnat câștigător va trebui să amenajeze canalul navigabil și să găsească o soluție pentru de conectare a acestuia la rețeaua de drumuri. Se estimează că toată investiția se va ridica la aproximativ 45 de milioane de euro.
Guvernul maghiar a achiziționat terminalul portuar din Trieste încă din luna ianuarie a anului 2021. Aceasta după ce, în 2019, a oferit 11,2 miliarde de euro către Adria Port, compania care va dezvolta portul. Adria Port Inc. este o companie deținută 100% de statul maghiar a cărei misiune este de a implementa proiectul de dezvoltare portuară al Ungariei în portul Trieste din Italia.
Ungaria vrea să aibă ieșire la mare
Budapesta speră să-și promoveze comerțul exterior și să-și dezvolte rețeaua logistică, în beneficiul propriei economii. Autoritățile maghiare speră că acest proiect va contribui la dezvoltarea economică durabilă a țării.
Anterior, terminalul ungar din Portul Trieste a fost folosit de rafinăria de petrol Aquila pentru rafinare și manipulare a hidrocarburilor. În ultimii ani, înainte de achiziție, a fost abandonat și a ajuns în paragină.
Péter Szijjártó, ministrul Afacerilor Externe și Comerțului, a declarat la sfârșitul anului trecut că „firmele maghiare vor putea folosi terminalul portuar din Trieste pentru activitățile lor de export începând din 2026”.
Italia a primit deja 45 de milioane de euro din fondul de recuperare pentru a dezvolta porțiunea de coastă, iar costurile de dragare a fundului mării ar putea fi, de asemenea, acoperite din această sumă.