Interviu în premieră al unui europarlamentar român în prestigioasa revistă ”Harvard International Review”. Damian Drăghici: ”Este esențială o nouă abordare în ceea ce privește elaborarea politicilor și programelor pentru romi”

Damian Drăghici (Sursă foto: paginaeuropeană.ro)
Autor: | | 2 Comentarii | 1218 Vizualizari

Europarlamentarul român Damian Drăghici a vorbit, într-un interviu acordat prestigioasei publicații ”Harvard International Review”, despre problema romilor, explicând de ce au eșuat politicile de integrare a acestei minorități și care sunt pașii de urmat în viziunea sa. Damian Drăghici este primul europarlamentar român care acordă un interviu ”Harvard International Review”, publicația fiind realizată de Harvard International Relations Council, de la renumita Universitate Harvard.

”De ce au eșuat politicile anterioare vizând romii? E evident, și anume pentru că abordarea a fost, de fiecare dată, sectorială, pe domenii distincte. De exemplu, când au fost elaborate activități educaționale pentru copiii romi, aceste proiecte au neglijat probleme precum locuirea, sănătatea sau lipsa de locuri de muncă pentru părinți. Mai mult, eforturile ONG-urilor au demonstrat că proiectele pe termen scurt nu conduc la schimbarea socială dorită si că este nevoie de initiațive planificate și implementate pe termen mediu și lung”, a explicat Damian Draghici.

Damian Drăghici a arătat că, în calitate de europarlamentar, are misiunea de a lupta împotriva discriminării romilor, prejudecăților și violenței care afectează această comunitate, iar o nouă abordare în ceea ce privește elaborarea politicilor și programelor pentru romi este esențială. În viziunea sa, o astfel de politică trebuie să aibă la bază două componente: pe de o parte reducerea decalajelor socio-economice dintre romi și populația de altă etnie, prin intervenții holistice pe termen mediu, iar pe de altă parte, construcția unei memorii colective a romilor, prin recunoașterea participării acestei comunități în istorie.

Potrivit europarlamentarului român, deși au fost făcute o serie de încercări pentru incluziunea socială a romilor, ignorarea traumelor trecutului și ineficiența politicilor de integrare fac ca, astăzi, romii să fie încă la marginea societății. În opinia sa, politicile și măsurile vizând romii au fost făcute, în general, pentru a se stopa migrația acestora, în loc să fie create oportunități pentru integrarea și creșterea siguranței lor.

”Când am văzut cum expulzează Sarkozy romii, am decis să las la o parte cei 30 de ani de carieră artistică și să lupt pentru poporul meu”, a subliniat europarlamentarul român. Primul său demers l-a reprezentat înființarea unei fundații prin care peste 1000 de copii talentați au beneficiat de pregătire muzicală și artistică gratuită. ”Am văzut că ajutorul material pentru rechizite, instrumente, meditații a avut efecte foarte bune asupra copiilor. Conceptul a fost unul creativ, ceva ce acum se cheamă integrare socială prin educație muzicală”, a spus Damian Drăghici.

Europarlamentarul român a apreciat că situația copiilor și femeilor rome este și mai dificilă, din cauza unui complex de factori care le crește vulnerabilitatea față de multiplele forme ale discriminării. ”Copiii se confruntă cu segregarea în școli și primesc o educație școlară de calitate inferioară (…) Femeile rome continuă să întâmpine dificultăți în accesul la educație și pe piața muncii, iar problemele de sănătate și rata mortalității este mai mare decât în cazul femeilor de altă etnie”, a subiniat Damian Drăghici.

Europarlamentarul Damian Drăghici a menționat că, la nivelul UE s-au făcut pași importanți în lupta împotriva segregării, însă, egalitatea de gen și împuternicirea femeilor nu au avut caracter prioritar în cadrul politicilor vizând romii. ”O parte a misiunii mele este să includ, în cadrul politicilor UE pentru romi, măsuri specifice pentru femeile și fetele rome”, a menționat Drăghici.

”Vreau să îmi folosesc experiența de artist și să promovez construcția pe valorile culturii rome. Muzica este cel mai vizibil element al identității culturale a romilor, influența sa în alte stiluri muzicale fiind evidentă, de la folk pâna la jazz și muzică clasică. Indiferent de perioadele istorice, muzica romilor a fost valorizată peste tot în lume. Mari compozitori precum Haydn, Liszt, Brahms, Ravel, Bartok, Rachmaninov și Bizet și-au găsit inspirație în muzica noastră”, a arătat europarlamentarul român.

Damian Drăghici a oferit, în acest context, exemplul său personal, amintind că, în 2006, a decis să se întoarcă în România și să formeze trupa «Damian&Brothers». ”Scopul a fost acela de a schimba imaginea romilor prin intermediul muzicii. Impactul asupra publicului și popularitatea uriașă în rândul populației de altă etnie decât cea romă a fost o confirmare a eforturilor noastre. Cu toate acestea, prejudecățile și discriminarea față de romi există în continuare”, a spus Drăghici. De aceea, consideră europarlamentarul român, cultura romă trebuie să devină mai mult decât o sursă de inspirație, trebuie să devină un instrument pe care se vor putea construi respectul, acceptarea și demnitatea romilor. ”Proiectul meu va include o secțiune separată pentru promovarea culturii și demnității romilor”, a conchis Damian Drăghici, în interviul acordat ”Harvard International Review”.

Alte articole din categoria: EVZ Special

evz.ro