Editura Evenimentul si Capital

Interviu-eveniment: Dan Andronic, la Doha, în dialog cu directorul general Al Jazeera, Mostefa Souag (II)

Autor: | | 0 Comentarii | 4204 Vizualizari

Influentul canal de știri Al Jazeera, finanțat integral de guvernul de la Doha (buget de 100 de milioane de dolari SUA), a fost antrenat în disputa care opune Qatarul unui grup de țări arabe, printre care Arabia Saudită, Egiptul sau Emiratele Arabe Unite.

Cum a ajuns Al Jazeera în focul conflictului care zguduie lumea arabă

- Dan Andronic: Nu știu dacă ați citit interviul acordat acum câteva zile ziarului italian La Repubblica de către ministrul Informațiilor din Arabia Saudită. Acesta a spus că Al Jazeera este un instrument al agendei negative din Qatar. Mai mult decât atât, spune că Al Jazeera este caracterizată de ostilitate, este un instrument de defăimare, al știrilor fabricate, este un instrument în mâna Al Qaeda, DAESH și Hezbollah. Acesta-i citatul exact. Care este reacția dumneavoastră?

- Mostefa Souag: Este foarte simplu. Ministrul saudit trebuie să apere poziția țării sale.

- Da, dar nu vorbește despre Qatar, ci direct despre Al Jazeera.

-Da, dar Al Jazeera este un element important pe agenda celor care cer Qatarului să-l reducă la tăcere. Cu toate astea nu poți cere ministrului Arabiei Saudite să spună că Al Jazeera este un post de televiziune minunat, dar noi cerem închiderea lui. Așa că trebuie să vină cu niște motive. Vă pot spune câteva cuvinte despre această absurditate. În primul rând, Al Jazeera a transmis din Arabia Saudită până când ne-au oprit…

- În iunie 2017...

- Da, în iunie. Cum s-a întâmplat asta, cum am putut lucra atunci, cum de eram acceptați în Arabia Saudită, știind că suntem o unealtă a terorismului, pentru Al Qaeda?

- Poate că v-au tolerat?

- Toleranți în Arabia Saudită? Uau, e prima dată când aud așa ceva. În al doilea rând, purtătorul de cuvânt al coaliției care luptă în Yemen, un saudit, era difuzat pe postul Al Jazeera tot timpul. Cum de nu a spus nimic, atunci? În al treilea rând, de fiecare dată când Al Jazeera a fost acuzat de acest lucru am cerut acestui guvern să aducă o singură dovadă concretă. N-au făcut-o niciodată! Și nu vorbesc doar despre Arabia Saudită, Egipt, ci și despre Siria, sau oricare alt guvern. N-au făcut-o niciodată. De exemplu, regimul din Egipt a pus toate televiziunile pe care le controlează să atace Al Jazeera, dar noi nu am făcut altceva decât să continuăm să relatăm adevărul. Toți sunt furioși pentru că noi prezentăm adevărul oamenilor.

„Am fost forțați să intrăm în acest conflflict”

- Dan Andronic: Haideți să-i spunem: cealaltă parte a poveștii!

- Mostefa Souag: Nu, noi aducem toate părțile poveștii! Chiar și în cazul Egiptului, atunci când ne-au dat afară din țară, când ne-au băgat reporterii la închisoare, de fiecare dată când discutam o chestiune legată de Egipt, aduceam pe cineva care să susțină punctul de vedere al guvernului de la Cairo. Noi nu vrem să prezentăm doar o parte a poveștii indiferent de situație! Iar atunci când nu găsim pe cineva care să reprezinte acest punct de vedere, cum este în cazul lui Assad, nu avem pe nimeni care să-i susțină cauza, cerem reporterilor noștri să ia această poziție și să spună: Guvernul sirian susține asta și asta…

- Dar trebuie să înțelegeți că pentru un european, jurnalist sau nu, aceste acuzații au o valoare deosebit de puternică. Mai ales că vorbim despre cel mai important post de știri din Orientul Mijlociu. Cum vă gândiți să vă extrageți din acest conflict?

- Nu ne-am implicat noi în acest conflict…

- Dar sunteți implicați…

- Am fost forțați să intrăm în acest conflict. Am încercat să ne ținem departe de el.

- Dar nu ați reușit…

- Deoarece nu poți forța state care hărțuiesc această țară (Qatar – n.n.) și Al Jazeera să-și retragă cuvintele, acuzațiile pe care le-au rostit despre Al Jazeera. Ceea ce am făcut și ceea ce vom face va fi să fim profesioniști. Nu vom intra în jocul lor. Dacă veți urmări Al Arabyia (postul de știri finanțat de Arabia Saudită – n.n.) și înțelegeți limba arabă, dacă vă uitați la Sky News (Sky News Arabia - post de știri finanțat de Emiratele Arabe Unite – n.n.), sau la cele din Dubai și Egipt veți înțelege că nu au deloc de-a face cu jurnalismul. Dacă le veți urmări pe toate, veți înțelege că Al Jazeera respectă standardele profesionale, prezintă totul rațional, întotdeauna aduce cele două părți aflate în conflict, prezintă fapte. Întotdeauna dacă există știri fabricate împotriva Al Jazeera sau Qatar arătăm nu numai că sunt fabricate, dar și cum au fost fabricate. Noi credem că oamenii care urmăresc Al Jazeera sunt suficient de deștepți ca să distingă adevărul de minciună. Asta-i politica pe care o urmăm. Pentru că eu cred că până la urmă rămâne adevărul! Poate că ați văzut știrea publicată ieri sau azi de Washington Post…

​​Mostefa Souag este director general al Al Jazeera News Channel în limba arabă. Înainte de Al Jazeera Media Network, a lucrat la BBC World Service și la grupul mass-media MBC. Mostefa Souag deține un doctorat în studii literare și a fost profesor de teorie literară la Universitatea din Alger (Algeria) până în 1993. Vorbește fluent limba arabă și engleză.Mostefa Souag este director general al Al Jazeera News Channel în limba arabă. Înainte de Al Jazeera Media Network, a lucrat la BBC World Service și la grupul mass-media MBC. Mostefa Souag deține un doctorat în studii literare și a fost profesor de teorie literară la Universitatea din Alger (Algeria) până în 1993. Vorbește fluent limba arabă și engleză.

- Am văzut-o azi (în ziua interviului – n.n.). E cea legată de modul în care site-ul Qatari News Agency a fost atacat de hackeri (conflictul între Qatar și celelalte state arabe a plecat de la publicarea unor comentarii pe site-ul agenției oficiale de știri în care Emirul lăuda Iranul, îl ataca pe Donald Trump și spunea că va retrage el ambasadorii din țările arabe – n.n.)

- Spuneau că agențiile de securitate din America i-au informat că atacul cibernetic la adresa site-ului agenției naționale qatareze a venit din partea Emiratele Arabe Unite sau a unor persoane angajate de acesta

- Nu este confirmat oficial. Citează surse anonime.

- Dar noi știm cu siguranță că FBI a participat la această anchetă. Guvernul din Qatar a solicitat sprijinul FBI pentru a avea o anchetă independentă. FBI va anunța în raportul final că site-ul (Qatari News Agency – n.n.) a fost atacat și că au indicii clare asupra zonei din care a venit atacul. Ceea ce este nou pentru noi nu este atacul cibernetic în sine, aveam un sentiment că din aceea zonă ni se trage. Nou este faptul că a existat o întâlnire cu înalți oficiali, inclusiv cel care conduce țara (Emiratele Arabe Unite - n.n.) acum, iar în ziua următoare planul a fost implementat. Acest lucru nu-l știam, că a fost planificat la cel mai înalt nivel.

- Cred că a fost o operațiune planificată anterior, pare un plan mult prea complex pentru a fi gândit și implementat în 24 de ore.

Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: EVZ Special

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate