Ilegal în România, atractiv pentru părinți! Românii care refuză școala și își educă copiii acasă
- Germina Olteanu
- 30 iulie 2014, 00:00
Cum școlile românești au ajuns să fi e hulite, fi e pentru lipsa de implicare, fi e pentru excese în instruirea elevilor, din ce în ce mai mulți părinți se îndreaptă spre un model occidental de educație, homeschooling-ul sau educația acasă.
Homeschooling reprezintă educarea copiilor în afara unei școli publice sau private. Însă elevii școliți la domiciliu sunt înscriși în ceea ce se cheamă școală-umbrelă, care asigură o evaluare la distanță și foaie matricolă.
În România, astfel de școli nu există, sistemul nefiind legalizat, însă părinții care vor să își educe astfel copiii au varianta de a intra în sistemele din țări precum Ungaria sau state din vestul Europei. A n d r e - ea Ursua este o fostă profesoară de limba română care este hotărâtă să aleagă pentru fiul ei acest sistem.
„Copiii nu învață doar acasă”
„În ciuda faptului că mare parte din învățare se produce acasă, acesta nu este nici pe departe singurul loc unde copiii învață, părinții creând cadrul de socializare pentru copiii lor”, explică tânăra profesoară. Dezamăgită de sistemul educațional din România, de faptul că elevii sunt contrânși să studieze, Andreea a părăsit învățământul, sperând în găsirea unei alternative. „De la primul articol citit despre educația acasă, am simțit, după ușorul șoc inițial, că este mai mult decât simpla evitare a școlii, că are valoare în sine și reprezintă mai degrabă un stil de viață”.
Tratați la fel ca cei care merg zi de zi la școală
În Marea Britanie, spre exemplu, unde homeschooling- ul este legal, elevii educați acasă, care obțin diplome de liceu de la școliumbrelă, au aceleași opțiuni ca și elevii școliți normal. „Pot să dea Bac-ul și se pot înscrie la facultate. Venind cu foi matricole și note la testări mari, ei nu diferă de cei ce au mers la școală, din punctul de vedere al autorităților”, a mai explicat dascălul.
În România însă, hom e s c h o o - ling-ul nu este agreat, deși au fost demersuri de legalizare din partea Asociației Homeschooling România, cât și a deputatului PDL Carmen Axenie. Aceasta a citit în Parlament o declarație privind oportunitatea introducerii în sistemul de învățământ românesc a homeschooling-ului. Educația acasă nu a intrat însă în planurile Misterului: „Pentru copiii cu cerințe educative speciale, sau nedeplasabili din motive medicale, se poate organiza învățământ la domiciliu sau pe lângă unitățile de asistență medicală. În aceste problema copiilor care necesită într-adevăr școlarizare la domiciliu este deja rezolvată. Ceilalți elevi beneficiază de școlarizare prin formele prevăzute în textul legii (învățământ cu frecvență frecvență re- dusă), care le asigură condiții superioare de pregătire, sub supravegherea cadrelor didactice calificate, garantându-le socializarea, antrenarea în activități extrașcolare, exercitarea unor influențe educative autorizate”, a motivat Ministrul de atunci, Daniel Funeriu, refuzul legalizării școlii acasă.
Educație la domiciliu pentru materiile deficitare
Andreea Ursua ne-a mărturisit că a luat decizia de educa fiul acasă, motiv pentru care a renunțat definitiv să muncească. „Eu și meu ne dorim să-l educăm acasă pe fiul nostru”, spune Andreea, încrezătoare acest tip de instruire îi va ajuta copilul să se dezvolte frumos. Mihaela Spinache, dascăl cu 15 ani de experiență, adeptă a școlii acasă, ne-a mărturisit că deși copilul ei frecventează și cursurile unei școli normale, realizează în paralel și educație acasă mai ales că statutul de cadru didactic îi permite: „Eu îl educ în paralel: limbi străine, matematică, suplinesc la ceea ce este deficitar sistemul!”, a motivat aceasta.
Unde este legal să studiezi la domiciliu
Cea care a susținut introducerea homeschoolingului în România, deputatul PDL Carmen Axenie, afirmă că acesta este legalizat în țări precum Cehia, Franța, Belgia, Olanda, Spania, Italia, Elveția, Marea Britanie, Ungaria sau Irlanda, dar și SUA sau Israel. Românii adepți ai învățatului acasă aleg în multe cazuri să își înscrie copiii la școli-umbrelă din Ungaria. Resursele financiare sunt un criteriu în procesul de educare acasă, iar foarte multe familii chiar dacă doresc acest sistem nu îl pot accesa din cauza banilor, educația acasă nepermițând părinților să muncească full time. „Avem norocul că ne descurcăm bine pe plan financiar, fără venitul meu. Aceasta ar fi singura piedică pe care o vedem noi”, mărturisește Andreea Ursua.