Editura Evenimentul si Capital

Gheorghe Zamfir: „Folclorul va ține atât timp cât va trăi poporul român!”

16-08/fotografii-istorice-037-465x390
Autor: | | 0 Comentarii | 391 Vizualizari

Despre magia muzicii și farmecul orașului natal, un dialog cu muzicianul Gheorghe Zamfir și despre Festivalul Internațional de Nai, care îi poartă numele.

A venit pe lume în orășelul Găești, pe Strada Artei și Arta îl înnobilează de mai bine de șase decenii. Este unul dintre cei mai mari artiști ai lumii. Anul acesta, Festivalul Internațional de Nai „Gheorghe Zamfir”, de la Găești, se va desfășura în perioada 1-4 septembrie.

- Evenimentul Zilei: - Cum priviți ediția de anul acesta, după succesul primelor două?

- Gheorghe Zamfir: - M-am gândit că, tot fiind vorba de o ediție în plus și de mai mulți participanți care au fost invitați din alte țări, să numesc orașul meu natal, Găești, „orașul mondial al naiului”. În sensul că, dacă el s-a impus prin mine timp de peste șase decenii și, pentru că ediția de anul trecut a fost prezentată la un nivel excepțional, cu orchestră simfonică, cor, recitaluri, prin intervenția Orchestrei „Lăutarii” condusă de Nicolae Botgros și a fost un succes deplin, acestea se impun într-un mod cu totul și cu totul special să consacre Găeștiul ca fiind capitala mondială a naiului. De peste 60 de ani, naiul, care știm că a plecat de la o sursă pur românească, a căpătat prestigiu într-un mod spectacular în muzica mondială de toate tipurile, la care eu am participat activ în catedrale, în biserici, cu orgă, cu pian, creând un stil cu totul nou, revoluționar la scară planetară, introducându-l în muzica pop simfonic, cu melodii agreabile, care au constituit decenii întregi hiturile cele mai apreciate de publicul din peste 54 de țări din lume (adunându-mi și un număr spectacular de discuri de aur și de platină), simfonic - stilul simfonic pur, cel de operă.

 

„Acest instrument multimilenar”

 

- Am înțeles că aveți invitați de seamă...

- Nu există un alt instrument decât naiul care a reușit să se impună în stilul de operă, în cele mai frumoase arii de Puccini, Verdi, Rossini, Mozart, Wagner chiar și, bineînțeles, muzica de cameră, muzica de film, care s-a evidențiat prin acest instrument multimilenar, într-un mod deosebit. După acest succes planetar pe care instrumentul nostru național – naiul - l-a cunoscut, era păcat să nu-l d e c l a r ă m instrument marcă, și să nu-i închinăm un festival de talie internațională. Am reușit să invităm anul trecut câțiva dintre interpreții care s-au evidențiat în ultimele decenii în repertoriul naiului, iar anul acesta am îndrăznit să mergem mai adânc în acest „sistem” și să invităm artiști și din alte zone ale Planetei, nu numai din Europa. Aveam ideea să invităm la această ediție și naiști din Coreea de Sud, din Japonia - pentru că există o academie de nai la Osaka, compusă tot din foștii mei admiratori și cei care m-au urmărit în anumite ocazii în care am creat Master- Class în Europa. Sunt naiști foarte talentați și în Canada, în Turcia, dar și în Germania, în Elveția, în Franța, în Scandinavia - în Norvegia – unde un naist cântă chiar și în stil românesc, cu taraf.


Maestrul Gheorghe Zamfir, pe scena Festivalului Internațional de Nai, 2015. FOTOGRAFII: ARHIVA GHEORGHE ZAMFI


„Vom avea o orchestră simfonică”

Este un lucru extraordinar că au răspuns mulți dintre cei invitați anul acesta și vor fi 13-14 naiști pe scena de la Găești, o scenă frumoasă, dotată pentru un asemenea tip de festival. Sperăm ca la edițiile următoare să vină și cei din Japonia, și chiar din America Latină – unde sunt grupuri care cântă la un instrument care seamănă foarte mult cu naiul. Este deja un lucru măreț să știi că un orășel de provincie reușește să se impună în naistica europeană ca o capitală și sunt fericit. Sunt de asemenea fericit că anul acesta vom avea o orchestră simfonică, ne va fi din nou aproape Orchestra „Lăutarii”, condusă de Nicolae Botgros, vor urca pe scenă soliști de operă - Irina Baianț, Rodica Anghelescu, Ana Ciubotari, o solistă de mare calibru din Basarabia. Între naiști avem un muzician care este și solist de operă - Jean Luc Faraux, din Franța, din Martinica. I-am dat lecții în anii în care eram la Paris. Avea 18- 19 ani. Ne-am regăsit după 3-4 decenii și vine să cânte câteva piese la nai, pentru că nu a abandonat naiul, chiar dacă el cântă și la Opera din Paris. Va cânta în duet cu Aydin Yavaș, dar și în recital, în seara de clasic, „Ave Maria” de Schubert.

„Aveam şi opt luni de turnee pe an”

- Veți avea alături, pe scenă, un bun prieten basarabean, cel care spune, pe bună dreptate, că ați „arat” Planeta cu naiul…

- Da. Va participa și marele naist Vasile Iovu, un vechi prieten, un copil de suflet aș putea spune, pentru că l-am hrănit cu tot ce am putut din substanța mea artistică. Mai avem invitat un tânăr de la Viena - Vlad Spătaru, care a absolvit Arhitectura, dar urmează și Facultatea de Nai. Este foarte talentat. Va veni și Aydin Yavaș, un elev de-al meu de acum 18 ani, de la Eskișehir, un oraș aflat la 150 km de Ankara, pentru care am compus câteva tangouri. Le-am scris în 2006-2007, pentru cvintet de coarde, oboi și acordeon. Trei dintre ele au fost orchestrate de un bun muzician rus, care le-a adaptat pentru orchestra simfonică, sper să fie frumos prezentate în duet de către Aydin și de mine. Îl avem invitat și pe Cornel Pană- el a fost profesor vreo 25 de ani la Liceul Dinu Lipatti, unde și eu am fost profesor imediat după dispariția maestrului meu, Fănică Luca. În 1966 am preluat catedra de aici, nu am putut să o țin mulți ani, pentru că am început turneele mondiale.

„Mai avem un invitat, fără şcoli speciale de muzică”

Explozia a fost atât de uriașă încât trebuia să fac față la toate cererile. Aveam și 8 luni de turnee pe an!Acum el trăiește în Elveția, unde este profesor de nai. Metoda lui nu are nimic în comun cu metoda mea de predare, dar a reușit să creeze o serie de naiști care s-au impus în naistica românească și pe plan internațional. Mai avem un invitat, care nu a urmat școli speciale de muzică, căruia i-am dat lecții vreo patru ani, aici, în București. Este atât de îndrăgostit de instrument încât, după 4 ani, studia la nai și pe la stopuri, în mașină: Costel Enache. În ultimii 2-3 ani s-a impus într-un stil cu totul aparte, înțelegând de la mine, într-un mod profund, emisia, culoarea sunetului vibratto, care este esențial în arta naistică. Flautistul Cezar Cazanoi este și el un excepțional interpret la caval și fluier și va cânta cu Orchestra „Lăutarii”.

„Cântecul cireşului”

Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: Cultură

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate