Editura Evenimentul si Capital

Fără Brexit: singularitate şi excepţionalism britanic în Uniunea Europeană. UE a la carte poate duce la 28 de individualisme şi un pic de Uniune Europeană | PULSUL PLANETEI

Autor: | | 10 Comentarii | 4126 Vizualizari

Consiliul European a ajuns la un acord privind relaţia dintre Marea Britanie şi Uniunea Europeană. Obiectivul major al liderilor a fost păstrarea unităţii Uniunii Europene, deci evitarea Brexitului. Iar acordul va intra în vigoare numai dacă Marea Britanie va confirma oficial, pe baza unui rezultat pozitiv la referendum, că-şi păstrează statutul de membru al Uniunii Europene.

Dacă acest obiectiv strategic a fost atins, totuşi acordul a consemnat singularitatea şi excepţionalismul britanic – care a funcţionat încă de la intrarea regatului în UE, e adevărat, pe unele capitole – dar a creat şi un precedent periculos: soluţionarea unor probleme interne în interiorul unui stat membru, ba chiar a partidului de guvernământ, pe seama modificării tratatelor sau acordurilor Uniunii, a blocării funcţionării acesteia.

Precedentul a mai avut antecedente, dar nu de aceeaşi magnitudine. La validarea Constituţiei europene, a Tratatului Constituţional, Franţa şi Olanda au votat Non! şi Nei! tot din raţiuni interne, când politicile naţionale au dus la sancţiunea acordurilor europene.

Ulterior, Olanda a mai avut momentele sale de singularitate blocând diferite acţiuni ale Uniunii pe seama acordurilor încheiate la nivel guvernamental cu un partid euro-sceptic prezent în majoritate. De această dată, un asemenea acord dacă s-ar replica la nivelul statelor UE, prind eschiderea cutiei Pandorei, am avea 28 de individualităţi şi foarte puţină Europă, cu ceva valori comune şi fără spirit comunitar.

Dealtfel, deja momentele de criză au accentuat rolul Consiliului în detrimentul Comisiei, deci interguvernamentalismul în defavoarea comunitarismului, deşi alţii ar spune că a rămas dominantă legitimitatea alegerii democratice în faţa „puterii celor nealeşi”, cu referire la eurocraţia şi funcţionarii europeni.

Cea mai mare confuzie rămâne să planeze asupra problemelor legate de ajutoarele sociale. Avem aici două abordări publice, care sunt vizibil divergente. Preşedintele României a spus că a cerut ca acordul să respecte deplin drepturile cetăţenilor români care lucrează în Marea Britanie, dar a recunoscut că, prin modificarea ulterioară a legislaţiei europene, Marea Britanie va putea beneficia de un mecanism de salvgardare, care va limita accesul cetăţenilor Uniunii Europene la o „categorie restrânsă de prestaţii sociale necontributive”, prestaţii specifice numai pentru Marea Britanie.

De asemenea, cetăţenii români care lucrează deja pe piaţa muncii în Marea Britanie nu vor fi afectaţi de acest mecanism, ci doar eventualii lucrători care vor intra pe piaţa muncii din Marea Britanie după intrarea în vigoare a mecanismului. Cel de-al doilea mecanism va permite Marii Britanii “să indexeze” alocaţiile pentru copiii rămaşi acasă ai lucrătorilor din alte state membre ale Uniunii.

În schimb, David Cameron a declarat că, în ceea ce privește beneficiile sociale, vor fi restricții dure pentru imigranții din UE în a accesa sistemul de beneficii sociale. Marea Britanie va putea suspenda, timp de şapte ani, ajutoarele sociale pe care le acordă imigranţilor din Uniune, care vor veni pe teritoriu britanic după intrarea în vigoare a mecanismului, nu şi pentru cei care se află deja acolo(deci toate prestaţiile sociale, nu numai cele necontributive).

Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: Opinii EVZ

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate