Fabrica de bani Arsenie Boca. Cine deține brandul „Sfântului Ardealului”

Fabrica de bani Arsenie Boca. Cine deține brandul „Sfântului Ardealului”

Editurile și Biserica scot cei mai mulți bani de pe urma marelui duhovnic. Sunt și afaceriști care încearcă să obțină profit de pe urma numelui părintelui care a trecut la cele veșnice pe 28 noiembrie 1989

Minimum un milion de euro iese, anual, doar din vânzarea cărților scrise de Arsenie Boca. „Nu există statistici exacte cu numărul de cărți cu scrierile sale vândute, însă se poate aprecia că minimum 200.000 de cărți, la un preț mediu de 5 euro, au fost cumpărate anul trecut”, ne-a explicat un administrator de editură.

85% din cărți sunt dubioase

Puzderia de lucrări atribuite lui Boca este datorată și faptului că drepturile de autor nu sunt înregistrate de nimeni. Patriarhia Română consideră că nici nu era nevoie de acest lucru. „Există o lege a monopolului, și doar Biserica poate edita scrieri bisericești. Sigur, există o lege, dar ea trebuie respectată”, apreciază părintele Constantin Stoica, purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române. Acesta apreciază că 85%-90% din cărți sunt publicate fără autorizație de edituri private și nu de cele ale Bisericii. „Cum nu deține nimeni drepturile de autor, le scoatem și noi la fel ca alte 30 de edituri”, este sincer administratorul unei edituri. Pe lângă milionul de euro din cărți, numele Arsenie Boca mai aduce, anual, conform estimărilor, aproape un milion de euro din vânzarea de icoane și din ofertele turistice pentru Mănăstirea Prislop din Hunedoara. Trăgând linie, Dorin Zanfir, evaluator de mărci, susține că Arsenie Boca aduce: 500.000 de euro la Biserică, 800.000 de euro la edituri și 500.000 de euro la fundații și firme.

Ne puteți urmări și pe Google News

Boca, marcă de bere

Dacă Arsenie Boca, cunoscut și sub numele de Sfântul Ardealului - deși nu a fost canonizat -, nu este înregistrat ca brand sau ca autor, marca „Boca” este asumată de firma Galmopan Galați a afaceristului Petrică Herăscu. Acesta a înregistrat marca Boca încă din 2004 pentru produse ca: pâine, băuturi alcoolice, sucuri, cafea, ouă, lapte și chiar produse de igienă. Brandul „Boca” nu i-a adus noroc milionarului, al cărui grup de firme Galmopan a intrat, în ultimii ani, în insolvență, lichidare sau faliment. În Top 300 Capital se află pe locul 182 cu 30 de milioane de euro. „Este o blasfemie să înregistrezi marca Boca sau Arsenie Boca. El este un om sfânt, nu o marcă”, se revoltă Georgeta Pârvu, președintele unei fundații laice dedicate acestuia.