Editura Evenimentul si Capital

EVZ SCRIS DE CITITORI. “Nu există o informare corectă şi clară despre instituţia medierii” (pentru concurs)

Autor: | | 0 Comentarii | 290 Vizualizari

Odată cu apariţia Legii 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, instanţele de judecată avocaţii şi alte organe judiciare au sperat într-o uşurare a muncii lor, pentru că, scopul acestei legi nu era altul decât să ofere posibilitatea justiţiabililor de a beneficia de o procedura elegantă, eficientă, costuri reduse şi timp rezonabil în care puteau să-şi rezolve anumite conflicte (civile, familie, penale, e.t.c.), fără a mai apela la serviciile instanţei, sau să se adreseze ulterior acesteia pentru a consfinţi întelegerea lor numită „Acord de mediere”.

Autor: Elena Panţiru, mediator

Din păcate lucrurile nu au decurs aşa cum ne-am aşteptat cu toţii, nu există o informare corectă şi clară despre instituţia medierii, promovarea se face doar de către mediatori fiecare cum şi cât poate, fără a beneficia de ajutor din partea celor abilitaţi în acest sens (Consiliul de Mediere). Majoritatea persoanelor care se adresează instanţei de judecată nu au habar că au la înedemână şi altă procedură pentru a-şi rezolva conflictul, dacă au noroc află printr-o adresă emisă de instanţa de judecată, sau le transmite avocatul, sau afla de la un vecin ... că există şi o altă posibilitate pentru ei. Până în luna mai 2014, a existat „informarea obligatorie”(procedură obligatorie, oferită de mediatori cu titlul gratuit!!!) care prevedea că personele care se  adresează instanţei de judecată trebuie să facă dovada că au încercat rezolvarea conflictului prin mediere. Cu această ocazie persoanele interesate se adresau mediatorilor, şi atunci o mare parte dintre ele au decis să pună punct conflictelor prin procedura medierii, mulţumite că au acest instrument la îndemână. Din momentul în care Curtea Constituţională a României a declarat că „informarea privind avantajele medierii” este neconstituţională, lucrurile au devint confuze, marea majoritate confundând informarea privind avantajele medierii cu procedura medierii propriu zisă. Pe scurt toată lumea credea că nu mai există medierea!!!  Medierea, există, cu aceleaşi avantaje (timp şi costuri reduse, confideţialitate, soluţii proprii, e.t.c), doar că informarea privind avantajele mediere nu mai este obligatorie!

             Procedura de mediere reprezintă o soluţie rapidă şi eficientă pentru stingerea sau prevenirea oricărui diferend, pe cale amiabilă, cu ajutorul unei terţe persoane, aceasta având specializarea de mediator. Situaţiile în care este nevoie de serviciile unui mediator sunt diferite, rolul mediatorulul fiind de a depune toate eforturile şi diligenţele pentru a facilita comunicarea dintre: parteneri de afaceri, fraţi, părinţi, soţi, prieteni, colegi, părţi ale contractelor bancare, comunicarea dintre făptuitor şi persoana vătămată (în cazul unor fapte de natură penală) sau orice altă situaţie care, datorită lipsei de comunicare sau de înţelegere eronată a unor aspecte pot genera situaţii conflictuale.

             Apelând la procedura medierii, atunci când există o cerere de chemare în judecată înregistrată de către o instanţă (şi sunteţi de acord să parcurgeţi procedura medierii) veţi constata ca aţi beneficiat de o multitudine de avantaje: un timp mult mai scurt de soluţionare, puteţi stabili de comun acord cu mediatorul si cealată parte orarul de desfaşurare al şedinţei/şedinţelor de mediere, o comunicare directă cu cealaltă parte, şedinţele se pot desfăşura la sediul mediatorului sau în alt loc  ales de către părţi, părţile pot fi reprezentate sau pot fi însoţite de avocaţi sau alte persoane; cel mai important aspect este faptul că soluţia este în mâinile părţilor. Acordul de mediere încheiat în urma procedurii de mediere şi acceptat de ambele părţi va fi depus la instanţa de judecată pentru consfinţire.

          În afară de aceste aspecte, să nu uitam un lucru esenţial fără de care societatea nu poate exista – relaţia interumană, relaţie care odată distrusă nu este prea simplu de recuperat. Prin mediere se pot reconstrui relaţii de comunicare, de afecţiune, de empatizare, de serviciu, emoţionale, relaţii care într-un amunit moment erau importante pentru  deţinători. Din păcate uneori acestea cunosc o oarecare degradare, părţile componente având de suferit. Părţile sunt protejate din punct de vedere emoţional, beneficiază de confidenţialitatea mediatorului/comediatorilor şi a asistenţilor; ele sunt singurele în măsură să aleagă dacă apelează la soluţia medierii sau altă soluţie (arbitraj, instantă dacă este cazul), îşi aleg mediatorul care li se pare lor potrivit, decid în legatură cu obiectul medierii, în final putând ajunge la o înţelegere totală sau parţială, în funcţie de voinţa lor.

               Mediatorul are îndatorirea să depună diligenţele necesare pentru ca părţile să poată ajunge la un acord reciproc avantajos, într-un termen rezonabil. El va fi nepărtinitor, va asigura un echilibru permanent între părţi, va fi neutru şi imparţial, va anunţa părţile dacă acesta consideră că obiectul medierii nu poate fi supus procedurii de mediere.

        O situaţie fericită în care părţile după o informare corectă, au droit să-şi rezolve problemele de cuplu prin procedura medierii, dorind astfel să fie protejaţi emoţional, să poată să-şi gestioneze propriul conflict, să ia cele mai bune hotărâri în legătură cu copilaşul lor.

Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: Evenimentul zilei scris de cititori

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate