Eşec previzibil. Doar 41% dintre învățători folosesc zilnic manualul digital la clasă

Eşec previzibil. Doar 41% dintre învățători folosesc zilnic manualul digital la clasă

Un studiu realizat de Intuitext arată că cei mai mulţi învăţători sunt încântaţi de noua metodă de predare la ciclul primar, bazată pe filme şi jocuri interactive. Cu toate că au devenit obligatorii de aproape doi ani, manualele cu CD încorporat nu sunt utilizate de multe cadre didactice din cauza lipsei bazei materiale

În ultimii ani, scandalurile pe tema licitaţiilor pentru manualele digitale s-au ţinut lanţ. Multe contestaţii, întârzieri, apoi renunţări, alte licitaţii şi tot aşa, problemele au marcat fiecare început de an şcolar. Abia în ultimii doi ani, aceste manuale au devenit obligatorii, dar decidenţii politici au pierdut din vedere inerţia cadrelor didactice, pe de o parte, şi lipsa dotărilor elementare din şcoli.

Deşi sunt atractive pentru copii şi uşor de manevrat, mulţi învăţători sunt încă reticenţi la utilizarea manualelor digitale. Conform unei cercetări realizată de Intuitext în luna martie, doar 59% dintre învățători folosesc manualul digital la clasă. Reprezentanţii Ministerului Educaţiei se mulţumesc să se laude cu o reformă şchioapă, deoarece utilizarea manualelor digitale presupune o anumită dotare didactică, cum ar fi un laptop şi un videoproiector. Chiar şi acolo unde există o brumă de bază materială, sunt încă folosite găleţile pentru montarea laptopurilor sau a videoproiectoarelor şi cearșafurile pe post de ecran.

Utile, dar prea scumpe

Ne puteți urmări și pe Google News

Cei mai mulţi respondenţi declară că manualele digitale sunt utile în activitatea didactică: 80% dintre ei consideră utilizarea manualului digital la clasă ca fiind o idee bună și 44% dintre aceștia se declară mulțumiți de conținutul existent în manualele digitale, nedorind nimic în plus. Cu toate acestea, 41% dintre învățători declară că folosesc zilnic manualul digital, iar 73% au menționat că utilizează des mai ales jocurile și aplicațiile interactive din cadrul manualului digital. 50% dintre intervievaţi spun că nu există în şcoli condiții optime pentru lucrul cu acest tip de manuale. Mai exact, nu există laptopuri, videoproiector şi acces la internet. 4% dintre învăţători propun chiar dotarea fiecărui elev cu tabletă sau laptop.

Baza de sondareBaza de sondare

Cercetarea Intuitext s-a desfășurat în luna martie 2016 în trei etape: interviuri cu cadrele didactice, chestionar online trimis celor care predau la clasele I și a II-a, membre ale comunității Didactic.ro; sondaj postat pe prima pagină a site-ului Didactic.ro. Studiul a fost realizat pe un eșantion de 338 de cadre didactice care predau la clasele I și a II-a (59% predau la clasa I și 41% la clasa II-a).

Realitatea din şcoli

Învăţătorii experimentaţi susţin că procentele avansate de Intuitext sunt umflate. Maria Bogheanu este printre învăţătorii care utilizează zilnic la clasă manualele digitale. Ea spune că noua metodă de predare este practicată de cel mult 20% dintre învăţători. Metoda este lesne de folosit, atractivă pentru copii, care pot viziona şi de acasă lecţiile de la şcoală. „Pentru un copil care nu a văzut în viaţa lui cum arată o vacă, să vadă într-un filmuleţ un crocodil în mediul lui este ceva extraordinar. Filmele sunt mult mai atractive decât pozele. Manualele digitale au de toate. Eu de 10 ani folosesc laptopul la clasă, pe care îl aşez pe o găleată. Acum învăţăm matematica prin jocuri interactive. Copiilor le este mai uşor să asimileze informaţia prin aceste aplicaţii. Personal, mi-am cumpărat nişte softuri educaţionale de la Cluj, în care sunt prezentate toate lecţiile. Nu trebuie să fii învăţător, poţi să fii orice şi poţi să predai de pe aceste softuri. Au scheme recapitulative în imagini. Unele manuale au şi rezultatele exerciţiilor, ceea ce vine în ajutorul părinţilor. Din păcate, nu cred că 20% din învăţători predau pe noul sistem digital. Cea mai importantă problemă este lipsa bazei materiale. Eu am făcut o colectă cu părinţii şi am luat un videoproiector, care ne-a costat 2.000 de lei. Am colegi din alte judeţe care mă roagă să le fac rost de sponsorizări pentru calculatoare şi videoproiectoare”, spune Maria Bogheanu, învăţătoare la Şcoala Ion Dumitriu din sectorul 6 din Capitală. Întrebată cum şi cât a ajutat programul susținut de Ecaterina Andronescu, care spunea că în fiecare şcoală vor exista calculatoare conectate la internet, doamna Bogheanu a răspuns scurt: „Nu cred că este real”.