Ea este femeia care a început campania “Me Too” în urmă cu 20 de ani

Ea este femeia care a început campania “Me Too” în urmă cu 20 de ani

În 1997, Tarana Burke a stat în faţa unei adolescente în vârstă de 13 ani care fusese abuzată sexual. Tânăra i-a relatat experienţa prin care trecuse, iar Tarana a rămas fără cuvinte. În acel moment s-a născut campania Me Too, relatează cotidianul american The New York Times.

"Nu aveam un răspuns sau o modalitate de a o ajuta în acel moment şi nici măcar nu am putut să spun 'me too' ('şi eu')", a declarat Tarana Burke. "Acest lucru m-a deranjat cu adevărat şi a rămas în mintea mea pentru multă vreme", a adăugat ea.

La 10 ani după acea conversaţie, Tarana Burke a înfiinţat Just Be Inc., o organizaţie non-profit care le ajută pe victimele hărţuirilor şi agresiunilor sexuale. A căutat resursele pe care nu le găsise şi care nu erau disponibile pentru ea cu zece ani în urmă şi s-a angajat într-o veritabilă misiune de sprijinire a persoanelor care au fost abuzate.

Şi a dat campaniei sale un nume: Me Too.

Ne puteți urmări și pe Google News

Pe 15 octombrie, aceste două cuvinte au pătruns în luminile reflectoarelor de pe reţelele de socializare sub forma #metoo, un hashtag promovat de actriţa Alyssa Milano într-un mesaj publicat cu două zile înainte. În furtuna generată de acel hashtag, anumite femei de culoare au precizat că eforturile îndelungate depuse de Tarana Burke - care este o femeie de culoare - nu au beneficiat de acelaşi sprijin de-a lungul anilor din partea feministelor caucaziene.

Alyssa Milano încercase să ofere o voce victimelor abuzurilor sexuale, după dezvăluirea acuzaţiilor de hărţuire sexuală şi agresiune sexuală formulate împotriva producătorului hollywoodian Harvey Weinstein.

După mesajul ei publicat pe Twitter, reţelele de socializare au fost pur şi simplu inundate cu relatări despre hărţuiri şi agresiuni, iar #metoo a devenit o modalitate pentru utilizatorii acestor platforme online de a vorbi despre experienţele lor traumatizante generate de violenţe sexuale şi de a-şi exprima astfel solidaritatea faţă de alte supravieţuitoare ale unor traume similare. Acest hashtag a fost utilizat pe scară largă pe Twitter, Facebook, Snapchat şi alte platforme. Pe Facebook, el a fost distribuit în peste 12 milioane de mesaje şi reacţii online publicate în primele 24 de ore, potrivit The Associated Press.

Acelaşi hashtag a devenit un veritabil combustibil pentru activismul de pe reţelele de socializare. Cu câteva zile înainte, în momentul apariţiei în presa americană a primelor dezvăluiri despre agresiunile comise de Harvey Weinstein, actriţa Rose McGowan, care se numără printre vedetele care l-au acuzat pe renumitul producător de hărţuire sexuală, a fost deconectată pentru o scurtă perioadă de pe contul ei de Twitter, unde artista devenise extrem de vocală, publicând mesaje acuzatoare la adresa hărţuirilor sexuale comise la Hollywood.

În ziua următoare, mai multe femei au participat la un boicot de o zi ce a vizat platforma Twitter, organizat cu ajutorul hashtag-ului #WomenBoycottTwitter. Actriţa Alyssa Milano s-a alăturat şi ea acestui boicot.

Însă atunci când Alyssa Milano a publicat pe Twitter hashtag-ul #metoo, fără să o citeze pe Tarana Burke, mai multe voci de pe internet au spus că femeile de culoare sunt exluse din acest moment istoric.

Şi Tarana Burke s-a declarat la un moment dat "alarmată" atunci când a citit mesajul publicat de Alyssa Milano.

"Iniţial, am intrat în panică. Am avut un sentiment de teamă puternică, întrucât era vorba despre ceva care făcea parte din munca mea de-o viaţă şi care fusese cooptat, îmi fusese luat şi era folosit într-un scop pe care eu nu-l intenţionasem iniţial", a spus creatoarea campaniei Me Too.

Însă Alyssa Milano, care afirmă că nu era la curent cu campania demarată în 2007 de Tarana Burke, a intervenit şi a corectat imediat această problemă.

După două zile, vedeta de film şi televiziune a contactat-o pe Tarana Burke în speranţa unei viitoare colaborări.

"A fost foarte recunoscătoare şi amabilă", a declarat Tarana Burke.

Pe 19 octombrie, Alyssa Milano a fost invitată în emisiunea "Good Morning America", în timpul căreia a vorbit public despre meritele Taranei Burke, creatoarea campaniei Me Too.

"Ceea ce a făcut cu adevărat campania Me Too şi ceea ce Tarana Burke ne-a ajutat cu adevărat să facem este să readucem atenţia publică asupra victimelor", a declarat Alyssa Milano în acel interviu acordat prezentatoarei de televiziune Robin Roberts.

Acordarea unui rol mai mare victimelor acestor abuzuri reprezintă şi scopul final al campaniei demarate de Tarana Burke. "Consider că ar fi egoist din partea mea să încerc să pun într-o ramă 'Me To', ca pe un lucru care îmi aparţine doar mie. 'Me Too' este însă ceva mai mare decât mine şi mai mare decât Alyssa Milano. Niciuna dintre noi nu ar trebui să se afle în centrul acestei campanii. Este o campanie despre supravieţuitoare", a adăugat Tarana Burke.