Drama din Alpi, rezultatul acțiunii unei minți bolnave

Drama din Alpi, rezultatul acțiunii unei minți bolnave

Oficialii francezi au anunțat o ipoteză șocantă, considerată plauzibilă de către nemți, dar care trebuie validată la finalul anchetei

Procurorul de la Marsilia, Brice Robin, a explicat că Andreas Lubitz, copilotul avionului, ar fi adus „în mod voluntar” aparatul să se lovească de crestele munților, după ce pilotul ieșise din carlingă și el blocase ușa în urma acestuia. Totuși, autoritățile nu consideră că a fost vorba despre un act terorist, ci despre unul sinucigaș.

Acțiunea copilotului e cel mai groaznic eveniment din istoria companiei, spune patronul Lufthansa

Ministrul german al Transpoturilor, Alexander Dobrindt, a fost de acord cu supoziția autorităților franceze și anume că avionul a fost prăbușit deliberat. „Potrivit experților noștri, este o idee plauzibilă”, a spus el adăugând că se află în contact permanent cu Lufthansa, în ceea ce privește concluziile ce se pot desprinde din tragedie. „Putem spune acum că ceea ce procuratura franceză a descoperit este mai mult decât îngrozitor”, a conchis el.

Ne puteți urmări și pe Google News

Scena finală

Potrivit înregistrării ultimei jumătăți de oră, decriptată de pe cutia neagră a avionului, căpitanul este auzit cum îi cere copilotului să preia controlul aparatului. Se aude zgomotul scaunului împins în spate și o ușă care se închide. Câteva momente mai târziu, căpitanul bate la ușă și cere să fie lăsat înăuntru, dar nu primește niciun răspuns de la copilot. Următoarele minute până la căderea aparatului, nu se mai aude niciun dialog.

Conform procurorului francez Brice Robin, pasagerii cursei aeriene 4U 9525 au realizat doar „în ultimul moment” că avionul urma să se prăbușească, pentru că „s-au auzit țipete doar în ul-timele momente ale înregistrării”.

Terorism vs sinucidere

Astfel de evenimente s-au mai petrecut anterior, dar motivele pot fi variate. După atentatele din 11 septembrie 2001 din SUA, carlinga piloților a devenit „greu de cucerit”, pentru ca teroriștii să nu poată intra, dar acum nici colegii nu mai pot. Liniile aeriene trebuie să ia o decizie în acest sens: cine reprezintă o amenințare mai mare - terorimul sau sinucigașii?

Deja compania low-cost norvegiană Norwegian Air Shuttle a anunțat că-și schimbă regulile și va fi obligatoriu ca în carlingă să se afle mereu doi piloți, din motive de siguranță. „Când o persoană părăsește cabina, trebuie să rămână alte două înăuntru”, a spus directorul operațiunilor, citat de AFP.

Specialiștii în aviație, și nu numai ei, dezbat acum modalitățile prin care se poate acționa ușa automată de la cabina piloților, mecanismele prin care se pot evita, în viitor, astfel de evenimente tragice.

Testele psihice ale piloţilor

Cotidianul francez Le Figaro a publicat un interviu cu Patrick Magisson, pilot pe aeronave de tipul Airbus 320 și membru al sindicatului piloților francezi SNPL. Magisson este unul dintre membrii echipei de anchetă în ceea ce priveşte prăbușirea avionului Germanwings A320.

El a declarat, referitor la varianta sinuciderii copilotului: „Noi, piloții, suntem antrenați să facem față unei situații în care colegului nostru i se face rău sau își pierde cunoștința, dar în cazul acțiunilor sinucigașe suntem total neajutorați. Controalele medicale au loc anual, dar orice se poate întâmpla între două vizite medicale. Iar, dacă un coleg de zbor se închide în cabină și vrea să se sinucidă, nu prea ai ce face”. „Chiar și cu un telefon prin satelit în avion, nimeni din exterior nu poate prelua controlul aeronavei”, a conchis pilotul francez Patrick Magisson.

„Piloţii trebuie să aibă psihicul de o anumită factură. De aceea nu se face oricine pilot. Nu e nevoie de vreun talent deosebit, ci de o capacitate de analiză, de a te putea poziţiona într-un spaţiu tridimensional, de a utiliza toate informaţiile aflate la dispoziţie şi de a avea această stăpînire de sine. Restul se educă. În plus, în astfel de situaţii, comandantul nu e singur, se consultă atât cu copilotul, cît şi cu însoţitorii de bord, pentru a putea lua decizia cea mai sigură. În aviaţie nu există adevăr absolut, iar la această concluzie s-a ajuns după ani buni de zbor în care comandantul era Dumnezeu şi copilotul – un fel de asistent care trebuia doar să stea cuminte şi să-i care geanta comandantului, iar acest lucrul a dus la multe accidente de-a lungul timpului. Şi atunci s-a dezvoltat un concept care se cheamă CRM (Crew resource management), care înseamnă managementul echipajului”, declara într-un interviu pilotul Cătălin Prunariu, fiul lui Dumitru Prunariu. (Roxana Roseti)

Caz similar: sinuciderea copilotului din Zborul 990 al Egypt Air

Avionul Boeing 767, care decolase de pe aeroportul internațional John F. Kennedy din New York cu destinația Cairo, s-a prăbușit la 31 octombrie 1999 în Oceanul Atlantic, la sud de Massachusetts. Toți cei 217 pasageri și membri ai echipajului murind în urma impactului.

FOTO: Gamil el-Batouty

Autoritățile egiptene au avansat ca posibile cauze ale prăbușirii avionului lipsa funcționării corecte a sistemelor de control ale avionului, însă Comitetul național american pentru siguranța transportului a avansat ca teorie sinuciderea copilotului.

Interesant este faptul că Gamil el-Batouty, copilotul zborului, fusese anterior mustrat pentru comportament sexual neadecvat de către un şef din cadrul EgyptAir, care se afla la bordul avionului.

Executivul companiei i-ar fi spus lui el-Batouty ca acesta este ultimul său zbor, iar copilotul ar fi replicat: „Este ultimul zbor şi pentru tine”. Mai târziu, când pilotul s-a retras până la baie, el-Batouty ar fi decuplat pilotul automat al aeronavei şi a îndreptat aparatul spre apă.

Zborul cu pricina figurează la capitolul „cele mai grave şi misterioase accidente din istoria aviaţiei”. (Roxana Roseti)

Lubitz, pilotul neamț care a prăbușit avionul

Copilotul avionului care s-a prăbușit în Alpi, Andreas Gunther Lubitz, (28 de ani), locuia împreună cu părinții în orașul Montabaur, din regiunea Rhine- Palatinate. Lubitz avea o experiență de doar 630 de ore de zbor și se angajase la compania Germanwings în septembrie 2013, imediat după ce a absolvit cursurile Școlii de pilotaj Lufthansa, din Bremen. Cunoștințele sale din Montabaur au declarat că nu părea să aibă simptome de depresie, atunci când a venit în oraș, toamna trecută, pentru a-și reînnoi licența de pilot.

FOTO: Andreas Gunther Lubitz era calificat „pentru a pilota avionul pe cont propriu”, au declarat ofi cialii companiei aeriene

„Era extrem de fericit când a fost acceptat ca pilot la Germanwings și părea că îi merge bine. Avea un aer optimist. Ca persoană, era mai degrabă tăcut, dar prietenos”, a spus Peter Ruecker, un membru al aeroclubului din care făcea parte și Lubitz.

Ca practică generală, piloții companiei Lufthansa nu sunt supuși unor testări psihologice, a spus președintele Consiliului de Administrație al Lufthansa, Carsten Spohr. Lubitz și-a întrerupt pregătirea, timp de câteva luni, după care a reluat cursurile, ceea ce nu este neobișnuit, a spus el. Lubitz a trecut toate examenele specifice și pe cele medicale și era 100% pregătit pentru zbor, a mai spus Spohr. Bărbatul nu se afla pe nicio listă cu teroriști, iar religia sa nu se consideră că ar avea relevanță. Înregistrările cutiei negre a avionului arată că respirația pilotului, la momentul critic, era normală, deci nu a suferit un atac cerebral sau un infarct, au mai spus oficialii.