Editura Evenimentul si Capital

TRAGEDIA aviatică din Alpi, rezultatul acțiunii unei minți bolnave. Detaliile oferite de ANCHETATORII accidentului

Echipele de căutare și salvare sunt, în continuare, pe munte, încercând să recupereze și cea de-a doua cutie neagră a avionului
Autor: | | 5 Comentarii | 1705 Vizualizari

Oficialii francezi au anunțat o ipoteză șocantă, considerată plauzibilă de către nemți, dar care trebuie validată la finalul anchetei.

Procurorul de la Marsilia, Brice Robin, a explicat că Andreas Lubitz, copilotul avionului, ar fi adus „în mod voluntar” aparatul să se lovească de crestele munților, după ce pilotul ieșise din carlingă și el blocase ușa în urma acestuia. Totuși, autoritățile nu consideră că a fost vorba despre un act terorist, ci despre unul sinucigaș.



Acțiunea copilotului e cel mai groaznic eveniment din istoria companiei, spune patronul Lufthansa



Ministrul german al Transpoturilor, Alexander Dobrindt, a fost de acord cu supoziția autorităților franceze și anume că avionul a fost prăbușit deliberat. „Potrivit experților noștri, este o idee plauzibilă”, a spus el adăugând că se află în contact permanent cu Lufthansa, în ceea ce privește concluziile ce se pot desprinde din tragedie. „Putem spune acum că ceea ce procuratura franceză a descoperit este mai mult decât îngrozitor”, a conchis el.

Scena finală

Potrivit înregistrării ultimei jumătăți de oră, decriptată de pe cutia neagră a avionului, căpitanul este auzit cum îi cere copilotului să preia controlul aparatului. Se aude zgomotul scaunului împins în spate și o ușă care se închide. Câteva momente mai târziu, căpitanul bate la ușă și cere să fie lăsat înăuntru, dar nu primește niciun răspuns de la copilot. Următoarele minute până la căderea aparatului, nu se mai aude niciun dialog.

Conform procurorului francez Brice Robin, pasagerii cursei aeriene 4U 9525 au realizat doar „în ultimul moment” că avionul urma să se prăbușească, pentru că „s-au auzit țipete doar în ul-timele momente ale înregistrării”.

Terorism vs. sinucidere

Astfel de evenimente s-au mai petrecut anterior, dar motivele pot fi variate. După atentatele din 11 septembrie 2001 din SUA, carlinga piloților a devenit „greu de cucerit”, pentru ca teroriștii să nu poată intra, dar acum nici colegii nu mai pot. Liniile aeriene trebuie să ia o decizie în acest sens: cine reprezintă o amenințare mai mare - terorismul sau sinucigașii?

Deja compania low-cost norvegiană Norwegian Air Shuttle a anunțat că-și schimbă regulile și va fi obligatoriu ca în carlingă să se afle mereu doi piloți, din motive de siguranță. „Când o persoană părăsește cabina, trebuie să rămână alte două înăuntru”, a spus directorul operațiunilor, citat de AFP.

Specialiștii în aviație, și nu numai ei, dezbat acum modalitățile prin care se poate acționa ușa automată de la cabina piloților, mecanismele prin care se pot evita, în viitor, astfel de evenimente tragice.

Testele psihice ale piloţilor

Cotidianul francez Le Figaro a publicat un interviu cu Patrick Magisson, pilot pe aeronave de tipul Airbus 320 și membru al sindicatului piloților francezi SNPL. Magisson este unul dintre membrii echipei de anchetă în ceea ce priveşte prăbușirea avionului Germanwings A320.

El a declarat, referitor la varianta sinuciderii copilotului: „Noi, piloții, suntem antrenați să facem față unei situații în care colegului nostru i se face rău sau își pierde cunoștința, dar în cazul acțiunilor sinucigașe suntem total neajutorați. Controalele medicale au loc anual, dar orice se poate întâmpla între două vizite medicale. Iar, dacă un coleg de zbor se închide în cabină și vrea să se sinucidă, nu prea ai ce face”. „Chiar și cu un telefon prin satelit în avion, nimeni din exterior nu poate prelua controlul aeronavei”, a conchis pilotul francez Patrick Magisson.

„Piloţii trebuie să aibă psihicul de o anumită factură. De aceea nu se face oricine pilot. Nu e nevoie de vreun talent deosebit, ci de o capacitate de analiză, de a te putea poziţiona într-un spaţiu tridimensional, de a utiliza toate informaţiile aflate la dispoziţie şi de a avea această stăpînire de sine. Restul se educă. În plus, în astfel de situaţii, comandantul nu e singur, se consultă atât cu copilotul, cît şi cu însoţitorii de bord, pentru a putea lua decizia cea mai sigură. În aviaţie nu există adevăr absolut, iar la această concluzie s-a ajuns după ani buni de zbor în care comandantul era Dumnezeu şi copilotul – un fel de asistent care trebuia doar să stea cuminte şi să-i care geanta comandantului, iar acest lucrul a dus la multe accidente de-a lungul timpului. Şi atunci s-a dezvoltat un concept care se cheamă CRM (Crew resource management), care înseamnă managementul echipajului”, declara într-un interviu pilotul Cătălin Prunariu, fiul lui Dumitru Prunariu. (Roxana Roseti)

Caz similar: sinuciderea copilotului din Zborul 990 al Egypt Air

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Internaţional

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro
Loading...

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI

Articole salvate