Editura Evenimentul si Capital

Delta Dunării, paradisul distrus | România 4 you

Autor: | | 4 Comentarii | 2227 Vizualizari

„Evenimentul zilei” și revista „Capital” au lansat campania „România 4 you”, o radiografie de substanță a situației sociale, politice și economice din județele țării. Campania are o frecvență săptămânală și se va derula pe parcursul următoarelor luni, până la alegerile locale din iunie 2016. Citiți în revista „Capital” un amplu articol dedicat situației economice din județul Tulcea.

Competiția este dură pentru Primăria Tulcea. În alegerile locale s-au înscris unsprezece candidați. Patru dintre dintre ei au intrat în cursa electorală ca independenţi, numărul participanților fi ind cel mai mare înregistrat din anul 2004 până în prezent

Cei șapte candidați cu carnet de partid sunt: Lucian Simion - PSD, Dumitru Vâlcu - PMP, Ștefana Zibileanu - PNL, Cornel Bâlbu - PND, Georgian Chiper - PRU, Marius Tudorie - ALDE și Mircea Petria - PRM. Independenţii sunt: Doru Şchiopu, lider al sindicaliştilor de pe platforma şantierului naval, Nicolae- Florin Bibu, întreprinzător, Marian-Valentin Şelaru, întreprinzător, şi actualul primar Constantin Hogea.

În 2012, Hogea, pe atunci membru al PDL a câştigat la pas, cu 52,9% din voturile exprimate, contracandidatul său de la USL, Trifon Belacurencu, obţinând doar 30%. Cercetat de DNA pentru luare de mită și efectuare de operațiuni financiare ca acte de comerț incompatibile cu funcția, Constantin Hogea a respins toate acuzațiile aduse. Până în prezent, nu a fost trimis în judecată, dosarul în care este inculpat fiind la DNA Galaţi pentru revizuire. În primăvară, liderul PNL Tulcea, deputatul Vasile Gudu, spunea că partidul său ar putea câştiga Tulcea, dacă Hogea nu candidează independent.

  • Delta captivă

Localităţile decad, primarii rămân neschimbaţi

Din anul 2000, primar al Sulinei, cel mai estic oraș al UE, este Aurel Dimitriu, fost pesedist, dezertat la PDL, dar care nu și-a găsit locul în noul partid liberal, care va avea propriul candidat în această localitate. Între 1856 și 1939, în Sulina a fost amplasat sediul Comisiunii Europene a Dunării, înființată prin tratatul de pace de după Războiul Crimeei, atunci când s-a instituit libertatea de navigație pe Dunăre. A devenit un oraș cosmopolit, în care limba oficială, din documente, era franceza, iar limba cea mai vorbită era greaca. Locuitorii erau poligloți, căci trăiau laolaltă 28 de naționalități. Acum, orașul este mort, din punct de vedere economic. Primăria a obținut de la Administrația Deltei Dunării o porțiune de plajă, dar a fost incapabilă să o amenajeze corespunzător. În 2016, PSD îl trimite împotriva actualului primar pe Nicolae Rădus, 59 de ani, căpitan de port la Căpitănia Port Sulina. PSD are, de altfel, șanse să mențină și președinția Consiliului Județean, prin Horia Teodorescu. În schimb, PNL are șanse să piardă și primăria unei alte localități dunărene încărcate de istorie: Chilia Veche. Georgeta Ciupitu a câștigat trei mandate sub sigla liberalilor, dar, după celebra ordonanță Dragnea, a devenit independent, iar acum candidează pentru PSD.

Fișa județului

● Suprafața Tulcea: 8.499 kmp, 3,6% din suprafața țării.

● Populație: 243.366, în 2012, în scădere cu 5.686 persoane față de 2008. În 1977, erau 270.977 persoane. Locul 42 pe țară.

● Densitate: 23,7 locuitori pe km pătrat.

● Speranța de viață: 71,97 ani, față de media națională de 74,26 ani

● Rata șomajului: 5,10%, aprilie 2016

● PIB/locuitor: 5001 euro (2014)

  • Sturioni pe cale de dispariție

Turismul haotic, un pericol

Deși prezentată de autoritățile române drept un paradis, Delta Dunării are probleme uriașe. Turismul haotic, pescuitul intensiv și braconajul secătuiesc rezervația. Organizațiile de protecție a mediului susțin că Delta este mai degrabă un paradis al braconierilor. În aprilie 2016 a intrat în vigoare un ordin de prohibiție a pescuitului sturionilor, dar specialiștii sunt sceptici. „Ar trebui create niște facilități pentru comunitățile cele mai afectate – instituind de exemplu o perioadă de o săptămână sau 10 zile în care să se poate prinde un număr de exemplare ca să le folosească la sărbătoarea locală, Ziua Sfântului Gheorghe, de la început de mai, când se prepară celebrul storceag de sturion”, a explicat Grigore Baboianu, guvernatorul Rezervației Biosferei Delta Dunării. Lipsa apei potabile este o altă problemă. Peste 70% din familiile cu copii nu au canalizare, apă curentă și adesea nici apă potabilă în gospodării (datele sunt valabile pentru 10 din 26 de comunități din deltă). Consumul de apă direct din Dunăre sau din puțuri de mică adâncime expune populația locală la riscul îmbolnăvirii, având în vedere degradarea continuă a calității apelor de suprafață, cauzată de agricultura intensivă, traficul naval și de lipsa stațiilor de epurare a apelor uzate din orașele aflate în amonte.

  • Infrastructură

Promisiuni și studii de fezabilitate

În mai 2014, ministrul Transporturilor, Dan Șova, le promitea celor din Tulcea o serie de proiecte grandioase de infrastructură: pod peste Dunăre, la Brăila, aeroport la Tulcea și drum expres spre Constanța. Studiul de fezabilitate pentru drumul expres Constanța - Tulcea - Brăila va costa până la 6,2 milioane de euro, construcția efectivă a șoselei urmând să coste peste 1 miliard de euro, potrivit Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR). Segmentul de drum vizat este parte a DN 22, în lungime de aproape 300 kilometri, care traversează județele Buzău, Brăila, Tulcea și Constanța. Deocamdată nu s-a trecut nici măcar de stadiul finalizării licitației pentru studiul de fezabilitate, pe site-ul CNADNR fiind marcată ca „procedură în curs de finalizare”. Master Planul pe Transporturi prevede finalizarea acestui drum abia prin 2024. Cât despre aeroportul din Tulcea, acesta a fost redeschis în 2014, după 20 de ani în care a fost, de facto, abandonat, și închis în 2015 din nou. Un constructor din Botoșani a primit contractul pentru refacerea pistei de circa 900 de metri. Lucrările costă circa 16 milioane, iar firma care le execută ar fi apropiată PSD, scrie presa. Banii provin de la UE, prin programul pentru Transporturi.

  • MUNCĂ Ș I ȘOMAJ

Lipsa infrastructurii alungă investitorii

Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: Romania 4 YOU

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate