Dacian Cioloş: “Reducerea birocraţiei este un proces de durată şi, totodată, un proces ireversibil”

Dacian Cioloş: “Reducerea birocraţiei este un proces de durată şi, totodată, un proces ireversibil”

Premierul Dacian Cioloş a declarat vineri că, la două luni de la adoptarea primului pachet legislativ pentru simplificarea relaţiei dintre cetăţeni şi administraţia publică, se văd primele rezultate, subliniind totodată că reducerea birocraţiei este un proces de durată şi ireversibil.

"La numai două luni de la adoptarea primului pachet pentru simplificare, începem să vedem primele rezultate: mai puţine documente pe care oamenii trebuie să le aducă la instituţii, mai puţine drumuri la ghişee, mai puţine cheltuieli. Reducerea birocraţiei este un proces de durată şi, totodată, un proces ireversibil. Am încredere că, treptat, toate instituţiile vor înţelege importanţa unei relaţii mai prietenoase cu oamenii şi că relaţia dintre cetăţeni şi autorităţi va fi deveni una corectă, normală, egală", a afirmat Cioloş, potrivit unui comunicat al Guvernului remis vineri Agerpres.

Sursa citată arată că măsurile de simplificare a relaţiei dintre cetăţeni şi administraţie adoptate de Guvern sunt în proces "avansat" de implementare la nivelul instituţiilor din administraţia centrală.

Guvernul a discutat vineri în şedinţă un prim bilanţ al pachetului legislativ care vizează simplificarea şi debirocratizarea administraţiei publice în relaţia cu cetăţenii.

Ne puteți urmări și pe Google News

"Demersurile pentru debirocratizare, incluse în acest pachet, includ acceptarea copiei după buletin prin email, eliminarea copiilor legalizate ale documentelor, furnizarea unor adrese de email pentru comunicarea electronică cu cetăţenii, punerea la dispoziţie a unor metode alternative de plată pentru serviciile publice, pe lângă plata în numerar la ghişeu", aminteşte Guvernul.

Astfel, în ceea ce priveşte publicarea din oficiu a informaţiilor şi modelelor de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, în format electronic, pe punctul de contact unic electronic, gestionat de Agenţia pentru Agenda Digitală a României, s-a constatat lansarea noii platforme www.edirect.e-guvernare.ro.

În prezent, se stabilesc, cu fiecare minister în parte, metodele prin care vor fi publicate informaţiile pe platformă şi sunt desemnaţi administratorii care vor răspunde de publicarea informaţiilor, din cadrul ministerelor.

Legat de eliminarea cerinţei de depunere a copiilor legalizate după documente s-a evidenţiat, ca exemplu de bună practică, eliminarea prin ordin al ministrului Educaţiei, cerinţa copiilor legalizate de către şcoli.

"Măsura a fost implementată şi de alte instituţii: Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a transmis instrucţiuni în reţeaua consulară pentru eliminarea cerinţei copiei legalizate; Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a implementat total obligaţia şi şi-a schimbat procedurile. Centralizarea la nivelul Cancelariei Prim-ministrului arată că trebuie modificate peste 400 de Hotărâri de Guvern pentru a elimina copiile legalizate la nivelul administraţiei centrale", precizează Executivul.

Legat de solicitarea extrasului de pe cazierul judiciar de la unităţile de poliţie competente cu acordul expres al persoanei, în cazul în care instituţia sau autoritatea publică îl solicită, sursa citată menţionează că MAI a informat unităţile de poliţie în acest sens.

Ministerul Afacerilor Interne a trimis ministerelor o solicitare pentru a putea informatiza procedura de obţinere a cazierului între instituţii cu acordul persoanei iar Ministerul Muncii a întocmit formulare pentru manifestarea consimţământului.

În privinţa obligaţiei folosirii cu precădere de mijloace electronice pentru comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice dacă aceştia deţin o adresă de e-mail, sursa citată arată că Ministerul Justiţiei (MJ) a completat formularele proprii solicitând şi e-mail-ul pentru a putea comunica astfel. Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC) comunică electronic cu beneficiarii iar la Ministerul Muncii, în cazul solicitării indemnizaţiilor pentru creşterea copilului, pot fi furnizate anumite informaţii via e-mail. În cadrul Ministerului de Externe, serviciile consulare sunt complet informatizate.

Potrivit Guvernului, MAE a implementat POS-uri la majoritatea misiunilor diplomatice, urmând instalarea şi a altora, în luna septembrie.

ONRC definitivează un sistem de e-payment pentru plata prin mijloace electronice iar Ministerul Finanţelor Publice (MFP), prin Trezorerie, a introdus POS-uri la nivel de ghişee, urmând a fi introdusă facilitatea de plată online a taxelor şi impozitelor.

"Din centralizarea la nivelul Cancelariei Prim-ministrului reiese că, în ceea ce priveşte serviciile publice furnizate de ministere şi instituţii subordonate, predomină în medie plata prin Trezorerie şi numerar la locul furnizării serviciului. Ca măsură de eficientizare a furnizării serviciilor, trebuie diversificate modalităţile de plată puse la dispoziţie, incluzând aici POS, plata numerar prin alte mijloace decât la Trezorerie, informatizarea Trezoreriei (proces preconizat a se încheia până în 2018), plata prin mobil", anunţă Executivul.

Guvernul precizează de asemenea că MAI a comunicat încă din luna iulie că taxele pentru eliberarea paşapoartelor, a permiselor de conducere şi pentru alte servicii oferite de serviciile publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor pot fi acum achitate prin Internet Banking, virament bancar, mandat poştal sau în numerar, dar notează că "centralizarea finală arată că facilităţile electronice au fost utilizate de un număr extrem de mic de beneficiari".

Pachetul de măsuri de simplificare a relaţiei dintre cetăţean şi administraţia publică a fost adoptat la finalul lunii iunie, actele normative care au pus bazele acestui proces fiind OUG 41/2016 şi Memorandumul cu tema: 'Măsuri de simplificare şi de coordonare a procedurilor administrative din administraţia publică centrală de specialitate'.