Editura Evenimentul si Capital

Cum a plimbat Ponta o autostradă între ministere, de dragul lui Fenechiu

08AUTOSTRADA_RP
Autor: | | 7 Comentarii | 2735 Vizualizari

După ce a fost uns ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, a promis că va construi autostrada Iași-Câmpia Turzii, deși construirea de autostrăzi nu era în subordinea sa, ci a ministrului delegat pentru Marile Proiecte, Dan Șova. Și, ca să se poată ține de promisiune, Fenechiu l-a convins pe premierul Victor Ponta să treacă autostrada la Ministerul Transporturilor și a promis că va găsi finanțator, pentru a face parteneriat public-privat. Acum, pentru că nu a reușit să o facă, Fenechiu plecând de la minister după ce a fost condamnat pentru fapte de corupție, premierul vrea să i-o dea înapoi lui Șova. Asta, după mai multe bâlbâieli: se va construi prima autostradă fără un traseu bine stabilit, primarii să colaboreze cu drumarii, iar constructorii vor decide pe unde se va face noua autostradă Iaşi-Câmpia Turzii.

Executivul a discutat, luni, trecerea proiectul de hotărâre pentru abrogarea Hotărârii Guvernului nr.222/2013 pentru darea în competenţa Ministerului Transporturilor a realizării proiectului de infrastructură de transport rutier de interes naţional Autostrada Câmpia Turzii-Târgu Mureș-Iași.  Asta, după ce Ministerul Transporturilor a cerut, la începutul acestui an, mandatul Guvernului pentru construcţia autostrăzilor Câmpia Turzii - Târgu Mureş - Iaşi şi Bucureşti - Alexandria, prin parteneriat public-privat (PPP). În nota de fundamentare a proiectului de HG se precizează că reţeaua trans-europeană de transport (TEN-T) centrală va trebui finalizată, la nivel de autostradă sau drum expres, până la sfârşitul anului 2030. Aceasta este prevăzută ca să fie construită la nivel local din următoarele secţiuni: Nădlac - Arad - Timişoara - Sibiu - Piteşti - Bucureşti - Cernavodă - Medgidia - Constanţa; Timişoara - Moraviţa; Lugoj - Calafat - Craiova - Alexandria - Bucureşti; Siret - Mărăşeşti - Buzău - Ploieşti - Bucureşti - Giurgiu; Sebeş - Turda - Câmpia Turzii - Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni. "Efortul financiar necesar în vederea realizării acestor proiecte de infrastructură rutieră de interes naţional prin diverse surse de finanţare utilizate în prezent este unul considerabil, iar sumele estimative a fi disponibile în perioada următoare, până în anul 2030, indică faptul că finanţarea nu va fi la nivelul necesar pentru a ne îndeplini obligaţiile asumate. Sumele vizează contravaloarea studiilor de fezabilitate, a proiectelor tehnice şi de execuţie, consultanţe de specialitate, execuţia efectivă a lucrărilor şi alte cheltuieli, după caz", se mai arată în documentul promovat de fostul ministru Relu Fenechiu și prin care autostrada a fost mutată în curtea Ministerului Transporturilor la începutul anului.
  • Fenechiu face autostradă cu rută necunoscută, dar ştie preţul: sub 4 miliarde de euro
  • EVZ a avut dreptate. Marea împărţeală a drumurilor dintre Şova şi Fenechiu s-a încheiat
  • Războiul Șova- Fenechiu a intrat în etapa demiterilor
Ministrul pentru marile proiecte, Dan Şova, a declarat, pe 19 aprilie, că proiectul autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş i-a fost alocat ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu, care a susţinut că va realiza proiectul în parteneriat public-privat, după ce a fost respins de Guvern pentru costurile prea mari. Ulterior, fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, a făcut un anunț halucinant:va construi o autostradă a cărui traseu îl vor stabili constructorii. "Ca să lămuresc acest subiect, am semnat hotărârea de Guvern prin care i-am dat această autostradă domnului Fenechiu, care spune că o face domnia sa în parteneriat public-privat. Eu nu am niciun fel de rezervă, chiar cred cu toată tăria că un coridor care ar lega Ungheni de Borş, trecând prin Târgu Neamţ, Topliţa, Târgu Mureş, Turda şi urcând pe autostrada Transilvania până la Borş ar deschide un trafic uriaş care ar veni şi din Republica Moldova şi din fostele republici sovietice. (...) Problema este că nu poţi să mergi cu indicatori tehnico-economici de 9 miliarde de euro, pentru că nu va putea finanţa nimeni. Deci acolo s-a făcut undeva o greşeală ... dar trebuie refăcuţi şi văzut cum reuşim să le unim. Intenţia de a o face este indiscutabilă, problema este finanţarea", a declarat Şova, în luna martie, atunci când autostrada a trecut în subordinea lui Fenechiu. Autostradă cu finanțare întinsă până în 2026 Ministrul delegat a mai precizat la acea vreme că, în cazul fondurilor europene pentru construcţia de autostrăzi, bugetul alocat în 2014-2020 maximum care poate fi folosit este de 4 miliarde de euro. "Deci în limita acestei sume de 4 miliarde de euro poţi finanţa cu până la 85% orice proiect din România. Dincolo de treaba asta trebuie să stabilim ce este prioritar. Adică, dacă Iaşi - Târgu Mureş ar costa 9 miliarde de euro (...) şi tu ai alocare financiară 2014-2020 patru miliarde de euro, asta ar însemna că Iaşi -Târgu Mureş o poţi face cu alocarea financiară din 2014 până în 2026, fără să mai faci niciun metru de autostradă în România", a mai spus Şova. El a mai explicat atunci că Guvernul şi Parlamentul vor trebui să stabilească care sunt priorităţile de construcţie de autostrăzi. Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat la 19 martie că deocamdată atât el, cât şi ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură, Dan Şova, îşi propun să construiască autostrăzi, că măcar unul dintre ei trebuie să le şi facă, dar că ar fi bucuros dacă vor exista şi alţi miniştri care să le realizeze. "Cel mai important lucru, dupa părerea mea, este ca unul din noi măcar să facă. Deocamdată, fiecare ne propunem. Eu voi fi foarte bucuros dacă vor mai fi încă cinci miniştri şi fiecare să facă câte o autostradă. Cred că asta e important. Deocamdată încerc să găsesc şi eu o soluţie, alături de domnul Şova, să facem PPP-uri, sau mai bine zis să atragem bani privaţi în construcţia de infrastructură", a afirmat atunci Fenechiu. Război Șova-Fenechiu pentru drumuri În decembrie, Fenechiu afirma că regretă trecerea autostrăzilor în subordinea ministerului condus de Dan Şova, întrucât avea unele proiecte pentru care s-a pregătit câţiva ani, dar s-a declarat convins că va colabora bine cu ministrul PSD. Premierul Victor Ponta a anunţat la finele lunii februarie că Guvernul aşteaptă un răspuns din partea Comisiei Europene în ceea ce priveşte înfiinţarea Companiei Naţionale pentru Autostrăzi, deoarece regulile europene prevăd anumite restricţii privind deţinerea prerogativelor de reglementare cu cele de administrare. La finele anului trecut, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, coordonat de ministrul delegat Dan Şova, a fost autorizat de Guvern să ceară în Adunarea Generală a Acţionarilor a CNADNR divizarea societăţii în două noi companii naţionale, respectiv Compania Naţională de Autostrăzi şi Compania Naţională de Drumuri. Divizarea nu a fost realizată până în prezent.



Tag-uri:

Alte articole din categoria: Retrospectivele anului

evz.ro

libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro
Tema zilei
22:00 Tudose şi SECRETELE SOŢIEI SALE. Sunt în joc MILIOANE DE EURO. Detalii explozive 21:41 Dan Andronic, IPOTEZĂ-ȘOC în cazul lui Tudose. Strategia lui Iohannis 21:31 Reacția SRI despre premierul PSD Mihai Tudose 21:20 Băsescu TUNĂ și FULGERĂ după numirea lui Tudose premier: „Iohannis a făcut CEL MAI URÂT lucru! TRĂDARE” 20:38 Prima reacție a PSD-ului, după ce Iohannis l-a acceptat pe Tudose ca premier 20:23 Băsescu, BĂȘCĂLIE CRUNTĂ la adresa noului premier: „Dacă vedeți în unele poze fața lui Tudose, zău că-ți vine să-l acoperi" 20:03 EXCLUSIV EVZ - Directorul de cabinet al lui Mihai Tudose a lucrat 13 ani pe „analiză-sinteză” în sistemul de siguranță națională, iar soția lui lucrează la UM 0472 și predă la SRI / DOCUMENTE 19:22 Iohannis: „Îl desemnez pe domnul Tudose ca viitor prim-ministru” - LIVE TEXT 19:13 Iohannis este ACUZAT DE O MARE TRĂDARE. Atacul vine de la un PERSONAJ CELEBRU, aflat în spatele gratiilor 18:51 SCENARIUL-BOMBĂ al lui fost ministru din cabinetul Grindeanu. Ce va decide Iohannis? 18:22 MIHAI TUDOSE era prieten apropiat cu „Anaconda”, generalul SRI Elena Istode. TUDOSE a fost ACUZAT de PONTA că este OFIȚER ACOPERIT! 18:05 Udrea ÎL CRITICĂ DUR Dragnea: „Praf și pulbere. A aruncat PSD ÎN HAOS” 17:51 ULTIMA BOMBĂ ÎN PSD! S-a vorbit despre o MARE TRĂDARE 17:37 Dragnea: Am fost întrebat dacă AM PISTOLUL la TÂMPLĂ 17:11 Dragnea A FOST ATACAT DUR de Ciutacu: ,Mă gândesc să mă p.. împotriva vântului și să țin cu Tudose” 17:07 Informație-ȘOC despre viitorul premier al României! MIHAI TUDOSE, ultimul nume vehiculat pentru postul de PRIM-MINISTRU. A fost acuzat de PLAGIAT! 17:07 Olguța A RATAT ŞANSA CARIEREI. Toți membrii PSD vorbesc despre asta 15:55 Propunere SURPRIZĂ a PMP pentru funcția de premier 15:06 CONSULTĂRI la COTROCENI. Băsescu: „Desemnarea PSD este una ratată, menită să-l atragă pe Iohannis într-o capcană. PMP l-a propus premier pe Sigfried Mureșan” | LIVE TEXT 10:03 SURSE - Mihai Tudose a acceptat funcția de premier PSD | LIVE TEXT

Articole salvate