Editura Evenimentul si Capital

Cum a inaugurat Regele Carol I, acum 107 ani, Portul Constanța. Povestea actelor pe care comuniștii le-au scos din zidul portului

Așa arăta portul Constanța în perioada când a fost inaugurat. SURSA. ziuadeconstanta.ro
Autor: | | 0 Comentarii | 1900 Vizualizari

Prima atestare documentară despre orașul și portul Constanța datează din sec.II d.Hr. Astăzi, însă, la 27 septembrie, se împlinesc 107 ani de la inaugurarea oficială a Portului modern Constanța. Regele Carol I și Regina Elisabeta, Principele Ferdinand , Ionel Brătianu, gen. C. Budişteanu, A. Djuvara și Anghel Saligny sunt doar câțiva dintre oamenii de seamă care au semnat actul comemorativ, din care două exemplare au fost zidite în pereții din port.

Istoria Portului Constanța se lagă strâns de cea a bătrânului orașul Tomis. Acesta a fost organizat, inițial, ca un emporion, adică un centru de schimb între comercianții greci și populațiile băștinașe. Cu timpul, însă, Tomisul se va transforma într-o urbe tip polis grecesc, influență elenă menținându-se în secolul I i.d.Hr., cand pământul dintre Dunăre și Marea Neagră va intra sub stăpânire romană.

Poetul Ovidius este cel care va consemna primii ani ai guvernării romane, după ce fusese exilat la Tomis „inter getesque”, din motive necunoscute.

În secolele următoare, orașul-port prosperă și, ulterior, va lua numele împăratului Constantin. Perioada bizantină va fi marcată, însă, de numeroase invazii ale popoarelor migratoare, care vor face ca activitatea comercială în Portul Constanța să scadă, negustorii plecând spre alte piețe mai ferite. Chiar și așa, portul supraviețuiște, dovadă fiind menționarea în portulanele și hărțile venetiene sau genoveze.

Sub stăpânirea otomană ce a urmat, cronicarii turci, călătorii europeni sau cei din Imperiu care s-au perindat pe aici menționează activitatea portului Kustendge (denumirea turcească a orașului), care, desi modestă în perioada respectivă, va contribui din plin la dezvoltarea comerțului în zonă.

Cum a ajuns Regele Carol I să inaugureze portul

În 1857, autoritățile din Imperiul Otoman (care se afla în perioada sa de declin, dintre anii 1828 și 1908), concesionează construirea portului și a căii ferate ce avea să lege Cernavodă de Constanța unei companii britanice, numită „Danube and Black Sea Railway and Kustendge Harbour Company Ltd”. Avea să fie prima dată când în portul va fi amenajat și dotat cu tot felul de instalații destul de moderne, la acea vreme.

După Războiul de Independență, din 1878, Dobrogea revine României și, tot atunci, apar primele preocupări pentru construirea unui port care să fructifice poziția strategică a Constanței.

În viziunea Regelui Carol I, Portul Constanța trebuia să devină „ unul din cele mai însemnate ale Orientului și un izvor de bogăție pentru țara întreagă”.

Cu greu i-a convis suveranul pe politicieni de valoarea proiectului. Statul român a răscumpărat instalațiile portuare de la britanici și a angajat specialiști străini pentru a face proiecte de lărgire a portului. Apoi a investit în construirea monumentalului pod de la Cernavodă, proiectat și construit de Anghel Saligny.

Citește continuarea poveștii despre POrtul Constanța pe premium.evz.ro


Au trebuit să treacă 18 ani de la războiul de independență pentru ca lucrările de extinere și modernizare a bătrânului port să înceapă. Inaugurarea lucrărilor a avut loc la 16 octombrie 1896. În piatra de temelie a fost zidit un document care arată importanța lucrării. „ (...) întemeierea unui port la țărmurile vechiului Pont Euxin, unde din veacurile cele mai îndepartate comerțul a găsit un loc de adăpost, unde atâtea monumente istorice ne aduc aminte vechea dominație a strămoșilor noștri romani, și unde s-a sfârșit poetul Ovidiu”, stă scris în acesta.

Construcția a început după proiectul inginerului I.B. Cantacuzino, dar au fost continuate și modificate până la final de alți doi ingineri români de excepție: Gheorghe Duca și Anghel Saligny.

Acesta din urmă preia, de unul singur, conducerea lucrărilor din 1899. A făcut ample lucrări de dragaj, au fost ridicate digul de larg, cel de intrare, cel de sud și cheurile, au fost construite 6 bazine, rezervoarele de petrol și silozurile. Datorită acestor dotări, în 2011, Portul avea să opereze peste 1,4 milioane tone marfuri.

 Lucrările au fost terminate după 13 ani de la debut. Inaugurarea a făcut-o tot Regele Carol I, care era pe atunci, în al 43-lea an de domnie.

Regele și Regina sa, Elisabeta, au venit atunci cu trenul de la Sinaia, cu o zi înainte de ceremonia oficialăCălătoria Suveranilor şi Principilor moştenitori până la malul Mării, a fost prilej de sărbătoare pentru români. În gările unde trenul oprea. mii de oameni întâmpinau cu bucurie alaiul regal. 

Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: EVZ Special

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate