Control pe piața RCA ! Creșteri de 60% a primelor. IATĂ ce abateri a constatat arbitrul asigurărilor în cazul Generali, Groupama, Allianz - Țiriac, Asirom, Omniasig, Uniqa și Euroins

Control pe piața RCA ! Creșteri de 60% a primelor. IATĂ ce abateri a constatat arbitrul asigurărilor în cazul Generali, Groupama, Allianz - Țiriac, Asirom, Omniasig, Uniqa și Euroins

Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a hotărât ca societățile de asigurare Generali, Groupama, Allianz - Țiriac, Asirom, Omniasig, Uniqa și Euroins să reanalizeze metodele actuariale și ipotezele folosite în calculul tarifelor RCA, să justifice modalitatea de aplicare a acestora, iar apoi să notifice la ASF noile tarife rezultate, a anunțat astăzi Autoritatea în cadrul unui comunicat.

Toate aceste obligații au fost stabilite pe baza concluziilor acțiunilor de control inopinat desfășurate în ultimele luni la asigurătorii autorizați să vândă RCA, pentru verificarea modului în care aceștia respectă cerințele privind fundamentarea și calculul tarifelor de primă, stabilite prin Norma 23/2014.

În cazul societăților Carpatica Asig și City Insurance, controalele nu au fost încă finalizate, mai scrie în comunicat.

Nu este justificată alegerea claselor de risc

Ne puteți urmări și pe Google News

Concluzia de ansamblu a controlului a fost că societățile de asigurare respectă principiile actuariale general acceptate, scrie în comunicat.

Cu toate acestea, echipele de control au constatat o serie de abateri, precum:  utilizarea unor segmente de risc pentru care asigurătorii nu au prezentat valori estimate ale frecvenței daunelor sau ale daunei medii, utilizarea unor segmente de risc neomogene, probleme legate de calitatea și corectitudinea datelor folosite pentru tarifare, utilizarea unor prime comerciale semnificativ diferite de prima tehnică rezultată din calculul actuarial.

Ca urmare, Consiliul ASF a stabilit în sarcina asigurătorilor ca în termen de 30 de zile să remedieze deficiențele identificate.

Din noile notificări privind primele RCA va trebui să rezulte testele de adecvare a ipotezelor folosite în calculul tarifelor de primă finale, prezentarea distinctă a procedurilor efectuate de actuarii societăților de asigurare pentru verificarea calității, corectitudinii și completitudinii datelor folosite, prezentarea distinctă a metodologiei de determinare a segmentelor de risc omogene și, nu în ultimul rând, prezentarea unei comparații între noile tarife notificate și tarifele anterioare, pentru toate categoriile de risc omogene, mai scrie în comunicat.

Propuneri către legislativ: reanalizarea modului de calcul bonus -malus

Totodată, Consiliul a decis transmiterea către Grupul de lucru pentru revizuirea legislației privind RCA a unor propuneri referitoare la reanalizarea modului în care este reglementat sistemul bonus-malus sau introducerea unor prevederi exprese de limitare a utilizării unor încărcări suplimentare și interzicerea aplicării unor coeficienți de ajustare suplimentari.

Un alt set de propuneri vizează noi cerințe privind elaborarea notelor de fundamentare a tarifelor pe care asigurătorii trebuie să le transmită către ASF.

Creștere și cu 60% a primelor pentru transportatori

Potrivit raportărilor transmise de societățile de asigurare în cadrul procesului de monitorizare a evoluției tarifelor RCA instrumentat de ASF, la nivelul lunii ianuarie 2016, prima medie pentru polițe încheiate pe 12 luni, calculată cumulat pentru segmentele autoutilitare/autocamioane și transport de persoane, înregistra o creștere de 42% față de nivelul lunii iunie 2015.

Separat, pe segmentul autoutilitare/autocamioane, prima medie a urcat cu 46%, în timp ce pentru vehiculele destinate transportului de persoane creșterea a fost de 61%, se mai menționează în comunicat.

În particular, dacă se analizează doar grupa vehiculelor încadrate în clasa de bonus B0, raportările asigurătorilor arată că prima medie a crescut cu 43% pentru cele două segmente cumulat, respectiv cu 47% pe segmentul autoutilitarelor/autocamioanelor, și cu 36% în cazul autovehiculelor pentru transport de persoane. Mai multe detalii găsiți aici.

Menționăm că, potrivit articolului 21 din Directiva europeană nr. 138/2009 (Solvency II), coroborat cu articolul 181, nivelurile primelor RCA nu sunt supuse aprobării prealabile sau notificării sistemice către ASF.