Editura Evenimentul si Capital

Clopotele bat pentru tine | REFLEXUL DE CULTURĂ

Sever Voinescu
Autor: | | 0 Comentarii | 278 Vizualizari

Trei ore libere și o ofertă de tarabă mă fac să vă scriu, astăzi, despre una dintre cărțile mele preferate: „Pentru cine bat clopotele”, de E. Hemingway. Scotocind după ziare la chioșcul din colțul străzii mele, am dat cu ochii de un DVD cu filmul făcut după celebrul roman în 1943, cu Gary Cooper și Ingrid Bergman.

Era oferit drept momeală de către o publicație, așa cum se practică: cumperi ziarul, ai și filmul la un preț bun. Am încercat să-mi amintesc ceva din film, n-am reușit și, de-odată, nu mai eram sigur dacă îl văzusem ori nu. Cum sînt un admirator entuziast al lui Hemingway, am cumpărat imediat filmul și m-am grăbit spre casă să-l văd.

Știți întrebările acelea „ori-ori” care se pun pentru a identifica mai precis gustul cuiva, ca de pildă „Wagner ori Verdi?”, „Tolstoi ori Dostoievski?”, „Platon ori Aristotel?” etc. În general, răspunsurile mele la aceste întrebări diferă în funcție de momentul în care mi se pune întrebarea. Dacă mă întrebi după ce am petrecut o seară cu „Război și pace”, zic fără să clipesc Tolstoi, dacă mă întrebi după ce recitesc cîteva pagini de „Idiotul” zic, pe loc și plin de convingere, Dostoievski. O întrebare de acest gen foarte des pusă, mai ales printre iubitorii literaturii americane, este „Faulkner ori Hemingway?”. La această întrebare, de la primele contacte cu literatura celor doi și pînă azi, răspund răspicat și constant „Hemingway” chiar dacă, pentru a răspunde, îmi ridic ochii din „Pe patul de moarte”, cartea mea preferată de Faulkner. Mai pe românește, sînt „un fan” Hemingway!

M-am bucurat, așadar, să văd filmul. Mi s-a părut deloc îmbătrînit, deloc datat. Personajele sînt vii și astăzi, psihologiile sînt și ele convingătoare și provocatoare, acțiunea are suspans chiar și pentru un consumator de cinema ultra-digitalizat, din acela cu oamenii aruncați în toate părțile de suflul unor explozii colosale, cu mașinării descompuse de impactul cu forțe dezlănțuite, cu focuri teribile și viituri devastatoare care se văd pe ecranul imens înspăimîntător de încet, în detaliu. Poate că jocul lui Gary Cooper e un pic demodat, dar pasiunea inocentă a lui Ingrid Bergman și talentul sclipitor al tuturor celorlalți actori fac filmul să vibreze adevărat și astăzi. De cîte ori văd un film după o carte pe care o cunosc, sînt foarte curios să văd dacă se depărtează, cumva, de carte. Mă interesează dacă acțiunea diferă, dacă dispar personaje din carte sau apar personaje noi, dacă finalul e similar ori nu, dacă miza cărții, așa cum am perceput-o eu, se regăsește și în film sau, dimpotrivă, scenaristul ori regizorul au o altă lectură decît a mea. În acest caz, filmul este fidel cărții. Periculos de fidel, aș zice, știind că cei mai leneși la citit preferă să vadă filmul și gata, bifează și cartea ca fiind citită. Filmul „Pentru cine bat clopotele” este fidel cărții, dar nu o epuizează nici pe departe. De pildă, filmul nu poate reda energia erotică a romanului, palpabilă aproape în scenele de dragoste pe care Robert și Maria le desfășoară în aer liber, pe culmile muntelui Sierra de Guadarrama, sub cerul plin de stele. Hemingway sugerează o amploare cosmică, reiterînd teza conform căreia cu fiecare poveste de iubire lumea se recreează. Puterea acestor scene este cu atît mai mare cu cît contextul lor este unul al al morții generalizate într-un războiului teribil, redat de Hemingway cînd „tehnic”, cînd emoțional anume pentru a-i face simțită grozăvia. Toate aceste produse ale virtuozității narative ale scriitorului nu sînt, nu au cum să fie, prezente într-un film. Dar filmul redă foarte viu personalitatea fermă a lui Pilar, femeia urîtă și înțeleaptă, meandrele umbroase ale personalității lui Pablo, unul dintre cele mai interesante personaje secundare din istoria literaturii, după opinia mea, ca și dinamica grupului de partizani de care Robert are nevoie pentru a-și duce la îndeplinire misiunea.

De asemenea, filmul reușește să facă dreptate polivalenței extraordinare a romanului – ceva ce cinematograful reușește foarte rar cînd adaptează cărți importante. „Pentru cine bat clopotele” este o invitație deschisă la meditație pe tema morții. Titlul, după cum indică Hemingway însuși, este un vers dintr-un faimos poem metafizic, care reproduce întocmai una dintre meditațiile lui John Donne, scrisă în 1624. În acest poem se spune că orice moarte de pe lume diminuează ființa oricărui om întrucîtva, pentru că o solidaritate ontologică ne leagă pe toți, așa că de cîte ori bat clopotele pentru cîte un mort în lume, ele bat și pentru mine și pentru tine și pentru toți cei pe care îi vedem vii în jur. Filmul e chiar mai atent decît cartea în a arăta că, de fapt, e greu să vorbești despre răi și buni într-un război care a ajuns o competiție irațională a atrocității. Și precizez că nu toate războaiele ajung așa, dar cel civil din Spania da, a ajuns așa.

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Opinii EVZ

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
playtech.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI
Tema zilei
12:03 Ponta a dat lovitura în Parlament: PSD și ALDE au pierdut majoritatea în Camera Deputaților! 08:40 "HOȚUL" PONTA SE bate cu "PENALUL" DRAGNEA. Un conflict pentru neliniștea PSD, plus posibila răsturnarea a lui Dăncilă. EDITORIAL DE DAN ANDRONIC 11:06 Băsescu ARUNCĂ BOMBA! România este în PERICOL. Procedura care a generat ALERTĂ în rândul guvernanţilor 09:53 Dan Andronic anunţă procedura de INFRINGEMENT împotriva României pentru NERESPECTAREA prezumției de NEVINOVĂȚIE în dosarele PENALE 10:28 Ludovic Orban, AUDIAT la Parchetul General. A fost chemat pentru a se constitui parte vătămată în dosarul în care a fost achitat 23:24 Dragnea: „SUSPENDAREA PREȘEDINTELUI nu este o soluție, dar NU AVEM de GÂND să FIM INACTIVI” 22:10 TEXTUL DENUNȚULUI făcut de Orban împotriva premierului Dăncilă. ÎNALTĂ TRĂDARE, uzurparea funcției și DIVULGARE de informații nepublice - FOTO 16:37 Testamentul lui Corneliu Coposu a fost făcut public. DOCUMENTUL OLOGARF în TEXT. Scris într-un moment în care îşi simţea sfârşitul 15:09 CADE GUVERNUL?! Un fost ȘEF al CCR a făcut lumină în CONFLICTUL IOHANNIS - DĂNCILĂ 14:30 Războiul PSD-Iohannis, la alt nivel. Se pregătește un protest URIAȘ: Sute de MII de oameni în STRADĂ 21:17 TEHNICA LOVITURII DE STAT în România lui IOHANNIS ȘI DRAGNEA. Editorial de DAN ANDRONIC 09:41 DEZVĂLUIRILE lui LUDOVIC ORBAN. De ce i-a făcut PLÂNGERE PENALĂ premierului DĂNCILĂ 08:57 Plângerea de Înaltă Trădare - un pas din pașii de debarcare a Vioricăi Dăncilă de către Klaus Iohannis. Gândul de sâmbătă 08:31 Ludovic Orban, ATAC DUR la liderul PSD. „LIVIU DRAGNEA A INTRAT ÎN PANICĂ, îi fuge pământul de sub picioare” 08:22 Dragnea PUNE TUNURILE pe Iohannis. Plângerea lui Orban, „CONCEPUTĂ și REDACTATĂ la Cotroceni”. „Nedemocratic, BRUTAL, neconstituțional!”. Ce plan are PSD? 19:42 Fostul președinte CCR TRANȘEAZĂ plângerea penală depusă de Orban: „Sunt lucruri foarte grave! Pedeapsa este URIAȘĂ” 17:06 Siegfried Mureșan respinge ipoteza preluării Guvernului 15:29 SURPRIZĂ MAJORĂ la Cotroceni. Șeful european al lui Tăriceanu a discutat cu Iohannis modificările PSD-ALDE la legislația penală 20:24 Planul MÂRȘAV al președintelui! Ce i-a propus ÎN SECRET premierului Dăncilă. Dragnea, LOVITURĂ DURĂ pentru Iohannis 15:56 Ludovic Orban a depus la Parchet o sesizare penală care îi vizează pe Dăncilă și Dragnea - UPDATE

Articole salvate