Dosarul cu șină devine istorie. Legea care reduce birocrația din instituțiile publice întră în vigoare astăzi, 4 iulie

Dosarul cu șină devine istorie. Legea care reduce birocrația din instituțiile publice întră în vigoare astăzi, 4 iulie Sursa foto: Radio We / Facebook

Începând cu data de 4 iulie, va intra în vigoare Legea 9/2023, care va duce la reducerea birocrației în insituțiile publice. Celebrul dosar cu șină ar trebui să devină istorie.

Începând cu ziua de marți, toate instituțiile publice din România au obligația să primească documente de la cetățeni, inclusiv cele de identitate, în format electronic. Pentru asta, instituțiile publice trebuie să anunțe pe site-urile proprii adresele de mail prin care se pot expedia actele în format online.

Tot prin această lege, instituțiile publice trebuie să  trebuie să pună la dispoziția cetățenilor,  și în format electronic (pe site-ul propriu), modelele formularelor sau cererilor aferente tuturor serviciilor publice furnizate.

De asemenea, pentru prima dată după 1989, printr-o lege se interzice ca instituțiile publice să le mai solicite cetățenilor dosare cu șină sau orice alt tip de dosar, plic, mapă, etc.

Ne puteți urmări și pe Google News

”Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, nu pot solicita persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, dosare, dosare cu șină, precum și niciun alt articol sau obiect de birotică sau papetărie”, se arată Legea 9/2023.

Românii nu vor mai fi plimbați după acte

Tot în această lege se mai arată că funcționarii publici nu vor mai putea să îi trimită pe oameni să își copieze actele pe care trebuie să le depună la instituțiile publice.

În acest caz, fotocopierea actelor necesare este o obligație a funcționarului. Ca un exemplu, un drum la primăria de localitate pentru a primi o adeverință cu privire la adresa de domiciliu, nu mai presupune fotocopierea documentelor de proprietate. De acum înainte, funcționarul de la ghișeu are obligația să facă asta, gratuit, fără a-l mai trimite pe cetățean să plătească costuri suplimentare.

”Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, care solicită copii în format fizic pe hârtie pentru diverse acte, cereri sau formulare au obligația de a asigura, în mod gratuit, fotocopierea acestora. Prevederile prezentului alineat nu se aplică pentru actele, cererile sau formularele emise de autoritățile și instituțiile publice centrale”, se mai arată în Legea 9/2023.