Editura Evenimentul si Capital

"Carpooling-ul" ar salva bucureştenii de ambuteiaje, dacă şi ei ar vrea

72d79bf475e3acf418cda66476df8c50
Autor: | | 32 Comentarii | 3268 Vizualizari

Pe româneşte "carpooling" e partajare de maşină, un fel de ia-mă nene, idee promovată de ceva timp şi la noi de site-ul cumasina.net.

Adică, ai o maşină, mergi de obicei singur la serviciu şi eşti gata să o împarţi cu alţi 3-4 şoferi care sunt în situaţia ta şi au fix acelaşi drum. Înmulţeşte cu o mie şi vezi cam câte maşini nu s-ar mai înghesui zilnic pe bulevardele Capitalei. Şi uite aşa, poate, Bucureştinul nostru n-ar mai fi la fel de aglomerat. Unde mai pui că scapi de stres, cheltui mai puţin şi cunoşti lume nouă. Ideea e una bună, dar bucureştenii cam indecişi. Chiar dacă grevele angajaţilor din transportul public le dau bătăi de cap. Deocamdată doar 19 şoferi sunt gata să intre în joc cumasina.net. Carpooling-ul se aplică la traficul urban, naţional şi internaţional. Iar în sezonul estival există o secţiune specială pentru drumul spre litoral. Ca să vedem ce stă în spatele site-ului cumasina.net, evz.ro a stă de vorbă cu Cristi Şchiopu, românul care a adus "partajarea de maşină" în România. Cum şi când a apărut ideea site-ului?Ideea cu site-ul de partajarea de maşina a apărut într-un şir de dimineţi (acum vreo doi ani) în care eu aşteptam autobuzul la Eroilor, spre Panduri, în Bucureşti, şi în care mă miram de fluviul de maşini cu un singur şofer, care stateau blocate în trafic în mai toate direcţiile. Mi-am spus că oamenii ăştia, chiar daca ar vrea să schimbe ceva, nu au o platformă care să le pună la dispoziţie un loc de întâlnire destinat partajării de maşină. Apoi, aflându-mă în Belgia, am luat cunoştinţă de un site francez extrem de popular, care intermediază autostop pe Internet – alternativă foarte convenabilă la mersul cu trenul. Acestea au fost motivele pentru care mi-am zis : România nu are aşa ceva şi ar trebui să aibă. TOT BANATU-I FRUNCEA Câţi bucureşteni s-au înscris pe site - şoferi şi pasageri?La momentul de faţa sunt 19 şoferi şi pasageri din Bucureşti care vor să renunţe la modul actual de transport şi să împartă o maşina spre serviciu. Câte anunţuri aveţi până acum şi în ce zone ale ţării sunt românii mai activi?Până acum avem aproape 30 de anunţuri pentru partajarea de maşină în oraşe (sau naveta pe distanţe scurte). Cei mai mulţi sunt din Bucureşti, însă şi Timişoara e sus pe listă (primele anunţuri au venit din Banat, foarte rapid de la prezentarea ideii). Pentru drumuri în ţară, avem în jur de 80 de anunţuri, în mai toate zonele. Cum vă promovaţi? Cum află lumea de voi?Momentan, ne bazăm pe promovarea voluntară a celor care consideră că ideea e bună. Bloggeri, jurnalişti, oameni de bine au popularizat ideea într-un mod în care nu puteam spera de la o reclamă: cu articole originale, dându-şi părerea personală şi în principal aprobatoare vis-a-vis de idee. Alte modalităţi (mai clasice) de promovare sunt în discuţie. V-aţi gândit să împărţiţi fluturaşi la metrou, în trafic?Nu m-am gândit până acum la asta, dar cred ca e o idee foarte bună. S-a notat, mulţumim! La cine a prins mai bine ideea, la pasageri sau la şoferi?Anunţurile sunt date în majoritate de şoferi (cam trei sferturi). Am avut însă şi un număr crescut de pasageri care au cşutat transport în timpul grevei de săptămâna asta şi care au găsit site-ul http://www.cumasina.net/ ca pe o unealtă binevenită. Sper ca au şi găsit şoferi doritori să-i ajute! SUCCESUL N-AR FI DEPARTE Ne poate scăpa cumasina.net de aglomeraţia din Bucureşti?Bucureştiul nu e un oraş prietenos cu bicicliştii. Cred că asta ne-ar scăpa foarte tare de aglomeraţie. Noi vrem însă să punem umărul în mod semnificativ la un trafic mai lejer şi oferim ocazia şoferilor de a face o alegere responsabilă : singur într-o maşină blocată în trafic sau mai mulţi soferi în aceeaşi maşină care rulează fără probleme? La fiecare maşină partajată de 4 şoferi, deja sunt cu 3 maşini mai puţin în trafic. Să înmulţim cu 1.000 şi cred că e de ajuns chiar şi atât. Partajarea de maşina, concept dezvoltat de http://www.cumasina.net/, poate face cu siguranţă o diferenţă majoră, dacă oamenii se vor arăta dispuşi să facă mici concesii pentru nişte beneficii mari pe termen lung. Care este feedback-ul din partea clienţilor? Sunt ei mulţumiţi?După ce dau anunţ, vizitatorii pot lăsa opiniile şi sugestiile şi sunt în majoritate favorabile. Nu avem pentru moment un sistem de urmărire a anunţurilor. Lucrăm la asta şi în curand vom putea cunoaşte mai mult despre cum se desfăşoară călătoriile şi gradul de satisfacţie al celor ce apelează la anunţurile de pe site. Cum aplici pe site?Din două clickuri ajungi la pagina unde poţi lăsa un anunţ. Lângă logo-ul de pe site, se dă click pe Dă un anunţ şi se alege categoria în care se înscrie anunţul (transport în oraş, transport naţional sau internaţional). Nu necesită cont de utilizator, deci în 10 secunde, poţi da un anunt care să apară imediat pe site. Am vrut să facilităm cât mai mult accesul utilizatorilor la a posta anunţuri. Există niste filtre, adică oamenii sunt verificaţi în vreun fel?Nu, totul e deschis şi liber. Monitorizăm însă constant anunţurile pentru a le evita pe cele nerelevante. ROMÂNII SE LASĂ AŞTEPTAŢI Avem cumva, noi românii, o mentalitatea care ne face să fim sceptici unei astfel de idei?Numărul de vizitatori de pe site este superior anunţurilor. Aş fi deci tentat să răspund da. Însă românii sunt un popor atât de eterogen, încât aş limita foarte tare dacă aş vorbi de mentalitatea românilor. Publicul ţintă al site-ului nostru sunt oameni care caută soluţii şi alternative la problemele existente. Ne bazăm, aşadar, pe astfel de oameni să facă o  revoluţie în mersul actual al lucrurilor. Ei vor fi beneficiarii primari serviciului oferit de site. Găsesc însă încurajator că majoritatea personalităţilor cu expunere mare pe care i-am contactat, au fost foarte deschişi în a promova ideea, pe bloguri şi în publicaţii şi au fost atât de încrezători că site-ul este unul benefic şi chiar necesar. Cei care fac deja asta din proprie initiaţivă se mai pot înscrie pe site?Bineînteles, oricine se poate înscrie pe site. ECO, IEFTIN, PRIETENI NOI În afară de ecoatitudinea promovata pe site cum mai pot fi convinşi românii să intre în "joc"?Motivaţia primară este într-adevăr cea responsabilă – ecologică. Invităm oamenii la o schimbare majoră de atitudine, pentru beneficiul lor şi al mediului în care traiesc. Însa o altă motivaţie puternică este şi cea financiară. Partajarea de maşină (pe drumuri scurte sau lungi) este şi o partajare de costuri. Pentru cei deschişi să cunoască oameni, este şi o evidentă motivaţie socială.Pentru drumul înspre mare, suntem o alternativa serioasă la mersul cu trenul. Invităm oamenii la ia-mă nene pentru drumul spre litoral, în loc să pătimească o gramada de timp în trenul care face de două ori mai mult decât ar trebui. Ce aşteptări aveţi? Când o să declaraţi site-ul un succes?Site-ul va fi unul de succes când efectele lui vor fi vizibile şi când vom fi creat o comunitate în jurul lui. Ar fi o satisfacţie extrem de mare să ştim ca am contribuit concret la fluidizarea traficului, prin educarea şoferilor înspre partajarea de maşina. La nivel naţional, mi-ar plăcea să ajungem o alternativă serioasă la mersul cu trenul, ca număr de utilizatori. SĂ-I URMĂM PE AMERICANI CA SĂ SCĂPĂM DE AMBUTEIAJE A avut succes aceasta ideea în altă ţară? Cum?Conceptul de partajare de masina are un succes real în multe ţări. În Statele Unite, ţara de origine a ideii, există benzi speciale de autostradă deschise doar celor care sunt mai mult de unul în maşină. La orele de vârf contează foarte mult să ştii că ai o bandă dedicată pe care se merge fără probleme. Apoi, în numeroase ţări occidentale, traficul în oraş e fie uşurat prin pistele de biciclete, fie prin parcări gigantice la intrarea în oraşe, unde cei care vin cu maşina din afară, îşi pot lăsa maşina şi pot lua transportul în comun spre serviciu. Noi ne-am hotarăt să nu aşteptăm autorităţile să propună o soluţie şi facem asta prin Internet, prin site-ul cumasina.net. Credeţi că românii sunt gata să-şi împartă maşinile cu necunoscuţi de dragul unui trafic mai lejer sau mai bine stau singuri în ambuteiaje?

Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: EVZ Verde

evz.ro

libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate