CANNES 2018. În căutarea cineaștilor români

CANNES 2018. În căutarea cineaștilor români

Cannes 2018. Ioan Lazăr, corespondent Evenimentul Zilei, se află la Cannes, de unde ne trimite detalii calde din culisele celui mai important festival de film din Europa.

O simplă privire pe tabloul cronologic al participărilor românești la Cannes ne-ar dovedi că am fost deseori prezenți la marele festival încă de la prima ediție, din 1946. Este drept, nu an de an, iar din 1982 până în 1992 am lipsit, iar motivele sunt multiple, poate în primul rând de natură politică, pe de o parte, apoi ținând seama de slaba producție de după 1989. Am luat și premii, ieri ca și astăzi. Am revenit cu consecvență prin filme semnate de: Lucian Pintilie, Mircea Daneliuc, Nae Caranfil, Radu Mihăileanu. Primul deceniu al mileniului al treilea a impus tânăra cinematografie românească prin cineaști ce aveau să-și merite notorietatea: Cristi Puiu, Cristian Mungiu, Corneliu Porumboiu, Cătălin Mitulescu, Cristian Nemescu, Radu Muntrean, Radu Jude. Deseori titlurile românești au fost incluse în principalele secțiuni.

 

Ne întrebăm cu firească îndreptățire unde se află cineaștii români la momentul ediției a 71-a ( 8 - 19 mai 2018) ? Să recunoaștem că regizorii români nu sunt de găsit nici în selecția pentru competiția oficială ce acordă Palme d` Or, nici la Un Certain Regard, nici la Quinzaine de Réalisateurs, nici la Săptămâna Criticii. Și totuși sunt câteva prezențe care fac dovada respectului de care cinematografia din România continuă să se bucure aici.

Ne puteți urmări și pe Google News

Voi începe cu Cristian Mungiu, care anul trecut era invitat în fruntea juriului pentru scurt metraje. Acum patronează o secțiune mai puțin cunoscută, însă de o reală importanță pentru o anumită zonă a „Cinemaului Lumii”. Acest program, desfășurat sub egida Institutului Francez, se intitulează La Fabrique Cinéma, fiind inclus la Cannes în pavilionul „Cinémas du Monde”. Se confirmă pe alt plan că Franța susține o multitudine de programe menite să vină în sprijinul debutanților dar și al cinematografiilor tinere. Atelierul, Cinéfondation și mai sus numita ”Fabrică de Cinema”, la care putem adăuga Short Film Corner, o imensă tribună de cinefilie, sunt volute ale unei politici culturale în totul pilduitoare.

Ioan Lazăr, corespondent Evenimentul Zilei

În acest an, al zecelea de la înființare, au fost selectate filme(proiecte) din Coasta de Fildeș, Republica Dominicană, Tchiad, Columbia, Bolivia, Africa de Sud, Niger, Ucraina. Mai este de spus că la conducerea programului au primit invitație: Juliette Binoche, Sandrine Bonnaire, Elia Suleiman, Maria de Medeiros, Elsa Zylberstein, Claire Denise, Brillante Mendoza. Cristian Mungiu completează acum această listă mai mult decât onorabilă.

Avem și un film, de școală, inclus la Cinéfondation, unde în fruntea juriului se află Bertrand Bonello. Scurt metrajul „Albastru și roșu, în proporții egale”(21 minute), semnat de Giorgiana Moldoveanu, născută la Galați la 19 iulie 1992, este povestea unui cuplu, Ana și Ștefan, animat de dorința de a da naștere unui copil. Nu intrăm în amănunte, dar este clar că subiectul, și nu numai, i-a convins pe selecționeri devreme ce din 2426 de titluri concurente au fost oprite doar 17, printre care și cel mai sus menționat. O precizare. Filmul va fi proiectat miercuri, 16 mai, la orele 14,00 (sala Bunuel), făcând parte din al treilea program al secțiunii.

Revenim la ACID(Asociația pentru cinemaul independent și difuzarea sa) după mai mulți ani, amintindu-ne că aici a fos prezentat, în 2009, „Cea mai fericită fată din lume”, debutul lui Radu Jude în lung metrajul artistic. De această dată, întâlnim o cineastă născută în România, cu studii la INSAS(Bruxelles), care semnează „Seule à mon mariage”(filmările din România s-au efectuat cu implicarea Hi Films). Este povestea Pamelei, o tânără având de crescut un copil de doi ani, dar dorind să iasă din condiția precară de viață(doarme în același pat cu bunica ei). Ni se propune un debut actoricesc de luat în seamă, Alina Șerban, cu o pregătire înepută la București și continuată la Londra și New York. Filmul a avut două proiecții ieri, joi, 10 mai, la sala Studio(11,30) și la Arcades(ora 20,00). Selecția a fost și aici riguroasă. Sunt doar 9 filme, din care 8 debuturi, semnate de 11 cineaști, dintre care 7 sunt femei.

Desigur sunt multe de spus – o vom face la momentul potrivit – despre cele 14 titluri românești de la Short Film Corner, unde întâlnim și câteva nume deja cunoscute și dintre care cu siguranță se vor alege cineaștii valului de mâine.

Mă voi opri în încheiere la o mai consistentă participare românească. Deschiderea programului de la secțiunea Un Certain Regard s-a făcut prin proiectarea filmului lui Serghei Loznitsa „Donbass”(coproducție Germania-Franța-Ucraina-Olanda-România), al cărui titlu sugerează climatul de război hibrid din spațiul ucrainean, filmările având loc la Krivoi Rog. Îl regăsim pe generic ca director de imagine pe Oleg Mutu, aflat la a treia colaborare cu regizorul. Un rol principal este deținut de Valeriu Andriuță, care a fost și anul trecut prezent la Cannes, în filmul „Gentle Creature” al aceluia regizor. Nu putem trece peste faptul că Valeriu Andriuță se află la Cannes și ca ca regizor, autor al scurt metrajului „Salix Capra”. Ne amintim că, anul trecut, la Short Film Corner era prezent cu „Chers Amis”.