Canalul Poarta Albă-Midia, Năvodari, 30 de ani de exploatare

Canalul Poarta Albă-Midia, Năvodari, 30 de ani de exploatare

Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile a sărbătorit, astăzi, 30 de ani de exploatare a Canalului Poarta Albă Midia Năvodari, construit după un an de la inaugurarea Canalului Dunăre-Marea Neagră. Canalul asigură legătura dintre platforma industrială și portul maritim Midia, cu cea mai importantă artera transeuropeană de navigatie.

Evenimentul a fost marcat printr-o festivitatea în cadrul căreia a fost inaugurată o placă „In memoriam - ing. Chiriac Avădanei”, şeful echipei de proiect al Canalului Dunăre - Marea Neagră şi Canalului Poarta Albă– Midia, Năvodari. Canalul Poarta Albă – Midia, Năvodari are lungimea de 27,5 km, iar la construcţia sa au fost excavate 89 milioane metri cubi de pământ şi rocă. Cele mai importante puncte de pe traseul său sunt ecluzele de la Ovidiu şi Năvodari şi porturile Ovidiu şi Luminiţa.   Potrivit purtătorului de cuvânt al ACN, Mihaela Coroiu, primul port este amplasat lângă ecluza Ovidiu, la km 11 pe malul drept al canalului. El dispune de 4 dane operative, 4 ha de platformă şi o adâncime minimă de 4,25 m. Portul Luminiţa se situează în partea de nord a Lacului Taşaul, la 5 km faţă de ecluza Năvodari. Are 2 dane operative, 4 dane de aşteptare, 6 ha de platformă portuară şi o adâncime minimă de 4,25 m.

Conform proiectului, Canalul ar fi trebuit să servească transportului de calcar, de la Luminiţa la fabrica de ciment de la Medgidia, a zirconiului şi minereului de fier, de la Palazu la combinatul de la Călăraşi. Se ştia că transportul pe apă este de două ori mai ieftin decât cel pe calea ferată şi se estima că, în final, traficul pe canal va ajunge la 10 milioane tone pe an.

CNACN  şi-a adus un aport semnificativ la valorificarea schimburilor de mărfuri derulate la nivel naţional şi internaţional şi în acelaşi timp la dezvoltarea traficului de nave din ţara noastră, potrivit Mihaelei Coroiu. La nivelul Canalului Poarta - Albă Midia, Năvodari acest lucru este pus în evidenţă de faptul că în ultimii ani traficul pe această ramură de navigaţie a crescut datorită transportului de produse petroliere din portul Midia.

Ne puteți urmări și pe Google News