„Asul din mâneca” lui Hassan Awdi într-un nou proces împotriva României

„Asul din mâneca” lui Hassan Awdi într-un nou proces împotriva României

Omul de afaceri Hassan Awdi, condamnat în lipsă la 8 ani de închisoare pentru „afacerea CFR Mesagerie”, a declarat în exclusivitate pentru EVZ că în luna octombrie va deschide un nou proces împotriva României la Curtea Internațională de Arbitraj și va cere despăgubiri de 800 de milioane de euro.

În octombrie voi intenta un nou proces împotriva României la Curtea Internațională de Arbitraj. Voi cere despăgubiri de aproximativ 800 de milioane de euro pentru 134 de proprietăți pe care 7 judecători și 13 lichidatori precum Remus Borza mi le-au furat. Mă aștept să câștig, cum am câștigat și prima oară”, a declarat pentru EVZ Hassan Awdi.

Despăgubiri-record

Libanezul a obținut în anul 2015 despăgubiri de 13 milioane de euro de la Statul Român pentru privatizarea eșuată a Rodipet, pentru care este anchetat de mai bine de 10 ani de DIICOT. Magistrații de la Curtea Internațională de Arbitraj pentru Disputele în Investiții (n.r. – International Center for Settlement of Investment Disputes, ICSID) i-au dat dreptate lui Awdi și au considerat că Statul Român nu și-a respectat angajamentele față de investitorul libanez în ceea ce privește afacerea Rodipet.

Ne puteți urmări și pe Google News

Ca model de business, Rodipet și CFR Mesagerie sunt fețe ale aceleiași monede: rețeaua de difuzare a presei urma să fie alimentată cu ajutorul celei de-a doua entități. Hassan Awdi susține că s-a înțeles cu Statul să preia cele două companii și să investească în ele, dar cu anumite concesii: costuri mici de distribuție în privința CFR Mesagerie și concesionarea terenurilor de sub imobilele Rodipet pe 49 de ani. Libanezul susține că a preluat ambele companii de la Stat perfect legal, dar că autoritățile l-au păcălit, iar firmele de insolvență l-au furat. 

Anchetă de peste 10 ani

Hassan Awdi a fost băgat „între coperți” de procurorii DIICOT atât pentru afacerea Rodipet, cât și pentru CFR Mesagerie, dar numai acest din urmă dosar a ajuns pe masa judecătorilor și a fost soluționat definitiv cu o condamnare de 8 ani de închisoare, în timp ce primul este încă la parchet, din 2006. Procurorii DIICOT l-au acuzat pe Hassan Awdi, în esență, că a preluat CFR Mesagerie, iar apoi i-a vândut activele, bucată cu bucată, printr-un sistem tip suveică, mai multor firme pe care le controla. În privința Rodipet, ancheta procurorilor DIICOT continuă de mai bine de un deceniu.

Pe ce document mizează Awdi

Awdi prezintă o versiune diferită: Statul nu și-a respectat promisiunile nici în privința CFR Mesagerie, nici în privința Rodipet. În cazul CFR Mesagerie, Hassan Awdi susține că nu știa de încheierea unui protocol între această entitate și CFR Călători, în baza căruia ultima „pompa” bani grei în prima pentru a o menține pe „linia de plutire” (vezi facsimil). Protocolul era reînnoit de acte adiționale. Chiar înainte ca CFR Mesagerie să fie preluată de Hassan Awdi, între cele două companii a fost încheiat „Actul Adițional nr.12” care prevedea că Protocolul rămâne în vigoare până la preluarea CFR Mesagerie de către un investitor. Acum, libanezul va depune acest document în noul proces intentat României la Curtea de Arbitraj, prin care cere despăgubiri de 800 de milioane de euro.

Un alt aspect despre care Awdi susține că nu i-a fost adus la cunoștință este numărul de angajați: în loc de 600, libanezul ar fi găsit 900. Neputând face față costurilor, compania a intrat în insolvență, și a ajuns în mâinile lichidatorului Remus Borza.

Acuzații la foc încrucișat

Concret, Awdi îl acuză pe Borza că i-ar fi vândut la preț de nimic (n.r. - 2.000-5.000 de lei) 170 de vagoane. La rândul său, Borza susține contrariul: că în 2006, când a fost numit administrator, la CFR Mesagerie nu mai exista niciun vagon, le înstăinase libanezul.

Numai că dintr-un denunț depus la DNA de avocatul Mihail Clătici, fost angajat al lui Remus Borza, rezultă că în 2010 a fost vândut la fier vechi un astfel de vagon, despre care fostul său șef susține că nu le-a mai găsit la CFR Mesagerie în 2006: “În 2010 i-am spus domului Borza că avem un vagon (n.r. – ale CFR Mesagerie) în stația CFR Sighișoara, dar acesta mi-a spus să am răbdare, că avem vagoane și în alte locații”. La rândul său, Remus Borza se apă- ră: “Evident că ce spun eu e adevărat. Nu am avut nici o osie de vagon, darămite un vagon întreg pe CFR Mesagerie. Nu are rost să comentez elucubrații. Awdi le pusese pe numele altor firme din grupul lui. La plângerea noastră penală a demarat ancheta și, într-un final, a fost condamnat”.