ASF: Polițele RCA pentru tranportatori cresc și cu 400%. Autoritatea va face controale la firmele de asigurare

ASF: Polițele RCA pentru tranportatori cresc și cu 400%. Autoritatea va face controale la firmele de asigurare

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a inițiat, în ultima perioadă, o serie de acțiuni cu privire la piața polițelor RCA care au avut în vedere şi situaţia unor categorii specifice, cum ar fi asigurările auto obligatorii destinate transportatorilor rutieri.

Începând din octombrie – noiembrie 2015, ASF a primit din partea asigurătorilor notificări de modificare a primelor RCA. În unele cazuri, modificările de tarif constau în majorări cuprinse între 300 și 400% ale primelor RCA pentru categoria societăţilor care operează în domeniul transportului auto, a comunicat astăzi Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).

Începând cu decembrie, ASF va demara mai multe controale la societățile de asigurări pentru verificarea cauzelor creșterii tarifelor față de perioadele precedente.

Reacția ASF vine ca urmare a mai multor plângeri venite din partea transportatorilor auto, care s-au plâns de creșterea tarifelor RCA, care ajuns în unele cazuri și la 3.000 de euro și chiar peste acest nivel.

Ne puteți urmări și pe Google News

Controalele ASF, efectuate în colaborare cu echipe de actuari, vor urmări: -    Acuratețea datelor și informațiilor folosite în fundamentarea tarifelor; -    Justificarea criteriilor de segmentare adoptate; -    Compararea datelor cu perioadele anterioare; -    Comparabilitatea și influența în creșterea/descreșterea tarifelor în raport cu despăgubirile plătite; -    Impactul asupra calculului tarifelor în ceea ce privește nedeclararea/neînregistrarea la timp a tuturor daunelor. În afara acțiunilor de control, ASF și-a propus, în urma întâlnirilor cu reprezentanții transportatorilor și ai societăților de asigurare, adoptarea unor măsuri care să optimizeze pe viitor funcționarea pieței RCA.

Autoritatea are în vedere elaborarea unui model actuarial de calcul al RCA pentru transportatori, împreună cu Asociaţia Română de Actuariat, care să fie recomandat ca model de referinţă societăţilor de asigurări care au notificat creşteri exagerate ale tarifelor.

Totodată, vor fi organizate întâlniri comune cu reprezentanţi ai transportatorilor şi ai societăţilor care practică RCA pentru identificarea unor soluţii concrete.

ASF va iniția demersuri pe lângă Parlamentul României pentru actualizarea legii asigurărilor obligatorii, mai scrie în comunicat.

Autoritatea are în vedere și eliminarea/atenuarea importanței criteriului de segmentare reprezentat de codul CAEN, dar și implementarea unor soluții tehnice moderne pentru cuantificarea riscului asociat fiecărei categorii de clienți, inclusiv pentru monitorizarea și îmbunătățirea comportamentului în trafic (responsabilizarea șoferilor - scăderea riscului de accidente) prin utilizarea de camere video la bordul autovehiculelor pentru monitorizarea activității și comportamentului în trafic și prin utilizarea tehnologiei telematice (cutii negre - GPS) pentru cuantificarea cu acuratețe a nivelului de risc.

De asemenea, vor fi inițiate analize și studii de impact privind posibilitatea modificării modelului actual de emitere a poliței RCA prin declararea persoanelor care vor conduce autovehiculul (poliță pe autovehicul și șofer).   Totodată, vor avea loc controale de anvergură pentru verificarea cheltuielilor din cadrul companiilor de asigurări și identificarea eventualelor ”distorsiuni” (fraude, cheltuieli fictive, daune fictive, transferuri frauduloase de bani) în fluxurile financiare ale companiilor, care ar putea avea implicații asupra rentabilității asigurătorilor și implicit asupra primelor de asigurare practicate.

Analiza efectuată de ASF a relevat și o serie de factori de influență în prețurile polițelor RCA, printre care se numără: creșterea semnificativă a valorii despăgubirilor pentru vătămări corporale și deces, practica judiciară neuniformă și lipsa de predictibilitate a valorii acestor despăgubiri, creșterea de până la 4,5 ori a daunei medii pentru despăgubiri aferente vătămărilor corporale și deceselor pentru accidentele produse în afara României, față de cele produse în țară, precum și creșterea, în anumite cazuri, a frecvenței daunelor și a daunei medii pe segmentul autocamioanelor de mare tonaj.