Editura Evenimentul si Capital

Afară cu Budulea taichii!

14-05/daniela-serb-465x390
Autor: | | 70 Comentarii | 3619 Vizualizari

Câte generații de copii trebuie să mai nenorocim pentru ca sistemul de educație să se reformeze cu adevărat?

Ne tot lăudăm că avem o lege care a pus lucrurile în ordine fără a avea curajul de a recunoaște că este, în fapt, o frecție la un picior de lemn și că legea în cauză ocolește adevărata problemă a educației pe care niciun ministru și niciun guvern nu a fost capabil să o rezolve: aceea a scuturării programei școlare de toate inutilitățile și imbecilitățile cu care le împuiem capul copiilor. Cine are copii de școală constată cu stupoare că, la limba română, de exemplu, textele literare pe care le studia părintele când era elev de generală sau de liceu le buchiseşte acum şi copilul lui, la distanță de aproape trei decenii. Multe erau scrise de scriitorii îndrăgiţi ai protocronismului şi naţional-comunismului, aceiaşi care nu mai spun nimic unui elev aflat în era Internetului, a călătoriilor spaţiale şi a ingineriei genetice. Manualele şcolare se hrănesc dintr-o Românie rurală, ţărănească, de care, în realitate, nu mai vrea să audă nimeni. Putem lăcrima pe marginea acestei realităţi, tânjind după satul patriarhal, dar locuitorii acestuia au migrat în Franţa sau Belgia. Insistentul studiu al doinelor şi cântecelor de vitejie stârneşte hohote de râs sau o plictiseală de moarte printre copiii care se identifică mai degrabă cu Hulk şi Thor. În vreme ce ei schimbă DVD-uri cu Omul-păianjen, manualele gem de Goga, Coșbuc, Slavici cu opere literare scrise într-o limbă română anacronică, pline de exclamaţii patriotice de multe ori şovine ( un manual propune ca lectură chiar Doina eminesciană, un text doctrinar numai bun pentru naţionaliştii fanatici). Iar combinaţia cu obtuzele manuale de religie este de-a dreptul toxică. E greu de văzut unde sunt valorile europene în educaţia primită de copii la şcoală şi dacă nu cumva graniţa lui Huntington trece prin manualele de română.Căci elevul român află prea puţin şi prea târziu câte ceva despre literatura română contemporană, iar despre cea universală mai nimic. Cea mai importantă realizare a orelor de comunicare este că absolvenţii învăţământului românesc sunt, într-o copleşitoare proporţie, incapabili să-şi susţină clar şi logic o idee. Ei sunt produsul unui sistem care i-a repartizat în rolul de supuşi docili ai programei, robii scriitorilor „canonici”, din care trebuie să „memorizeze” pagini până  li se netezeşte creierul, să poată juca autorităţile popice cu el. Pe de altă parte, după ce îi silim să înghită toate aberațiile din programă, îi testăm - culmea ipocriziei – din altceva. Ceva ce nu au învățat la școală. Și ne mirăm apoi că elevii nu ştiu ce să îndruge nimic pe marginea subiectelor în cauză. Exemplul cel mai recent: examenul de limba română de la evaluarea de anul acesta în care la unul dintre subpuncte (ca să dau doar un exemplu) li se cerea elevilor să imagineze o întâmplare petrecută în timpul unei întâlniri organizate de școală cu un scriitor contemporan. Mulți nu au știut vreunul și pe bună dreptate. Unde să afle despre ei? La școală nu, la televizor nu, în familie nici atât.  Astfel că, un elev a imaginat o întâmplare cu un șoricel care își făcea apariția la prezentarea cărții de bucate a unui mare scriitor, atras de mirosul de cașcaval, mărturisește o profesoară de limba română într-o scrisoare cutremurătoare în care își cere iertare de la elevii săi că nu i-a învățat ceea ce trebuie. (Alții au scris despre "Dan Puric, idolul mamei, Andrei Pleșu/Pleșa, Mircea Dinescul cu fular alb, Andreea Esca, Mircea Cărtărescu, Nichita Stănescu – o ea!! – Mihai Eminescu, Creangă", mai spune profesoara. Brava!).

Și cum ar fi putut această profesoară să-i învețe altceva decât ce este în programa școlară? Și conform cărei logici chinuim copiii să asimileze informații care nu-i atrag în niciun fel pentru ca apoi să-i testăm din altceva? De ce ținem cu tot dinadinsul să le arătăm că sunt slabi, când problema este la noi? Mai mult, de ce încercăm să le controlăm sau chiar să le castrăm curiozitatea, imaginaţia, creativitatea pe motiv că nu aşa scrie în manualele alea de trei lei? De aceea cele mai înalte construcţii româneşti din ultima vreme sunt bordurile. Câtă vreme nu schimbăm programa școlară (curriculum cum ne place să spunem) și nu o aducem în acest secol, nu o sincronizăm cu realitatea nu avem dreptul să spunem că am făcut reformă. Am cârpit doar pe ici, pe colo câte ceva, am mai lucrat la formă, însă nu și la fond. Acesta a rămas neatins. Or, fondul este cel care ne interesează. La fondul problemei însă nu putem umbla atâta vreme cât nu ne este clar ce vrem noi de la acești elevi. Este educaţia un obiectiv primordial, crucial, fără de care nu se poate concepe supravieţuirea ca naţiune şi cultură? Ce vrem noi ca ei să știe când termină clasa a IV-a, a VIII-a sau a XII-a? Păi, nu știm! Cine ar trebui să se ocupe de această problemă? Ministrul? Guvernul? Profesorii? E greu de crezut că schimbarea se va produce vreodată de sus în jos, printr-o lege sau printr-o altă reglementare legală. S-ar scutura pomul cu maimuţe din sistem. Cred că, de fapt, părinții ar trebui să preseze sistemul atât de tare încât să-l determine să facă schimbarea. În felul acesta am arăta că punem preț pe educația copiilor noștri și că ne pasă de viitorul lor. Altminteri, suntem pierduți. Cu toții.




Alte articole din categoria: Opinii EVZ

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro
Tema zilei
12:03 ULTIMA BOMBĂ ÎN PSD! S-a vorbit despre o MARE TRĂDARE 11:04 Desființarea unui minister și „spargerea” Dezvoltării, variante de lucru în PSD - surse 06:38 Băsescu l-a „UMILIT” pe Gelu Vișan în direct la TV! Replica pe care nu o va uita NIMENI. Vișan califică gestul lui Băsescu: M-a surprins și m-a întristat în același timp! 01:16 Băsescu, STAND-UP CU NOUL PREMIER: „Dacă vedeți în unele poze fața lui Tudose..." 01:14 Olguța A RATAT ŞANSA CARIEREI. Toți membrii PSD vorbesc despre asta 01:11 Dan Andronic, IPOTEZĂ-ȘOC în cazul lui Tudose. Strategia lui Iohannis 00:50 Băsescu TUNĂ și FULGERĂ după numirea lui Tudose premier: „Iohannis a făcut CEL MAI URÂT lucru! TRĂDARE” 23:51 Tudose, ATACAT fără MILĂ de presa internațională: „Dragnea pierde din popularitate chiar dacă...” 23:36 Lista echipei lui Tudose: Numele de miniștri vehiculate în PSD - surse 22:39 Cine este Mihai Tudose, premierul PSD: Profesor la SRI, acuzat de plagiat, mic maestru în șah - biografie 22:36 Inedit! Reacția SRI despre premierul PSD Mihai Tudose 22:24 EXCLUSIV EVZ - Tudose către liderii PSD: „Nu vreau să fiu vedetă TV” 22:18 BOMBĂ ÎN PSD! Tudose A FOST DENUNŢAT LA DNA. Planul lui Dragnea SE POATE NĂRUI. Rămâne de văzut CE REACŢIE VA AVEA IOHANNIS 20:03 EXCLUSIV EVZ - Directorul de cabinet al lui Mihai Tudose a lucrat 13 ani pe „analiză-sinteză” în sistemul de siguranță națională, iar soția lui lucrează la UM 0472 și predă la SRI / DOCUMENTE 19:22 Iohannis: „Îl desemnez pe domnul Tudose ca viitor prim-ministru” - LIVE TEXT 18:22 MIHAI TUDOSE era prieten apropiat cu „Anaconda”, generalul SRI Elena Istode. TUDOSE a fost ACUZAT de PONTA că este OFIȚER ACOPERIT! 18:05 Udrea ÎL CRITICĂ DUR Dragnea: „Praf și pulbere. A aruncat PSD ÎN HAOS” 15:55 Propunere SURPRIZĂ a PMP pentru funcția de premier 15:06 CONSULTĂRI la COTROCENI. Băsescu: „Desemnarea PSD este una ratată, menită să-l atragă pe Iohannis într-o capcană. PMP l-a propus premier pe Sigfried Mureșan” | LIVE TEXT 10:03 CULISELE CEx PSD. Drumul NOMINALIZĂRII lui Mihai Tudose spre Palatul Cotroceni

Articole salvate