Locurile de muncă unde, după opt ore de program, îți închizi calculatorul, te ridici și pleci sunt acum o raritate. Fie este vorba de câteva zeci de minute sau chiar de câteva ore bune, foarte mulți salariați își depășesc programul prevăzut în contractul de muncă.
Motivele reale sunt multiple și depind de la persoană la persoană. Alin Comșa și Andrei Dunuță, traineri la Self Trust Academy, au enumerat, pentru EVZ, șapte motive reale pentru care românii stau la birou mai mult decât ar trebui. Concluziile celor doi traineri se bazează pe discuțiile sincere avute cu cursanții lor, în lipsa șefilor acestora.
Iată, așadar, care sunt cele șapte motive pentru care angajații români stau peste program:
1. Presiunea de a face, de a finaliza proiectele, de a atinge obiectivele stabilite.
2. Întotdeauna depinzi de cineva să iei decizii și acest lucru îngreunează rapiditatea proceselor.
3. Competiția la nivelul echipei. „Angajatul gândește: Trebuie să fiu primul care află o informație, trebuie să știu ce se întâmplă în jurul meu și nu trebuie să sparg ușa primul”, explică Alin Comșa.
4. Un management al timpului în sensul că „stau peste program, deoarece, dacă plec la ora 18.00, fac o oră până acasă, iar dacă plec la 19.00, fac 10 minute și atunci prefer să stau o oră peste program”, descrie Andrei Dunuță gândirea angajatului bucureștean.
5. „Life management”: „Oamenii pierd timpul deoarece, din cauza rutinii zilnice, nu înțeleg ce este important pentru ei: jobul, familia, copilul...”, spune Alin Comșa.
6. „Și acasă ce să fac?” este o întrebare care îi determină pe mulți angajați să mai piardă timp pe la birou chiar dacă și-au terminat munca, din cauză că acești oameni nu mai au filozofia de a petrece timp cu ei înșiși, poate chiar le este frică să stea singuri și caută tertipuri pentru a-și consuma timpul, punctează trainerul Alin Comșa.
7. Ședințele inutile sunt un alt factor care consumă mult timp la birou. Opinia conform căreia „nu ești manager dacă nu faci ședințe” este contraproductivă. Recomandarea lui Andrei Dunuță este ca ședințele să fie făcute doar atunci când trebuie comunicate lucruri pozitive, deoarece randamentul unei companii este invers proporțional cu numărul și durata ședințelor.