Profesori din Spania şi Polonia pentru liceenii români de la periferie

Profesori din Spania şi Polonia pentru liceenii români de la periferie

La Liceul Tehnologic "Dragomir Hurmuzescu" din Capitală, patru voluntari din ţări ale Uniuniii Europene predau cursuri de educaţie non-formală: îi învaţă pe elevii români exerciţii de creativitate şi limbi străine. Cei mai descurcăreţi elevi devin voluntari în alte ţări UE.

Alexandru, Cliuţa, Mihaela, Viorel, Ra faela, Ramona. "Nu. Ridică-te! Nu ne-am aşezat bine. R e înainte de V", spun mai multe voci deodată. Liceenii par concentraţi să nu greşească aşezarea pe scaunele puse în cerc. Bun! Acum că toată lumea stă unde trebuie începe lecţia. "Vă voi da o minge care va circula de la unul la altul. Simultan, fiecare trebuie să rostească un cuvând în engleză care să aibă legătură cu primul", explică în engleză Agnieszka, 24 de ani,o poloneză venită în România pentru a participa la atelierele de educaţie non-formală cu liceeni din România. După ce exerciţiul ia sfârşit, locul polonezei este luat de Paco, un tânăr de 26 de ani venit din Spania. El le cere elevilor să-şi paseze mingea în timp ce numără în limba spaniolă. Unos, dos, tres... Mingea zboară cu viteză în timp ce elevii se străduiesc să nu greşească numărătoarea. Cei care nu prea sunt siguri de ei trag cu ochiul către tabla pe care stau înşirate în ordine numerele spanioleşti. Învaţă distrându-se Exerciţiile de engleză, spaniolă şi creativitate au loc într-una din sălile de curs de la Liceul Tehnologic "Dragomir Hurmuzescu" din Capitală. Parte dintre copii au părinţi plecaţi la muncă în Spania, alţii s-au înscris la ateliere de educaţie non-formală din curiozitate, pentru că au simţit că o limbă în plus învăţată le va deschide alte oportunităţi într-o lume tot mai globalizată. "Sunt clasa a XII-a la profilul economic. Vin a şasea oară la aceste cursuri şi mi se pare extraordinar să iei contact cu tineri din alte ţări, cu modul de viaţă şi cultura lor. Îmi place că sunt de naţionalităţi diferite, învăţăm diverse lucruri practice distrându-ne şi este o oportunitate grozavă de a învăţa spaniolă", spune Alexandru. Şi lui Viorel, elev în clasa a XI-a, ce se întâmplă la curs i se pare interesant: "Nu m-am înscris de la început. Dar vin pentru că îmi place. E distractiv şi instructiv totodată". O şansă pentru cei care nu merg la şcoli de elită Proiectul Knowledge Builders de la Liceul Tehnologic "Dragomir Hurmuzescu" din Capitală este dezvoltat în parteneriat cu Asociaţia Young Initiative şi finanţat de Comisia Europeană prin Programul Erasmus +. "Am ales acest liceu pentru a deschide oportunităţi şi pentru tinerii care nu urmează neapărat un liceu de elită", explică Răzvan Sassu, şeful asociaţiei. Deşi recunoaşte că iniţial se îndoia de succesul acestei iniţiative, odată ajuns la şcoală a plecat de aici mai optimist decât a venit. "Îmi doresc o schimbare în mentalitatea elevilor mei. Vreau ca ei să cunoască tineri din alte ţări şi să înţeleagă că nu le sunt cu nimic inferiori şi că Europa este şi aici, în România", rezumă speranţele ei Carmen Pânzaru, directoarea liceului. Ce oportunităţi s-ar putea deschide pentru liceenii români după participarea la astfel de ateliere? "Pot să ia parte şi ei la programele de voluntariat din alte ţări, pot participa la schimburile internaţionale de tineri. Cei mai activi şi mai implicaţi dintre ei vor fi selectaţi pentru aceste lucruri", explică Răzvan Sassu. Atelierele de educaţie nonformală au început în ianuarie şi se vor termina în mai. Prin programul Erasmus +, finanţat din banii UE, România va beneficia, în 2014, de 50 de milioane de euro. "Vreau să cunoască tineri din alte ţări şi să înţeleagă cu nu le sunt cu nimic inferiori şi că Europa este şi aici, în România". CARMEN PÂNZARU, directoarea liceului Esperanza: "Românii sunt agreabili, dar trişti" Profesorii tinerilor de la "Hurmuzescu" nu sunt cu mult mai în vârstă decât elevii lor şi au ales să vină în România pentru că li s-a părut o ţară exotică. Paulina, 23 de ani, şi Agnieszka, 24 de ani, sunt din Polonia. Prima este studentă la Filosofie în Cracovia, mărturişeşte că a preferat România, Italiei, iar cea de-a doua a revenit în ţara noastră tot ca voluntar. Paco, 26 de ani, unul dintre tinerii veniţi din Spania, se declară încântat de elevii săi şi spune că a simţit aici un gust intens pentru învăţătură. Esperanza, 24 de ani, (foto) este în România de circa cinci luni. De meserie, este profesoră de limbi străine: engleză şi franceză, pe lângă limba sa maternă spaniola. A predat şi în Franţa şi mărturiseste că, spre deosebire de francezi, elevii români sunt mai disciplinaţi şi mai agreabili, dar că a observat că românii sunt, în general, mai trişti decât spaniolii. "Cel puţin mie aşa mi se pare", zâmbeşte tînăra.